מוסדות אקדמיים ברחבי העולם נאלצו להגיב במהירות למשבר הקורונה, כדי לשמור ולו במעט על שגרת לימודים, ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה בציבור הסטודנטים. בישראל, רובן ככולן של האוניברסיטאות והמכללות עברו ללימודים מקוונים, פתרון שנראה אופטימלי במבט ראשון, אך כשלעצמו אינו חף מבעיות. החלטנו לבדוק מה קורה במקומות אחרים בעולם, שוחחנו עם ארבעה סטודנטים ישראלים מארבע מדינות שונות - איטליה, ניו-יורק, גרמניה וקרואטיה – שכל אחת מהן חוותה את המשבר באופן שונה וכיום רק שתיים מהן מוכרזות ירוקות.

"כשמשבר הקורונה התחיל, הייתי במילאנו, בירת מחוז לומברדיה, מוקד ההתפרצות. הכל קרה מהר מאוד. ב-22 בפברואר, בעודנו בדרך למסעדה, לחגוג את סיום תקופת המבחנים, קראנו באתרי החדשות האיטלקיים שסוגרים את הכל - מסעדות, בתי קולנוע, חנויות", מספר יאיר לוינגר (26), סטודנט לרפואה באוניברסיטת הומניטס במילאנו, איטליה. "כמה ימים מאוחר יותר, נסעתי עם חברים לחופשה בת שבוע באלפים הצרפתיים, ולאחריה, החלטתי לחזור למשפחה בארץ".

מה דעתך על אופן ניהול המשבר באיטליה?

"איטליה מוכרת בעולם כמעצמה רפואית, ולא בכדי. לדעתי, השלכותיו הקשות של המשבר על המדינה לא נבעו מניהול לקוי, אלא בעיקר מחוסר מזל - איטליה הייתה הראשונה ממדינות אירופה שמשבר הקורונה היכה בה, ונאלצה להיות הראשונה להתוות מדיניות - בעוד שיתר המדינות יכלו ללמוד מטעויותיה. כיום אפשר לומר שאיטליה מקיימת 'שגרת קורונה', ופועלת במתכונת כמעט רגילה". נציין שלמרות מספר הקורבנות הרב עימה התמודדה בתחילה, היום איטליה נחשבת ל"מדינה ירוקה" על פי משרד הבריאות הישראלי.

כיצד התנהלו הלימודים מאז פרוץ המשבר?

"ב-1 במרץ הכריזו על הפסקת הלימודים עד להודעה חדשה, אבל כבר ב-10 במרץ התחלנו ללמוד באופן מקוון. למזלנו, האוניברסיטה מתקדמת מאוד טכנולוגית, ובכל כיתה יש מצלמות, רמקולים ומסכים. לכן, המרצים המשיכו ללמד בכיתות, ופשוט הפעילו את המצלמות. בנוסף, האוניברסיטה יצרה ארכיון שבו ניתן לצפות בכל ההרצאות. הבחינות התקיימו גם הן באופן מקוון, וכללו שאלות אמריקאיות בלבד. נכנסנו לבחינות דרך דפדפן שבודק תנועות עיניים ויכול לזהות אם סטודנט מפנה מבט למקום מסוים או מדבר עם מישהו אחר".

יאיר לוינגר, סטודנט לרפואה במילאנו (צילום: צילום פרטי)
יאיר לוינגר, סטודנט לרפואה באוניברסיטת הומניטס במילאנו, איטליה | צילום: צילום פרטי

"לאורך המשבר, התקשורת בין האוניברסיטה והסטודנטים הייתה טובה מאוד. לדוגמה, כשהתנדבנו למערך הדוגמים של בדיקות הקורונה, קיבלנו מיד פטור מנוכחות בשיעורים. כמו כן, המבחנים נקבעו לשעה שבה כולם יוכלו להיבחן בנוחות, בין אם הם נשארו באיטליה ובין אם שבו למשפחותיהם, נניח בישראל או בארצות-הברית. בהיבט הכלכלי, האוניברסיטה דחתה בשלושה חודשים את מועדי תשלומי שכר הלימוד, וכן הציעה לכל מי שטס לחו"ל ולאחר מכן חזר לאיטליה, להעביר את הבידוד במעונות או בבית מלון קרוב, במחיר עלות".

האם פורסם מתווה לשנת הלימודים הבאה?

"כבר בחודש יוני פורסם מתווה. נקבע שכל השיעורים יתקיימו גם באופן פרונטלי - באולמות גדולים שבהם אפשר ללמוד בריחוק חברתי - וגם באופן מקוון. כלומר, מי שרוצה יכול להגיע לאוניברסיטה ומי שלא - יכול להישאר בארץ מוצאו וללמוד מרחוק. כרגע המתווה תקף לסמסטר הראשון, בתקווה שבסמסטר השני נוכל לחזור ללמוד כרגיל".

הסטודנטים מרוצים מהמתווה?

"קשה שלא להיות מרוצים מהמתווה - מי שיכול להגיע  - מגיע ולומד כרגיל, ומי שלא - צופה באותם שיעורים באופן מקוון".

"יש סטודנטים שהחליטו לפרוש, מתוך תחושה שהם לא באמת רוכשים את ההשכלה שלשמה באו"

עמית פרידמן (23), סטודנטית ללימודי אופנה במכון הטכנולוגי לאופנה FIT בניו יורק, ארצות הברית. בחרה להישאר בניו-יורק עם פרוץ המשבר: "הרגשתי הכי בטוחה להישאר בבית, ולא ראיתי סיבה לחזור לישראל, שנתונה גם היא בעיצומו של המשבר, ולהסתכן בהידבקות בשדה התעופה או בטיסה".

מה דעתך על אופן ניהול המשבר בניו-יורק?

"בתחילת המשבר, ההתמודדות לא הייתה טובה. ההנחיות השתנו מדי יום, חיכו יותר מדי זמן להיכנס לסגר והמצב הידרדר במהירות, כשבשיאו של המשבר היו מאות מתים ביום. רק לאחר שהבינו את חומרת המצב, התחילו לפעול ביעילות. כיום, נראה ששיאו של המשבר מאחורינו, ובאופן הדרגתי חוזרים לשגרה - כבר אפשר להסתובב באוויר הפתוח ואף לשבת במסעדות בחוץ, וחלק מהחברות חזרו לעבוד ממשרדיהן. כמובן שמקפידים מאוד על ריחוק חברתי ועל מסיכות".

איך הקורונה השפיעה על הלימודים?

"כשפרצה המגיפה, מיד הוציאו אותנו לחופשה בת שבוע, ולאחר מכן הודיעו שכל הקורסים יועברו באופן מקוון. בפועל, המתווה לא היה מוצלח", היא מספרת. "תחילה, מפני שחלק מהמרצים, בייחוד המבוגרים מביניהם, התקשו מבחינה טכנולוגית. כמו כן, לרבים מהסטודנטים אין בבית את הכלים היקרים הנדרשים לשיעורים המעשיים, כמו בובות דיגום או מכונות תפירה. לצערי, מרצים רבים לא התחשבו בכך והיה קשה מאוד לסיים את הפרויקטים ללא אותם כלים ובהיעדר תמיכה מהמרצים".

האם פורסם מתווה לשנת הלימודים הבאה?

"שנת הלימודים התחילה כבר בסוף חודש אוגוסט. הלימודים אמנם נותרו מקוונים במלואם, אך המרצים עברו הכשרה במהלך הקיץ, כך שהסמסטר הנוכחי מתנהל בצורה טובה יותר מהקודם. בנוסף, נפתחו במכללה כיתות סטודיו, שבהן הונח ציוד לשימוש הסטודנטים, בהרשמה מראש כדי למנוע התקהלות. מעבר לכך, כל הסטודנטים בחוג קיבלו גיפט קארד בסך 200 דולר בחברת אמזון, כדי שיוכלו לרכוש ציוד ללימודים. עדיין לא ברור אם המתווה ישתנה בסמסטר השני".

