אם לאחרונה פתחתם את הפייסבוק או רשתות חברתיות שונות, יש סיכוי שנתקלתם במודעה שמבטיחה לכם שתצליחו ללמוד אנגלית במהרה – ואם לא, כספכם יוחזר לכם. "השיטה שתתן לך את הביטחון בדיבור אנגלית ותהפוך אותך לאדם מוצלח בעבודה, בלימודים ובעיניי עצמך - בתוך 42 יום בלבד". כך מבטיחה חברת "ספיזי" באתר שלה.

"חברת ספיזי מפרסמת שיש התחייבות לכך שתוך 42 יום אדבר אנגלית, אבל זה שטויות", מספר יוני, בן 37 ממרכז הארץ, שנרשם לקורס אך הופתע ממטלות הקורס שהתבקש לעשות: "הם מחייבים לבצע את כל המשימות וחלק מהמשימות נראו לי לא קשורות ואפילו הזויות - כמו למשל לעשות מדיטציה, לצלם את עצמי עושה זאת ולשלוח למרצה. זה שונה מאיך שדמיינתי שקורס לאנגלית צריך להיראות. המשימות שהם מבקשים הן הזויות, יש עניין של צנעת הפרט. אני חושב שכל אדם לא יעמוד מאחורי המשימות שהם מבקשים".

"אחרי ארבעה שיעורים ביקשתי לבטל ושמעתי שיש עוד הרבה שמתלוננים", הוא מוסיף, "אני גם לא חושב שמי שלימדה אותי היא בעלת תעודת הוראה, כאשר התקשרתי ובדקתי הבנתי שלא לכולם יש תעודת הוראה ובכל מקרה כך לא מלמדים אנגלית".

גם קרן ממרכז הארץ, מספרת בראיון ל-mako שהיא מרגישה ש"עובדים עליה בעיניים", לטענתה. "הם מטעים את הלקוחות שלהם. הם אומרים בואו תנסו 40 יום, ואם לא תצליחו תקבלו את הכסף בחזרה, אבל הם לא מחזירים", היא אומרת.

"זה מרגיש לי כמו רמאות, התעלמות מוחלטת. בסוף פניתי לרשות להגנת הצרכן כדי שזה לא יקרה לעוד אנשים"

"נרשמנו, בעלי ואני, בתחילת הקורונה כדי לשפר את האנגלית שלנו. נכנסו לתוכן של השיעור הראשון, ובעלי אמר שאין מצב שמהתוכן הזה הוא יכול ללמוד אנגלית. הם (החברה) פתחו קבוצת ווטסאפ וביקשו מאיתנו לדבר עם אנשים באנגלית. בשביל זה אנחנו לא צריכים את החברה שלהם. אנחנו גם לא נוהגים לפנות ולדבר עם אנשים שאנחנו לא מכירים, זה לא נראה לך הזוי ומוזר?", היא מלינה על פרקטיקה, שיש לציין מוכרת בעולם לימוד השפות ותרגול שפה חדשה.

עם זאת, קרן טוענת כי בחרה בשיטה בשל ההתחייבות לקבל את כספה בחזרה וכך ביקשה לעשות – אך בשלב זה לא חזרו לפניותיה, עד שפנתה למועצה לצרכנות: "רק אחרי הפנייה למועצה לצרכנות הם הסכימו לענות לנו, ואמרו כי אם אנחנו רוצים לקבל מענה כדאי שנבטל את התלונה כלפיהם. אבל זה לא בסדר, מגיע לנו לשמור על הזכויות שלנו".

"יש כאן הטעיית לקוח מטורפת ושירות לקוי", היא מוסיפה, "אנחנו כביכול ביטלנו את התלונה במועצה לצרכנות לבקשתם, אבל עדיין לא קיבלנו את הכסף שלנו בחזרה. זו דרך לקחת כסף ולשקר. זה מאוד מאכזב שבזמנים כאלו קשים מתנהגים ככה ללקוחות".

באתר החברה מציעים קורסים למגוון קהלי יעד החל מגיל לידה, מה שקוסם במיוחד להורים שרוצים להעשיר את ילדיהם. אחת מהם היא ניצן (שם בדוי), שרשמה את בנה בן ה-3 במהלך הסגר הראשון: "ניסינו שני שיעורים ולא היה בהם שום דבר חדש. לא הייתה מורה אלא הכול מוקלט מראש והיא לא לימדה - אלא פרסמו קישורים לשירים ביוטיוב. אני מבטיחה שאני יודעת לעשות את זה לבד. הם הציגו את עצמם כשיטה חדשה אבל אין בכלל תוכן מקורי", היא טוענת.

