סטודנטים להנדסה שנה א' במכללת ספיר, הלומדים באפיק המעבר לאוניברסיטת בן גוריון היו אמורים לגשת הבוקר בפעם הראשונה למבחן מקוון, אך יותר ממחצית מהם לא הצליחו להכנס למבחן במשך שעות ארוכות, וכעת יאלצו ללמוד מחדש ולגשת למועד ב' בהמשך הקיץ. מבחן נסיון שהיה אמור להתרחש יום קודם - בוטל.

"אני סטודנטית במכללת ספיר במחלקת הנדסה שנה א - אפיק מעבר לאוניברסיטת בן גוריון, זאת אומרת שהמבחנים שלנו הם של בן גוריון הסילבוס שלהם הכל שלהם ואת מכללת ספיר אנחנו פחות מעניינים. בעקבות הקורונה היו לנו המון תקלות תקשורת בין המכללה לבן גוריון, היה חוסר וודאות מוחלט והיום בבוקר היה השיא" מספרת ל' סטודנטית במסלול.

"הבוקר היה אמור להיות לנו מבחן מקוון, בפעם הראשונה שעושים מבחן במתכונת הזאת. היה אמור להיות מבחן נסיון ביום ראשון, כדי לוודא שהכל תקין וביטלו לנו אותו יום לפני, ככה שזה חוסר אחריות מוחלט כי אולי יכלו לעלות על התקלה" היא מסבירה. "בשעה 8 וחצי כולנו נכנסים למבחן עם מצלמות מהזום מוכנים למבחן, התחלקנו ל-4 קבוצות לפי שמות משפחה, שתיים מהן התבקשו להכנס ב-9:00 ושתיים ב-9 ועשרה. לאלה מאיתנו שנכנסו ב-9 ועשרה המבחן קרס ולא הצלחנו להכנס למבחן". ל' מספרת כי הסטודנטים המתינו להנחיות מהבוקר ועד השעה 11 וחצי וביקשו להתאזר בסבלנות, וכי בתגובה לתקלה אמרו המרצים כי ״יש טכנאי שמנסה לתקן ומי שלא מצליח יגש למועד ב' ויקבל מועד ג'״.

תסכול וחוסר וודאות

"חשוב לציין שאנחנו לומדים שבועיים למבחן הזה ושמועד ב' יהיה רק בעוד יותר מחודש. יצא מצב שיש אי שוויון ושרק בגלל שם משפחה יש סטודנטים שסיימו עם המבחן ויש סטודנטים שצריכים למשוך את תקופת המבחנים עד יותר מחודש , אנחנו לא מקבלים מענה מהמכללה ומרגישים שרק הכסף מעניין אותם, אין לנו תשובות לשום דבר".

הסטודנטים במסלול מבקשים להדגיש, שלא רק שהם השקיעו שבועיים בלךמידה לקראת המבחן היום לחינם, אלא שהם גם מחוייבים כחלק ממנו בלימודים בסמסטר קיץ שיחל בקרוב, ודחיית הבחינה למועד ב' פירושה שיאלצו להתכונן למבחן תוך כדי הסמסטר. בנוסף, ואולי חמור מכך הדבר אף פוגע באפשרותם לבצע את המעבר לאוניברסיטת בן גוריון שכן, סבב המעבר הראשון נערך כבר לאחר מועדי א' ואחרי מועדי ב' או ג' סיכויי המעבר נמוכים יותר, "זה לא פייר שזה קורה אפילו לא מבחירה או אילוץ שלנו. הם לא משאירים לנו ברירה".

"שלחנו מייל לראש מחלקה כמובן ללא מענה, התשובה של המרצה בחדווא שאין למה מה לעשות אנחנו תלויים בבן גוריון ונקבל מועד ג'", מספרת ל', שמוסיפה כי התקלות וחוסר התקשורת בין מכללת ספיר לאוניברסיטת בן גוריון מלוות אותם לאורך כל תקופת הקורונה. "בתחילת משבר הקורונה על כל שינוי של בן גוריון, כמו למשל חילוק האחוזים בין המבחן לעבודות, תמיד ידענו כמה שבועות אחרי. כך גם בנוגע לעידכונים של הסילבוס, דחייה של מועדי מבחנים, מעבר למבחן מקוון - בחדווא היינו אמורים לעשות מקוון עוד לפני ההנחיה ואז התחרטו ושוב העבירו למקוון בעקבות ההנחיה של משרד הבריאות".

במכתב ששלחו הסטודנטים כתבו כי הם אובדי עצות ומיואשים מההתנהלות במהלך הסמסטר ומרגישים שנשארו תלויים באוויר, וכן הביעו את תקוותם שימצא פתרון הולם יותר שלא יעכב אותם- בין אם מדובר במבחן חדש שיערך בימים הקרובים או לפחות במסגרת תקופת המבחנים ולא במהלך הסמסטר הבא ובין אם מדובר בעבודת הגשה או הערכת חלופית אחרת שיחליפו את הבחינה.

ממכללת ספיר נמסר בתגובה: המחלקה להנדסה שנה א' במכללת ספיר, הינה אפיק מעבר לפקולטות להנדסה באוניברסיטת בן גוריון. היום התקיים מבחן ראשון במתכונת מקוונת, זאת לאור הנחיות הצו הסגול/ קבינט הקורונה. לצערנו, למרות הערכות נרחבת של מערך המחשוב במכללה, ארעה תקלה טכנית ששיבשה את מהלך הבחינה. אנו בוחנים את הנושא ונעשה את מרב המאמצים כדי לייצר פתרון ולתת מענה הולם לסטודנטים, בשיתוף עם אוניברסיטת בן גוריון.
מאוניברסיטת בן גוריון נמסר: צר לנו שהתרחשה תקלה. אנחנו בטוחים שצוות מכללת ספיר, כמי שאחראים על קיום הבחינה, יתקנו אותה באופן הטוב ביותר ויפעלו להפיק ממנה לקחים.