סטודנטים נבחנים (צילום: Thinkstock)
"פסיכומטרי:"האוניברסיטאות מאמינות במדד הזה ומרגישות שהוא ממיין בצורה הטובה ביותר | צילום: Thinkstock

הבחינה הפסיכומטרית היא אימת כל צעיר וצעירה בישראל: חישוב נקודות מפגש בין רכבות משאלות מתמטיות, בחינת אוצר המילים באנגלית ושאלות הגיון הן רק חלק מהמראות הקשים שמסתתרים בין דפי הבחינה. במצב בו התלמידים הישראלים מזיעים בדרך לציון הנחשק, עולה מדי כמה חודשים יוזמה חדשה לביטול או שינוי בבחינה - כשהאחרונה שבהן תנסה להחליף אותה בשיעורי אנגלית, מתמטיקה, הבנת טקסט מדעי ופיזיקה, שיעורים שהתוצאות שלהם יהוו תנאי ללימודים במקצועות מסוימים. איתי ישורון, מנכ״ל בית הספר לבגרות ופסיכומטרי של יואל גבע, מסרב להילחץ מהיוזמה: “לא מדובר פה על ביטול הבחינה הפסיכומטרית אלא על פיילוט שיקבל אנשים ללימודים על סמך מכינה", הוא מסביר ופתוח לרעיון שצריך לבחון לאורך זמן, לדבריו: “אם ימצאו משהו טוב יותר כדי לחזות את סיכויי ההצלחה של סטודנטים – שיחליפו”.

סיימתם פסיכומטרי ומתלבטים מה ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם

ישורון בעל 22 שנים של ניסיון בעסקי הפסיכומטרי וכנראה שזה מה שעומד מאחורי הקוליות בנסיבות הללו, הוא בהחלט רגיל למהומה התקשורתית סביב ביטול הבחינה: "בכל כנסת יש כמה הצעות חוק שמציעות לבטל אותה. זה מרחף תמיד, אבל קשה לי להאמין שזה ישתנה מהרגע להרגע", הוא אומר. "הבטיחו לסטודנטים שהציון שלהם תקף ל-7 שנים ומעבר להכל: האוניברסיטאות מאמינות במדד הזה ומרגישות שהוא ממיין בצורה הטובה ביותר". אם לא השתכנעתם, ישורון מזכיר שהגוף שמחבר את הפסיכומטרי הוא אותו גוף שמלווה את הניסוי הזה באוניברסיטת בן גוריון: “זו לא מלחמה. המרכז הארצי לבחינות ולהערכה שייך לאוניברסיטאות והם מחפשים שיטת לימוד טובה יותר והתאמה לדעת הקהל. הקהל שונא את הפסיכומטרי? הם מחפשים אלטרנטיבות שייתפסו בצורה מוצלחת".

סטודנטים נבחנים (צילום: Thinkstock)
מחפשים אלטרנטיבות שייתפסו בצורה מוצלחת | צילום: Thinkstock

ומה הקהל של נבחני הפסיכומטרי חושב עליו? טל בת ה-23 מחיפה הגישה את הטופס שלה לבוחנת בשבוע שעבר: “הבחינה הזו לא בוחנת אינטליגנציה מבחינתי", היא אומרת, “נכון, היא משקפת יכולת והיא משקפת ידע, אבל היא לא אומרת עליך שום דבר ואם את לחוצה במבחנים את יכולה לא להצליח למרות שיתכן שיכולת הלימוד שלך טובה. אני בטוחה שיש תלמידים שמתפספסים בגללה".

אז במה עדיפה הבחינה הפסיכומטרית על השיטות האחרות? מעבר לכך שהיא מנבאת את סיכויי ההצלחה בלימודים טוב יותר מבחינת הבגרות (והכי טוב כשהיא משולבת איתה, מסבירים לנו ב ”יואל גבע”), ישורון משוכנע שהיא ידידותית יותר לסטודנטים לעתיד: “זה חיובי שפקולטות עושות מבחנים ומכינות ספציפיות”, הוא מסכים, "אבל במצב בו אנשים מתנסים, טועים ומחליפים את המקצוע שהם לומדים באוניברסיטה באמצע התואר – המשמעות של מכינה שונה לכל פקולטה היא שסטודנט יצטרף לעבור מכינה כל פעם שהוא עובר מקצוע בלימודים וזה יכול לקחת ממנו שנה כל פעם". המצב הזה, של בחינה ייחודית לכל מקצוע, עשוי דווקא לפגוע בסטודנטים לפי ישורון, לעומת הפסיכומטרי שמאפשר להם לגשת לשלל מקצועות באמצעות בחינה אחת. “במקום לעשות מכינה כל שנה, הפסיכומטרי נותן הזדמנות שניה לאנשים, שיכולים להעלות את סיכויי הקבלה שלהם לאוניברסיטה תוך כמה חודשים".

 מעבר למהירות היחסית בה סטודנטים יכולים לשפר את מצבם, ישורון מזכיר את הבעייתיות שבהסתמכות על ציוני בגרות בלבד – טיעון שקל לקבל על רקע הבגרות הקשה במתמטיקה השנה: “בפסיכומטרי הסולם אחיד ואפשר להשוות בין ציונים של אנשים שנבחנו בשנים שונות, בעוד בחינת בגרות יכולה להיות קלה שנה אחת וקשה באחרת" הוא מבהיר, “מה גם שיש בה העתקות ובנוסף, הציון מושפע מציוני המגן".

אז נראה שבתי הספר לפסיכומטרי לא מדירים שינה בעקבות הפיילוט החדש – אבל מה רמת העצבים של תלמידי הפסיכומטרי? "אם יבטלו זה לא יעצבן אותי”, מספרת לנו טל. "זו הייתה בחירה שלי לעשות קורס ואני מבינה שדברים משתנים לפעמים, כך למשל עשיתי עכשיו בחינה עם חיבור – זה משהו שלא היה פעם.  אם מתחילים משהו חדש – אז זה המצב. זה לא יטריד את מנוחתי”.

עדיין מתלבטים מה והיכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם