מוקדם יותר השבוע התקבלה ברשויות ההגירה של ארה"ב החלטה לפיה סטודנטים זרים ייאלצו לעזוב את המדינה או להסתכן בגירוש, במקרה שהלימודים במוסד בו הם לומדים יתקיימו באופן מקוון בסמסטר הבא. ההחלטה עוררה זעם רב ובהלה בקרב הסטודנטים הזרים הלומדים ברחבי ארצות הברית, ובתוכם אלפי סטודנטים ישראלים. אך רשימת הנפגעים מההחלטה לא מסתכמת בסטודנטים שכבר שם, גם סטודנטים לעתיד שתכננו מעבר לארה"ב נשארו ללא תשובות, ולמעשה גם הכלכלה האמריקאית צפויה להיפגע מההחלטה, החל ממשכירי הדירות וכלה במוסדות עצמם.

"מה טראמפ רוצה מהחיים שלי? שברתי את כל החסכונות שלי, לקחתי הלוואה מהבנק, גייסתי את כל המשפחה בשביל לממן את הלימודים שלי בארה"ב. אשכרה שיעבדתי את החיים שלי בשביל הלימודים ועכשיו יתכן והכל ירד לטימיון. אם האיום שלו יתממש, אני נכנס לבור כלכלי מטורף, לא יודע מה לעשות", אומר היום דוד מרדכי, סטודנט ישראלי שנמצא כעת בארה"ב, על רקע ההחלטה הדרמטית. 

על פי הערכות של לשכת המסחר ישראל-ארה"ב, בין המוני הסטודנטים מרחבי העולם שצפויים להיפגע מההחלטה, יש גם אלפי ישראלים ששוהים כעת בארה"ב ומאות נוספים שתכננו להתחיל ללמוד שם בשנה הבאה. החרדה מפני שיבוש התוכניות ניכרת היטב וברשתות החברתיות מתקיימים דיונים רבים סביב ההשלכות הקשות של המהלך.

דניאל בן זקן, מתל אביב תכנן לעשות את התואר השני במנהל עסקים באוניברסיטת שיקגו. "זה היה מסע מאוד לא פשוט, שעבר דרך תחנות כמו GMAT  ו- TOFEL . עם קבלת אישור הרישום, מיהרתי לקבוע תור בקונסוליה שבתל אביב על מנת להוציא אשרת לימודים בארה"ב אולם הקורונה השיגה אותי והקונסוליה נסגרה עוד בטרם הצלחתי לקבל אשרת סטודנט. בתחילה דובר שהקונסוליה תיפתח בתחילת יוני אבל בכל פעם דוחים את מועד פתיחת הקונוסליה. כעת בכלל לא ברור מה יהיה. השקעתי כבר עשרות אלפי שקלים כדי ללמוד בארה"ב שהלכו לטימיון ובנוסף חסכתי את הכסף על מנת שיספיק לי לפחות לשנה הראשונה". התחושות של דניאל קשות, מאוד והחרדה מפני העתיד ניכרת הייטב "זה כאילו מישהו מחק בטוש שחור את העתיד הקרוב שלי ואני ממש אובד עצות. כבר תיכננתי הכל. שיריינתי דירה. חתמתי על חוזה שכירות שיסתיים באוגוסט. אני כבר עם מזוודות ועכשיו כנראה שאצטרך להתחיל הכל מחדש".

החלטה שתפגע גם בכלכלה האמריקאית

מדוע טראמפ נקט במהלך כל כך אגרסיבי? עו"ד צבי קן תור, יו"ר ועדת האשרות בלשכת המסחר ישראל ארה"ב, מומחה לדיני ניוד ושותף במשרד עוה"ד קן תור &עכו, מסביר כי צעד זה מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים שננקטו על ידו במרוצת השנה האחרונה, שנשענים על החשש מהתחרות של כוח האדם הזר על משרות מקומיות בארה"ב. "יתכן שטראמפ רואה גם בסטודנטים הזרים כתחרות על כוח האדם המקומי. משבר הקורונה העלה דרמטית את שיעורי האבטלה בארה"ב ונתן לנשיא רוח גבית להוציא לפועל מהלכים כגון זה. בארה"ב יש כ 20 מיליון איש שעובדים ללא אשרה. הממשל חושד שחלק מאותם סטודנטים עובד בצורה בלתי חוקית".

עו"ד צבי קן תור (צילום: יח"צ)
עו"ד צבי קן תור | צילום: יח"צ

ההחלטה מייצרת אי ודאות רבה בקרב הסטודנטים, ובכלל זה גם לאור העובדה כי רבים כבר שילמו מקדמה לצורך לימודים בשנה הבאה. לעיתים מדובר על אלפי דולרים, סכומים שהושקעו במבחני הקבלה השונים,  בנוסף להוצאות רישום וההוצאות שנגזרות מתכנון המעבר. על כל זאת אין בינתיים תשובות.

אולם לצד התועלת הרעיונית שעשויה לצמוח לכלכלה האמריקאית כתוצאה מהמהלך, ישומו צפוי לפגוע באופן ישיר ו–וודאי בקופת האוצר האמריקאי. עו"ד קן תור מזכיר כי אותם סטודנטים תורמים לכלכלת ארה"ב על ידי תשלום שכר לימוד גבוה, שוכרים בתים וכיוב' ובמידה מסוימת אפשר לומר שהסטודנטים הזרים מסבסדים את הסטודנטים המקומיים. "ההחלטה צפויה אף לפגוע בגורמים נוספים בשרשרת ובכללם גם חברות ביטוח שמעניקות ביטוח רפואי לאותם סטודנטים, בנקים שמנוהלים בהם חשבונותיהם וכו'". לדבריו, אם לא נראה שינוי של ההחלטה, המהלך ישפיע על ישראלים שתכננו ללמוד בארה"ב בסימסטר הבא או על כאלו שנמצאים שם ונדרשים לחדש את האשרה לצורך המשך הלימודים בשנה הבאה.