אריה שחל בן ,84 חבר קיבוץ עין גדי הוכיח שהגיל הוא לא יותר ממספר בתעודת הזהות כאשר סיים בשבוע שעבר את לימודיו לתואר שני במנהל עסקים- MBA באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. "אני מרגיש צעיר וזה הכי חשוב. החיידק האקדמאי נדבק בי ולא מרפה ממני", הסביר שחל.

שחל הוא אב לשלושה ילדים וסבא לתשעה נכדים, ואחת מנכדותיו אף לומדת לצידו לתואר שני באוניברסיטת בן גוריון. בעוד שבני גילו של שחל נאלצו לשמור בחודשים האחרונים על ריחוק חברתי  בגלל נגיף הקורונה, שחל החליט דווקא למנף את המצב כדי להמשיך בכל המרץ בלימודיו האקדמאיים.

בזמן שכולם הסתגרו בבתים והיו תחת סגר הוא המשיך ללמוד בכל הכוח ולהגיש את עבודותיו. "עם כל הכבוד לאזהרות של משרד הבריאות היה ברור לי שאני עושה הכול לסיים את התואר בזמן. תיעלתי את כל מרצי והאנרגיות שלי לאפיקים אקדמאיים", סיפר שחל לעיתון האוניברסיטה 'א.ב.ג' שחשף את סיפורו.

לפני ארבעים שנה סיים שחל לימודים לתואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית וכעת, עם יציאתו לגמלאות, החליט להסתער על היעד החדש: תואר MBA במחלקה למנהל עסקים בבן גוריון אותו סיים באחרונה בהצלחה מרובה.

המדהים הוא שלצדו לספסל הלימודים בפקולטה לניהול על שם 'גילפורד גלייזר', ישבו תלמידים רבים שטרם נולדו בעת שלמד כסטודנט צעיר לתואר שני. ולא פחות מעניין, נכדתו רתם שחל היא סטודנטית לתואר שני במחלקה למדעי החיים באוניברסיטה, מה שהפך אותם לחברים לספסל הלימודים. "זה נחמד ללמוד עם חבר'ה צעירים. זה רק המריץ עוד יותר להצליח", שחזר שחל.

אריה שחל (צילום: באדיבות עיתון א.ב.ג)
אריה שחל ונכדתו | צילום: באדיבות עיתון א.ב.ג

תמיד בחיפוש אחר האתגר הבא

אז מה גרם לקיבוצניק הסימפטי מעין גדי ללמוד לתואר שני נוסף בגילו המתקדם? שחל נולד למשפחה חקלאית בכפר גנים, שכונה בפאתי פתח תקווה ובהמשך היה ממקימי קיבוץ עין גדי בשנת 1956. בקיבוץ הכיר את רעייתו דליה. הוא עבד בגן הירק, ובכרם בהמשך כגזבר ומרכז משק וכבר אז נדבק בחיידק האקדמאי.

כאמור, הוא למד לתואר ראשון ושני במנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובמקביל לכך עבד גם עם התנועה הקיבוצית. וסייע במתן פתרונות כלכליים למשקים חקלאים בנגב. "אין ספק שהלימודים באוניברסיטה עזרו לי מאוד בתפקידים שמילאתי בקיבוץ ומחוצה לו", הסביר שחל.

שחל גם היה שותף למיזם המים 'עין גדי מים מינרליים' ושדרג את ענף מטעי התמרים בקיבוץ. כשיצא לפנסיה החליט שלא לקפוא על שמריו ולשוב ללמוד באוניברסיטה. "תמיד היו לו קוצים במקום שעליו נהוג לשבת. הוא תמיד חיפש אתגרים חדשים", סיפרו בני משפחתו.

אריה שחל (צילום: באדיבות הפקולטה לניהול על שם גילפורד גלייזר)
אריה מציג עבודה בכיתה | צילום: באדיבות הפקולטה לניהול על שם גילפורד גלייזר

פעמיים בשבוע נהג אריה שחל במכוניתו מהקיבוץ לקמפוס בבן גוריון ללימודי התואר השני. הוא חלק מניסיונו עם הסטודנטים הצעירים והשתלב מהר מאוד במחלקה למנהל עסקים. "זה היה אתגר גדול עבורי ללמד סטודנט מסוגו של אריה שחל. אני מקווה שתרמתי להרחבת הידע האקדמאי שלו בתחום הלימודים שבו בחר", ציין ד"ר דניאל שפירא שלימד את שחל במסגרת הקורס 'לניהול תפעול עסקים'.

ואם חשבתם ששחל יעצור פה וינוח? טעיתם הוא כבר מתכנן את לימודיו לתואר הבא. "אני רק התחלתי", הוא אומר בחיוך.