האם נראה שהסטודנטים מרוצים מהמתווה?

"נראה שרוב הסטודנטים מרוצים, כי הלימודים המקוונים מאפשרים לנו להישאר בטוחים. עדיין, קשה ללמוד באופן כזה לימודים מעשיים, ויש סטודנטים שהחליטו לפרוש, מתוך תחושה שהם לא באמת רוכשים את ההשכלה שלשמה באו".

עמית פרידמן, סטודנטית ללימודי אופנה בניו יורק (צילום: דניאל קליין | באדיבות המצולמת)
עמית פרידמן, סטודנטית ללימודי אופנה במכון הטכנולוגי לאופנה FIT | צילום: דניאל קליין | באדיבות המצולמת

בעוד שארצות הברית עדיין נחשבת למדינה אדומה, לפי משרד הבריאות שלנו, ניסינו להבין את המתווה עבור מי שחי במדינה ירוקה; שחר דרור (29) הוא סטודנט לתואר שני במדעי הסימולציה במכון הטכנולוגי RWTH בעיירה אאכן בגרמניה. אאכן שוכנת בסמוך לגבולות הולנד ובלגיה ועבור שחר השהות בה בעת הקורונה הותירה אצלו תחושה חיובית מאוד: "המקומיים נלהבים לקבל סטודנטים זרים, והאוניברסיטה אף מפעילה קו סיוע למשפחות, שהיה רלוונטי במיוחד בזמן הקורונה".

"נראה שגרמניה מתמודדת היטב עם המשבר, הן מבחינת המדיניות הכלכלית, הן בהיבטי השמירה על הסדר והמורל הציבורי", הוא מסביר, "אמנם, בתחילת המשבר אישרו אירועים המוניים די בקלות, דבר שהביא להדבקות נרחבות, אבל נראה שמאז הופקו המסקנות. כיום, יש חובת עטיית מסכות במקומות סגורים, ובחלק מהמקומות נדרש לחטא ידיים בכניסה. בנוסף, יותר פעילויות עברו להיות מקוונות, כמו הגשת טפסים וקביעת תורים. מעבר לכך, אפשר לומר שגרמניה חזרה לשגרה".

כיצד התנהלו הלימודים מאז פרוץ המשבר?

"הלימודים בקורסים הקטנים, בסמינרים ובמעבדות נמשכו כרגיל, ובקורסים הגדולים עברו להוראה מקוונת. המבחנים התקיימו גם הם כרגיל, באופן פרונטלי, בהתאם להנחיות. לדוגמה, באוניברסיטה שבה אני לומד, נמצא אולם גדול מספיק כדי להושיב מעל ל-700 נבחנים תוך שמירה על ריחוק חברתי".

ומה צפוי לשנת הלימודים הבאה?

"ככלל, יימשך המתווה הקיים, קרי למידה פרונטלית בקורסים קטנים, ולמידה מקוונת בקורסים גדולים. מסלול הלימודים שלי, באופן פרטני, עבר ללמידה מקוונת מלאה, בהיותו בינלאומי ומתוך התחשבות בסטודנטים הזרים שלא הצליחו להגיע לגרמניה. כמו כן, פתיחת הלימודים נדחתה בשבועיים, כדי לאפשר התארגנות טובה יותר לכולם".

שחר דרור, סטודנט לתואר שני במדעי הסימולציה בגרמניה (צילום: צילום פרטי)
שחר דרור, סטודנט לתואר שני במדעי הסימולציה בגרמניה | צילום: צילום פרטי

ומה חושבים הסטודנטים על המתווה?

