אחד הנושאים שמעסיקים כמעט כל סטודנט בפתחה של שנת הלימודים, הוא עניין העבודה במהלך הסמסטר. בחייו של הסטודנט בארץ, ובעצם בכל מקום, תמיד קיים המאבק בין השאיפה לעצמאות כלכלית ולצבירת הון, מול הרצון להצליח בלימודים ולהגיע להישגים מספקים. הסוגיה הזו מושפעת מגורמים של זמן, של השקעה מול תועלת וגם של היכולת להתרכז בכמה עיסוקים במקביל. מרבית תכניות הלימודים בארץ לא משאירות הרבה זמן פנוי, ובהרבה מהמקרים הזמן שנותר מתחלק בין מטלות היום יום השוטפות ומטלות הלימודים, ובין הרצון להתאוורר מאולמות ההרצאה, הכיתות והמעבדות. כשמכניסים גם עבודה למשוואה, הזמן הפנוי מצטמצם אפילו עוד יותר.

יחד עם המגמה של עליית הגיל שבו ממשיכים להיתמך כלכלית על ידי ההורים, קיים גם מספר לא מבוטל של סטודנטים שעובדים במקביל לעיסוק האקדמאי שלהם (וזה בלי להתייחס ללומדים בתכניות לאנשים עובדים). העבודה במהלך הסמסטר דווקא יכולה לעשות טוב לסטודנטים מכיוון שהיא יכולה לשמש כקרש קפיצה די משמעותי בהמשך הקריירה.

עוד בלימודים וקריירה:

"הסוגיה הזו טומנת בחובה כמה שיקולים", אומרת רונה אורלב, יועצת ארגונית בתחום העסקי. "יש לא מעט שאלות שצריכות להישאל בהקשר הזה: האם אני יודע מה הכיוון העתידי שלי? האם אני יודע במה אני רוצה לעסוק בהמשך ומה נדרש כדי להשתלב בתחום? יש גם שיקולים פרקטיים - האם אני במצב כלכלי שמאפשר לי להתפשר על עבודה, שלא בהכרח תכניס לי הרבה כסף בטווח המידי? עד כמה אני יכול לשלב לימודים בזמן הצפוף שיש לי כסטודנט?". שלל השאלות שמציגה אורלב, עשויות לעזור בצמצום האפשרויות ולהתמקד בחיפושים אחר עבודה, בראיונות עבודה ובכל תהליך קבלת ההחלטות. 

ואם באפשרויות עסקינן, בפני אוכלוסיית הסטודנטים ניצבות שתי אפשרויות לתעסוקה: האפשרות הראשונה והמוכרת יותר, היא האפשרות של עבודות סטודנטיאליות המציעות עבודה בשעות גמישות ובעלות פוטנציאל גבוה להכנסה, כמו מלצרות, עבודה בסדרנות, שירות לקוחות, מוקדי אבטחה ועוד. "יש בעבודות האלו יתרונות מאוד בולטים: הן מציעות כסף מהיר וזמין, ניתן לעבוד לרוב בשעות לא שגרתיות שדווקא לסטודנטים יכולות להיות נוחות יותר, כמו שעות הלילה או במהלך סוף שבוע, הן לרוב לא מחייבות ואפשר לעזוב כמעט בכל עיתוי, או לרדת בכמות המשמרות במהלך תקופת בחינות. עבור חלק מהסטודנטים, עבודות מהסוג הזה הופכות לחלק מההוויה הסטודנטיאלית כיוון שמרבית האנשים העובדים עמם הם סטודנטים ובאותו הראש", מסבירה אורלב, "עם זאת, יש גם כמה חסרונות שצריך לקחת בחשבון. מרבית העבודות הסטודנטיאליות לא מקדמות בתחום המקצועי, אלא אם מתקדמים לעמדות של ניהול שמאפשרות להתנסות בתפקיד ניהולי בארגון עסקי. אם המשרות שמעניינות אתכם בהמשך מצריכות ניסיון מקצועי קודם, אלו לרוב לא עבודות שיתנו את המענה ובנוסף, אלו לא עבודות שמייצרים בהן קשרים שיכולים לשמש בהמשך הדרך המקצועית".

מחפש עבודה (צילום: lunavandoorne, Thinkstock)
במה תבחר? בעבודה סטודנטיאלית או עבודה מקצועית | צילום: lunavandoorne, Thinkstock

אפשרות נוספת היא ההאופציה המקצועית - משרות בגופים מקצועיים כמו מוסדות אקדמיים וחברות הייטק המעסיקות סטודנטים בתפקידים זוטרים כמו עורך מסדי נתונים, עובד QA או תמלילן, נותנות ניסיון מקצועי שעשוי להיות רלוונטי בעתיד, או לכל הפחות, מאפשרות חשיפה לגופי מפתח בשוק ובתעשיה. בתוך קבוצת המשרות האלו אפשר לכלול גם משרות כמו עוזר מחקר, איסוף נתוני שטח ולעיתים אף עובד מחסן בחברה גדולה, ובלבד שאלו יהוו צוהר להמשך תעסוקתי בתפקידי ליבה מהותיים יותר בתוך הארגון. "החיסרון הבולט הראשון בעבודות מהסוג הזה הוא העובדה שהן לא תמיד מכניסות", מציינת אורלב. ואכן, למשרות סטודנטיאליות במוסדות אקדמיים שמוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה, יש טבלת שכר שמוכתבת על ידי משרד האוצר, וברב המקרים, לתלמידי תואר ראשון, היא לא תציע שכר שעולה על 30 שקלים לשעה. מעבר לכך, מעסיקים בגופים מובילים במשק מבינים היטב שלסטודנטים יש אינטרס גבוה להיות חלק מהארגון ולכן, מרשים לעצמם להעמיד תנאים שאינם תמיד מזהירים מאוד כלפי העובד, וברוב המקרים זה יבוא לידי ביטוי בשכר.