"הם פרסמו שאקבל החזר כספי אם אתחרט, וזה מה שהרגיע אותי - הידיעה שאם לא טוב הכסף שלי ישוב אלי, אבל הוא עדיין לא חזר". כשניצן חיפשה ברחבי האתר, היא גילתה שבאותיות הקטנות כתוב כי הכסף ישוב רק בעוד שנה. היא החליטה לא להתייאש וניסתה ליצור איתם קשר, על מנת להקדים את מועד החזרת התשלום, אך לא קיבלה מענה: "הם פשוט התעלמו ממני, במסנג'ר, בפייסבוק, בווטסאפ שלהם - מתעלמים ממני לחלוטין. זה  מרגיש לי כמו רמאות, התעלמות מוחלטת. בסוף פניתי לרשות להגנת הצרכן כדי שזה לא יקרה לעוד אנשים".

"לחפש סרטונים ביוטיוב אני יכולה לעשות לבד"

במועצה לצרכנות מספרים שלאחרונה התרבו הפניות נגד ספיזי, והצטברו מאות תלונות בגין השיטה. לפי ניסיון המועצה במקרים דומים, לרוב מדובר בתופעה רחבה יותר – כיוון שלא כל המקרים מגיעים לכדי תלונה.

בין התלונות שהגיעו לטיפול המועצה, הייתה גם נ', אישה כבת 70, שנרשמה לקורס לפי דבריה מתוך "רצון לשפר את יכולת הדיבור בשפה האנגלית". לטענתה, הקורס נגע בעולמות תוכן שכלל לא ביקשה לעסוק בהם: "כבר מההתחלה הבחנתי תוך כדי ההסבר 'לחיזוק הבטחון העצמי', שמדובר בבלבול מוח", היא מתארת בלשונה, "כשניסיתי להתחיל את השיעור הראשון, נתקלתי בקושי להתגבר על שפע הדברת המקדימה, והסתבכתי בהפעלת הלימוד".

נ' היא לא הקשישה היחידה שהתלוננה. יגאל, בן 70 גם כן, מספר כי בדק מספר הצעות לקורס אנגלית והחליט בסופו של דבר לקנות את ספיזי, כי סמך על הפרסום שאם לא יצליח מובטח כספו בחזרה. "רכשתי את המוצר שהוא תוכנה ללימוד אנגלית שלהם בתאריך 2.10.2020, לאחר שנשלח לינק באותו יום הרכישה נכנסתי למוצר לבדוק ולהתרשם. עוד באותו יום, לאחר שלוש שעות של התמודדות עם התוכנה, הבנתי כי המוצר לא מתאים לי לחלוטין. מיד פניתי לפי החוק לאימייל שלהם וביקשתי לבטל את העסקה".

לטענת יגאל, בשלב זה התחיל מסע של מספר ימי סחבת: "כנראה בשביל להתיש אותי, ללא אפשרות גם לתקשר טלפונית. לא סתם אין להם טלפון לשירות לקוחות, כנראה בשביל לייאש אותך. לצערי הם מנסים להחזיק אותך בכוח כדי לא להחזיר את הכסף בתירוץ שחתמתי על תקנון בצורה אוטומטית. אני חושב שלמען ההגינות הם היו צריכים להתקשר אלי ולעזור לי בביטול העסקה, אבל הם מתחכמים בכל מיני טיעונים של תקנון כביכול, למרות שלא עשיתי שום נזק למוצר ולא השתמשתי בו פרט לעיון ראשוני".

מה אומר החוק?

 "על פניו, נראה כי השיווק של הקורס מתבצע באופן מטעה ותוך פיזור הבטחות בלתי ישימות", אומרים לנו היום במועצה לצרכנות. "לדוגמה, ישנו קורס עבור ילדים מגיל לידה ועד גיל 7. צרכנים שרכשו את הקורס עבור ילדיהם הפעוטים, כמו צרכנית שרכשה את הקורס לילדתה בת ה 2.5 וצרכן שרכש עבור בנו בן ה-4, גילו כי הקורס, מטבע הדברים, אינו יכול להתאים לילדים קטנים, ודאי שלא לתינוקות מגיל לידה".

"עוד מלינים צרכנים על הבטחות ללימוד אנגלית שוטפת תוך 42 שיעורים אינטרנטיים, דבר שגם הוא לא ישים בהכרח. לאחר הרישום, הצרכנים מגלים כי נדרשות מהן משימות שאינן עולות בקנה אחד עם מטרת הקורס", מוסיפים במועצה לצרכנות.

"ממכלול הנסיבות עולה, כי בית העסק פועל באופן שמעלה חשש לכאורה להטעיה צרכנית. ועל כן, במקרה של הטעיה צרכנית, אם הצרכן לא קיבל את מלוא המידע הרלוונטי לצורך ההתקשרות בעסקה, קמה לצרכן הזכות לבטלה, עקב הפרה יסודית של הסכם השירות, ובהתאם להוראות סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן".

חשוב לציין, כי במקרים בהם הקורס מבוסס על סרטונים הניתנים לשכפול או להעתקה – כמו במקרה הזה - לפי החוק, גם אם אתם לא מרוצים אין באפשרותכם לבטל את העסקה. אם מדובר בקרוס אונליין, לפי החוק זכות הביטול ניתנת לכם תוך 14 יום. "מומלץ לבדוק את תנאי הביטול ואת התקנון לפני ההרשמה", מציינים במועצת לצרכנות, "וכמובן לא להסתמך רק על הבטחות העסק, אלא לבדוק ביקורת ברשתות החברתיות". 

מחברת ספיזי נמסר בתגובה:

"בתוכניות הלימוד של החברה (למבוגרים, הורים, ילדים ונוער) למדו עד היום למעלה מ-8,000 תלמידים מרוצים. הכתבה האמורה מתבססת על שישה מקרים בלבד, בהם הלינו תלמידים כאלה ואחרים ומקרים אלו לא הוצגו בפני החברה. כך שלצערנו לא יכולנו להתייחס לטענות לגופו של עניין. החזון שלנו הוא שכל ישראלי ידע לשוחח בשפה האנגלית בכיף ובביטחון, ולשמחתנו יש תוצאות בשטח, אנו מאמינים בשיטת הלימוד הטבעית לרכישת שפה, בה מחברים בין חומר לימודי לדרך חשיבה (בדגש על תת מודע) של הלומד. שיטות אלו הוכחו כמוצלחות מאוד בקורסים השונים.

כמובן שתלמיד אינו חייב לבצע מדיטציה או דמיון מודרך כדי להצליח, ישנן עשרות טכניקות שונות הנלמדות בקורס, במקביל לעשרות שיעורי אנגלית פרקטיים אשר נבנו על ידי מרצה הקורס דניאל ואושרו על ידי רוית מנחת קורסי הילדים. רוית הינה מורה לאנגלית בעלת תואר שני וכן תעודת הוראה מאת משרד החינוך, אשר לימדה אינספור הורים איך להקנות לילדיהם הקטנים אנגלית כשפה שניה בשיטה מהנה וקלילה. שליטה בשפה מדוברת שונה מלימוד לצרכי מעבר מבחן, לכן בנוסף לעשרות שיעורים פרקטיים בכל תוכנית לימוד שלנו, ישנן המלצות לתרגול של הבנת אנגלית משמיעה באתרים כמו יוטיוב וכו'. תלמידים רבים הגיעו ליעדם עם או בלי שימוש בעזרים חיצוניים אלו, ניתן לשמוע קומץ קטן מתלמידי החברה באתר שלנו.

בהקשר של תעודת האחריות אותה מציעה החברה לקהל לקוחותיה נציין כי הדבר נעשה לפנים משורת הדין. המוצר אותו רוכשים התלמידים הינו מוצר מידע דיגטלי הניתן לשיכפול והעתקה. בהתאם לאמור בסעיף 14ג לחוק הגנת הצרכן מרגע שנפתח המוצר, הצרכן אינו זכאי עוד להחזר כספי כלל, ללא כל קשר למועד בו רכש את המוצר. הדבר מובהר הן בתקנון הקורס והן בשיעור הראשון של הקורס המציין בפני התלמיד בצורה הכי מפורשת שיש, שמעבר לאותו שיעור ישלול ממנו את הזכות לקבלת החזר כספי אלא אם יעמוד בתנאי תעודת האחריות.

על אף כל זאת וכהטבה ללקוחותיה, מבטיחה החברה כי במידה וביצע התלמיד את כל השיעורים בזמן (במסגרת 42 ימי הקורס) וכן ביצע את כל מטלות הקורס ובכל זאת לא הגיע לתוצאה הרצויה מבחינתו! תשיב לו החברה את כל הסכום ששילם ללא דמי ביטול ולאחר שצרך את כל תכני הקורס. הדבר בוודאי מעיד על רמת הביטחון הגבוה של החברה באיכות המוצר אותו היא מספקת. אין עוד קורס דיגטלי ללימודי שפה המציע תעודת אחריות שכזו. שירות הלקוחות של החברה זמין ללקוחותיה בימים א'-ה' בין השעות 10:00-18:00 וכן קיים שירות השארת הודעה 24/7 אליה חוזרת החברה באופן מיידי במסגרת שעות הפעילות שצוינו לעיל. ככל שלתלמיד כלשהו ישנה טענה בקשר לשירות הלקוחות שאנו מספקים, נשמח לקבל את פרטיו ולטפל בו בצורה פרטנית כפי שאנו נוהגים לעשות בשגרה. נסיים בכך שבסקר פנימי שבוצע מסוף הקורס, התוכנית דורגה בציון 8.9 מתוך 10 ע"י למעלה מ-3,000 תלמידים".