"קשה לי לדבר בשם כולם, אבל התחושה הכללית היא שרואים את הסטודנטים ודואגים להם, תוך ניסיון לשמר את השגרה ככל הניתן".

"בוטלו המבחנים המעשיים בבתי החולים – הכל נערך בעל פה דרך הזום"

דניאל זייד (28), סטודנט לרפואה בזאגרב, קרואטיה, בחר להישאר בזאגרב בפרוץ המשבר, לצד לא מעט מחבריו הישראלים. "לאחר ארבע שנים בקרואטיה, כל חיי מבוססים כאן. לא חששתי להישאר, כי המערכת הרפואית כאן ברמה גבוהה, שאינה נופלת מהרמה בישראל".

מה דעתך על אופן ניהול המשבר בקרואטיה?

"ההתמודדות עם המשבר הייתה שקולה, ובזכות זאת, קרואטיה הייתה בין המדינות הראשונות שהוכרזו כירוקות". נציין כי נכון לעת פרסום הכתבה היא הוכרזה שוב כמדינה אדומה – עבור אזרחים ישראלים. "בגל הראשון, בדומה למדינות אחרות, קרואטיה אסרה על מעבר בין ערים, למעט עובדים חיוניים, וצמצמה את שעות הפעילות במגזר העסקי. אחרי כן, מאחר שכלכלת המדינה מבוססת בעיקר על תיירות, היה צורך לפתוח את השמיים, דבר שגרם לעלייה ברמת התחלואה. כרגע, עדיין לא רואים את הסוף, אבל מספר החולים יציב, ובתי החולים עומדים בטיפול בחולי הקורונה, ללא פגיעה במחלקות אחרות".

כיצד התנהלו הלימודים מאז פרוץ המשבר?

"בחודש הראשון היינו בערפל, ללא מתווה ברור. מעבר להתמודדות עם הנגיף, בסוף מרץ הייתה בזאגרב רעידת אדמה שפגעה גם בפקולטה, וזה הקשתה עוד יותר על קיום הלימודים. לבסוף, בעקבות שיח בין הדיקאן, סגל הלימודים ונציגי הסטודנטים, הוחלט על ביטול המבחנים בכתב והמבחנים המעשיים בבתי החולים, וכל המבחנים נערכו בעל-פה, דרך 'זום'. בנוסף, הפקולטה נעתרה לאפשר לנו להשלים את הלימודים המעשיים בבתי החולים במועד מאוחר יותר, ולדחות קורסים קטנים לשנה האקדמית הבאה".

דניאל זייד, סטודנט לרפואה בזאגרב, קרואטיה (צילום: צילום פרטי)
דניאל זייד, סטודנט לרפואה בזאגרב, קרואטיה | צילום: צילום פרטי

מה צפוי לשנת הלימודים הבאה?

"אושר מתווה בשם 'תוכנית היברידית' - כל ההרצאות והסמינרים יהיו מקוונים, אך הלימודים המעשיים בבתי החולים יימשכו כרגיל. המשך הלימודים המעשיים מתאפשר על-ידי כך שאנו הסטודנטים מוכרזים כצוותים רפואיים, כך שלצד הלימודים, נעזור במחלקות השונות. כרגע מדובר בתוכנית ניסיונית, ולאחר הסמסטר הראשון תתבצע הערכת מצב".

"כרגע, התוכנית ההיברידית נשמעת מבטיחה", הוא מסכם באופטימיות, "הלימודים המקוונים מאפשרים לנו לנהל זמנים בצורה טובה יותר, והלימודים המעשיים ממשיכים כך שהתואר לא נפגע".

אם גם אתם מתכננים להתחיל את שנת הלימודים בשבוע הבא, אל תשכחו להתארגן על כל הציוד שדרוש לכם ללמידה מרחוק. באיזי ריכזו לכם את כל האופציות במקום אחד: