לימודים אקדמיים יכולים להיות חוויה מאתגרת. במיוחד בתקופה מלחיצה, במרחב שאי הוודאות רב מהמוכר והידוע. על אחת כמה וכמה כשמדובר בהוראה מקוונת, המאופיינת בריחוק פיזי בין השותפים לה (המלמדים והלומדים), שלרוב מייצר גם ריחוק חברתי ורגשי. התוצאה היא שסטודנטים נדרשים להתמודד עם הלמידה באופן עצמאי יותר. במחקר שנערך באוניברסיטה הפתוחה נמצא כי 55% מהסטודנטים טענו שנדרשו ליותר למידה עצמית בסמסטר המקוון. ובנוסף סקר שערכת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מצא כי ההבנה והמעקב אחר החומר הנלמד במהלך הלמידה המקוונת (אפקטיביות, בקיאות, סיכומים ועוד), עומדת על 2.96% בלבד.

אז כן, יש לומר ביושר: צריך להשתדל יותר בלמידה מרחוק. הלמידה המקוונת אמנם מאפשרת גמישות ויותר דרגות חופש, אבל גם מחייבת משמעת עצמית גבוהה ומעבירה אחריות רבה יותר לתהליך הלמידה – אליכם הסטודנטים.

למעשה, כדאי לראות זאת כהזדמנות לחיזוק מיומנויות הניהול העצמי, והבשורה הטובה היא שזה הולך ומשתפר. המחרים מלמדים שככל שתהיו מנוסים יותר בלמידה מקוונת, סביר לצפות שגם תהיו יותר ויותר מרוצים ממנה. איך עושים את זה?

תאמו ציפיות

ערכו תיאום ציפיות עצמי: הגדירו לעצמכם מה המטרות שלכם בלמידה הסמסטר? איך אתם מצפים מעצמכם ללמוד? האם "תזרמו" או שאולי תבחרו לנהל, לתכנן, לארגן את הלמידה? מודעות ומעורבות בתהליכי הלמידה משפרים את כושר ההתמודדות ומסיעים להצלחה.  

ערכו תיאום ציפיות משפחתי: במיוחד כעת, כשהלמידה מתערבבת בחיים האישיים, כולם יחד בבית, דורשים טיפול ותשומת לב או רבים על תשתיות הלמידה (חדרים/מחשבים/אינטרנט). סכמו מראש את הגבולות והחוקים המשפחתיים, כי חשוב שכולם ישתפו פעולה. סטודנטית סיפרה לי פעם שהיא הסבירה לילדיה, שכשהיא מרכיבה אוזניות אסור להפריע לה. אחרים שמים שלט "לא להפריע" בכניסה לחדר, דואגים לעזרה בטיפול בילדים בזמן הלמידה ועוד.

נהלו את זמן הלמידה

חשבו על הלמידה מהבית כמו על ניהול פרויקט בעבודה. הגדירו משימות וקבעו זמנים לביצוע. זמן למידה מתוכנן מראש ישפר גם את התיאום המשפחתי.

בנו יומן ללמידה. קחו בחשבון שהלמידה אינה מסתכמת בנוכחות בשיעורים. מרבית הלמידה נעשית בין המפגשים ולכן כדאי לשריין לכך זמני-לימוד קבועים. העדיפו את  זמני הלמידה היעילים ביותר עבורכם, מבחינת האנרגיות ללמידה, כושר הריכוז, הפניות משאר משימות הבית והשקט במרחב הלמידה. ארגנו סדר יום שבועי הכולל את מועדי השיעורים, זמן ללמידה עצמית, זמן לביצוע מטלות הקורס וכד'. עשו לכם תזכורות בנייד.

צרו סביבה נוחה ללמידה

קשה ללמוד בסביבה רועשת, כשהשולחן לא מסודר ובני משפחה מסתובבים ברקע. בחרו את הפינה הנוחה ביותר בבית. רצוי חדר סגור, שקט, עם שולחן יציב, כסא נוח, תאורה טובה. תלו את יומן הלמידה שהכנתם במקום בולט מול העיניים.

עזרו לעצמכם להיכנס ל"מצב למידה": השקיטו את הטלפון הנייד, סגרו את החלונות הפתוחים במחשב, התנתקו מהרשתות החברתיות (כן, זה אפשרי!). מומלץ גם להתלבש נוח אבל יפה, כאילו שאתם הולכים לקמפוס לשיעור. למה? קודם כל בשביל עצמכם, הלבוש מבסס שגרה יומית ומכניס לאווירת לימודים. חוץ מזה, לאחרונה ברוב המוסדות הצהירו שהם יחייבו את הסטודנטים להתחבר לשיעורים מקוונים עם מצלמה פתוחה, וכך תוכלו גם להרגיש טוב עם איך שאתם נראים.

היערכו לדרישות הטכניות

הצטיידו מראש במה שנדרש לצורך השתתפות במפגש מקוון: מחשב, אוזניות, מצלמה, תשתית אינטרנט רציפה. מומלץ לעשות "ניסוי כלים" עוד לפני תחילת הסמסטר או השיעור. הורידו למחשב (ולנייד) את מערכת הזום (או הפלטפורמה המקוונת של המוסד האקדמי שלכם) וערכו איתה היכרות מוקדמת.

עוד דבר שכדאי לאמץ הוא ארגון התיקיות במחשב האישי, לשמירת חומרי הקורס. הכינו תיקייה לכל קורס, והקפידו לתייק מצגות, מאמרים, סיכומים ועוד.

 צמצמו את הריחוק חברתי

לא טוב היות האדם לבדו. גם בלימודים, קבוצת סטודנטים הלומדת יחד מספקת כוח התמודדות ותמיכה לחבריה. נצלו את הזמן ליצירת קשרים עם סטודנטים אחרים שלומדים איתכם את הקורס. חפשו אותם בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות. תוכלו להיפגש ללמידה משותפת, שיח על החומר ותרגולו. הקשרים החברתיים יסייעו לכם להרגיש פחות בודדים בתהליך הלמידה ויהוו מקור למידע ולהתייעצות.

למדו איך ללמוד במקוון

מסתבר שלא נולדים עם היכולת ללמוד ביעילות בסביבה מקוונת. אז מה עושים? לומדים מניסיונם של אחרים, מאמצים אסטרטגיות למידה מומלצות ובעיקר מתנסים ובודקים מה עובד הכי טוב בשבילנו. קיים מידע רב בנושא זה באתרי המוסדות האקדמיים השונים.

ובעיקר אני מזמינה אתכם לפתוח את הדלת ואת הלב ללמידה מרחוק. להרגיש את הרוח האקדמית המעצימה והכי חשוב - ליהנות מהחוויה. בהצלחה!

ד״ר מיכל בן שאול - האוניברסיטה הפתוחה (צילום: אתי פריד,  יח"צ)
ד״ר מיכל בן שאול - מנהלת המחלקה להוראה ולמידה באוניברסיטה הפתוחה | צילום: אתי פריד, יח"צ

הכותבת ד״ר מיכל בן שאול היא מנהלת המחלקה להוראה ולמידה באוניברסיטה הפתוחה.