"כמובן שיש גם לא מעט יתרונות", מוסיפה אורלב. "אתה נחשף לעולמות מקצועיים ורוכש ניסיון. גם אם העבודה עצמה לא באמת נוגעת בעיסוק המקצועי, וכוללת בעיקר עריכה של טבלאות אקסל או הכנת מצגות, היא מאפשרת לך ללמוד ארגונים ולהבין את השפה שמדברים בתוכם. מעבר לזה, בתום הלימודים, כבר מכירים אותך בארגון ואז אפילו אם ביצעת תפקיד אדמינסטרטיבי במהותו, יהיה לך יתרון יחסי בהתקדמות למשרה מקצועית אקדמית באותה החברה שבה הספקת כבר ללמוד את השפה הארגונית ולהוכיח את עצמך".

טיפים לעבודה מוצלחת תוך כדי הלימודים:

  • הגדירו לעצמכם מסגרת זמן מוגבלת לעבודה, כך שיישאר לכם מספיק זמן ללימודים. באופן הזה, גם תוכלו להפיק את התועלת המרבית משעות העבודה וגם תצליחו להגיע להישגים ראויים בלימודים.
  • בין העבודה ללימודים, וודאו כי נותר לכם זמן מנוחה, זמן לבילויים עם חברים ואוויר לנשימה. זמן ההתאווררות הזה ישפר את הביצועים שלכם גם בעבודה וגם בלימודים.
  • נצלו את זמן העבודה כזמן להתאווררות מהלימודים ולהיפך. חשוב לזכור שאנחנו לא עובדים בעיקר, אבל לא רק, בשביל הכסף.
  • הכינו את המעסיקים מראש לתקופות עמוסות או בעייתיות יותר שבהן תהיו פחות פנויים לעבודה - תקופות מבחנים, תקופות שלפני הגשות או חופשות. ככה תבטיחו לעצמכם שקט נפשי ותמנעו התנגשויות בין העיסוקים.
  • את הניסיון המקצועי הטוב באמת, מרוויחים הרבה פעמים בהתנדבות. אם המצב הכלכלי מאפשר זאת, שקלו את האפשרות הזו ברצינות, היא עשויה להשתלם מאוד בעתיד

מה לגבי סטודנט שהתחיל ללמוד כשכבר יש לו עבודה מסודרת? שווה לנסות לשלב?
"אין כאן תשובה חד משמעית. זה תלוי בכמה דברים. אם אותו האדם אוהב את העבודה שלו, נהנה מהכנסה נאה ומעוניין להמשיך ולהתקדם באותו התחום, שווה לנסות לשלב. אם הוא לא מתכוון להמשיך בתחום הזה, אבל בכל זאת אוהב את העבודה שלו, שווה לנסות לעשות משהו באמצע כמו מעבר למשרה חלקית". אורלב מדגישה כי יש לקחת בחשבון גם שיקולים יבשים כמו מרחק גיאוגרפי, ההשקעה שהעבודה דורשת, הנכונות של מקום העבודה לקבל שילוב עם הלימודים ורמת ההכנסה המוצעת.

בעת ראיון עבודה במקום חדש במהלך הלימודים, מה כדאי להעלות במשא ומתן מול המעסיק?
"בשאלת השכר, זה מאוד תלוי בשוק ובארגון. במוסדות אקדמיים ובלא מעט גופים עסקיים גדולים יש מדרגות שכר קבועות - אם מדובר במשרת סטודנט, מציעים לרוב את אותו שכר שעתי ואין מקום לנהל משא ומתן בעניין. במקרים כאלו ניתן לנסות לנהל משא ומתן על השעות, על אפשרות של עבודה מהבית, על כמות המשמרות בשבוע ועוד משתנים מהסוג הזה."

סטודנטית כותבת במחברת (אילוסטרציה: Fuse, Thinkstock)
חשוב לציין שאתה סטודנט כשמנהלים משא ומתן במקום עבודה חדש | אילוסטרציה: Fuse, Thinkstock

"בגופים קטנים יותר שאינם ממסדיים ואין בהם מדרגות שכר קשיחות, מומלץ לעשות שיעורי בית ולבדוק עם חברים שכבר עובדים בתחום, בחברות ההשמה או ברשתות החברתיות, מהו השכר המקובל בשוק עבור משרת סטודנט מהסוג המדובר, וזאת כדי לתאם ציפיות ולהימנע ממצבים מביכים. אם מקום עבודה מציע לסטודנט שכר שעתי של 35 שקלים, והסטודנט יצהיר שהוא  דורש 50-60 שקלים ואינו מוכן להתגמש בעניין,  הוא לא יקבל את העבודה וחבל".

עד כמה רלוונטי לציין שאני סטודנט בקורות החיים?
"בדרך כלל ישנה משמעות ללימודים האקדמים בין אם מדובר בעבודה סטודנטיאלית ובין אם מדובר בעבודה במשרה מלאה, ולכן מומלץ לציין זאת בקורות החיים. האינפורמציה הזאת רלוונטית כאשר מדובר בעבודה במשמרות (שבדרך כלל מתאימה לסטודנטים), אך גם אם מדובר במשרה מלאה רצוי לציין שהלימודים מתקיימים בשעות הערב או באוניברסיטה הפתוחה, כדי שהמעסיק יבין שאתה פנוי לעבוד במשרה מלאה". 

בכל מקרה, חשוב לזכור שרקע אקדמי מהווה יתרון, זו הרי הסיבה שבגללה אנחנו הולכים ללמוד, לכן, חבל להסתיר אותו מעיני המעסיק.  

 >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>