בפרוץ הקורונה, חוסר הוודאות שלט בכולנו ורבים מהסטודנטים הלכו לאיבוד בין שיעורי הזום והמבחנים המקוונים. וכעת - למרות שוודאות לא באמת קיימת - יש לסטודנטים שכבר חוו סמסטר או שניים בלמידה מרחוק, לא מעט ידע וניסיון איך לצלוח את התקופה המאתגרת הזאת.

לכבוד הצעירים שרק מתחילים את דרכם האקדמית בשבוע הבא, קיבצנו טיפים ותובנות חשובות למי שעוד רגע מתחילים ללמוד - ואין להם מושג איך זה באמת הולך לעבוד. ומי שניסחו אותם הן שתי סטודנטיות מנוסות, שבקרוב יחזרו אל ספסל הלימודים במכללת אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב.

  1. דפקו הופעה – זה שומר עליכם רציניים ומפוקסים
     נכון, באמצע השנה שעברה, היה נחמד לעשות שיעור-שניים בפיג'מה מהמיטה, אבל עם הזמן זה מיצה את עצמו. גם אם השיעור מקוון, מומלץ להגיע אליו לבושים ומאורגנים כאילו אתם מגיעים לכיתה. סירוק של השער בכלל יעשה פלאים ובושם עוד יכול לתת לכם כמה נקודות בונוס.
    ועכשיו ברצינות, השקיעו בהופעה שלכם. זה מפקס, מכניס לעניינים, שומר על רצינות וריכוז ועוזר לכם לבוא רעננים ומוכנים לשיעור.
  2. פתחו את המצלמה – זה יקל עליכם להפנים את החומר
    אחרי ששדרגנו את המראה, אין שום סיבה שלא יראו אתכם. מסך פתוח יאפשר לכם לנהל שיחה ואינטראקציה עם המרצים ומשתתפים אחרים, לקחת חלק פעיל וליהנות מהשיעור. דבר זה ייקל על הלמידה, הפנמת החומר ויאפשר להבין באמת ולא רק לשנן.
  3. חברו את המחשב לטלוויזיה – זה יאפשר לכם להתמקד בפרטים
    מה שטוב לנטפליקס, טוב גם לסטטיסטיקה ב', מבוא לתכנות ותקשורת המונים. צפייה על מסך רחב ואיכותי תשפר את חווית הצפייה, תאפשר להתמקד בפרטים, לעקוב אחר המרצה ולהבין את התוכן לעומקו.
  4. היעזרו בתוכנות תמלול – זה יאפשר לכם לחזור על מה שנאמר בהמשך
    תמלול השיעורים וההרצאות מאפשר לחזור על החומר, לסכם אותו ולקרוא אותו לקראת מטלות או בחינות. בשיעורים באנגלית, ניתן להשתמש באפליקציה כמו Descript המספקת תוך דקות ספורות תמלול של ההרצאה בזום. לצדה, תוכנות ואפליקציות אחרות יוכלו להציע שירות דומה גם בעברית בעלות נמוכה או אפילו חינם.
  5. הישארו בעבודה – אם יש לכם אפשרות ללמוד מחוץ לבית, עשו זאת
    סטודנטים רבים שלומדים במסלול ערב, ובפרט כאלו שעובדים בעבודה משרדית או בעלי משפחות, מעדיפים ללמוד ולצפות בשיעורים ממקום העבודה ולאחר שסיימו את שעות העבודה שלהם. לשיטתם, האווירה המשרדית מאפשרת להם להתרכז ביתר קלות ולשמור על ריכוז וערנות תוך כדי השיעור.
  6. אין יותר מועדונים – וכדאי שגם לא תגזימו ברביצה מול הטלוויזיה
    מועדונים ומקומות בילוי רבים סגורים בימים אלו, אבל בכל זאת גם בעידן הסגר אנחנו יכולים למצוא את עצמנו ערים עד שעות מאוחרות – בין אם יצאו לפעילות ספורטיבית או אפילו נתקענו בבינג' (וחלילה לא דיברנו על מעשים שאסורים על החוק). זה מעולה וזה כיף לשחרר את המחשבות, אבל לקום ב-11:55 לשיעור של 12:00 יוביל אותנו לסיוט בדמותו של מועד ב'. אין צורך ללכת לישון ב-20:00, אבל כן אפשרו לעצמכם להגיע רעננים, ערניים ובלי קורי שינה לשיעור.
  7. תעדו את עצמכם ברשתות החברתיות – באופן מפתיע זה יגרום לכם למחויבות
    על פניו, זה נשמע כמו העצה ההפוכה וכזו שעשויה לגרום לכם להסחות דעת, אבל לא מעט סטודנטים סיפרו שתיעוד של הלימודים דווקא עזר להם לייצר חוויה סביב הלימודים, לשתף סטודנטים אחרים ולתקשר איתם דרך הרשתות החברתיות. אז סטורי או סלפי לפני השיעור, יכול לפעמים דווקא לעשות טוב, וזאת עוד סיבה למה חשוב לדפוק הופעה – ע"ע הטיפ הראשון. רק עשו לעצמכם טובה, התאפקו עם התגובות להפסקה.
  8. כנסו ל"Zone" – אל תעשו דבר במקביל לשיעורים ולהפסקות
     לכאורה זה מובן מאליו אבל חלק ניכר מהסטודנטים המליץ פשוט לא לעשות שום דבר במשך עשר דקות לפני השיעור ובזמן ההפסקות. לדבריהם, המיקוד הזה מסייע להיכנס לשיעור עם ראש נקי וממוקד וכך קל יותר לקלוט ולהבין את המידע.
  9. שמרו על פרופורציות – אתם לא הראשונים ובטח שלא האחרונים
     קחו נשימה עמוקה והשתדלו לשמור על גישה מאוזנת יותר. אף אחד לא נולד עם החומר הנלמד בהרצאות וכולם מתחילים באותה נקודת פתיחה. מי שישקיע יקבל את התגמול הראוי. באותה נשימה, זכרו שעשו את זה לפניכם ויעשו את זה גם אחריכם.
  10. הפיקו את המיטב  – זאת הזדמנות מעולה לצבור ניסיון לחיים
    נכון, אף אחד לא ציפה שככה תראה שנת הלימודים שלכם, אבל היא מאפשרת לכם התנסות בלמידה ובעבודה מרחוק, בחשיבה יצירתית ובעוד כישורים שיועילו לכם בחיים האישיים ובשוק העבודה ביום שאחרי. לכן, עם כל הקושי, השקיעו בלימודים, התמקדו בהם ונסו להשתמש בכל הכלים והידע שמוענקים לכם בלימודים. זה ישתלם לכם.

 

ומעבר לזה, אל תשכחו להתארגן על כל הציוד שדרוש לכם ללמידה מרחוק. באיזי ריכזו לכם את כל האופציות במקום אחד: