רגע לפני שחופשת הקיץ מתחילה והראש שלכם בורח רחוק כדי לתכנן איך יראה החופש שלכם, חשוב מאוד שתתחילו לתכנן גם איך יראה מסלול הקריירה שלכם בעתיד הלא כל כך רחוק, בייחוד אם אתם לקראת השנה האחרונה של הלימודים. עכשיו זה הזמן האידיאלי להתחיל לחשוב איך אתם רוצים לנהל את הקריירה שלכם - כי כן, גם את הקריירה צריך לנהל.

יש מגוון משרות שמתאימות לסטודנטים, חלקן מזדמנות וחלקן כאלו שיציעו לכם אופק תעסוקתי עם פוטנציאל השתכרות לא רע. וכדי שתצליחו להבין מה הכי נכון, לכם הנה 9 טיפים מאחד שהיה שם בעצמו:

להצליח בעבודה אבל לא על חשבון הלימודים

כמו כל דבר בחיים חשוב לשמור על איזון. מצד אחד חשוב להצליח בתואר וחשוב להשקיע בלימודים, בטח בשנה האחרונה, אבל חשוב גם לצבור ניסיון בתחום. השתדלו לא לעבוד על חשבון הלימודים ולא לפגוע ברמת הלימודים שלכם, אלא למצוא את האיזון בין השקעה בלימודים לבין ההשקעה בעבודה.

אל "תקפצו" על המשרה הראשונה

המשרה הראשונה שלכם בתחום לרוב גם תכתיב לכם את מסלול הקריירה וההתקדמות בטווח הקצר. לכן, מומלץ מאוד שתקדישו זמן ומחשבה לתחום בו אתם רוצים לעסוק בעתיד הקרוב, ותחפשו משרה בהתאם לתחום שאתם רוצים ומתעניינים בו.

עבודת יתר הורגת אותנו (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אל תקפצו על כל משרה - נצלו את היתרון של המצב שלכם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

יתרון "הדף החלק"

ובהמשך לסעיף הקודם: כסטודנטים יש לכם יתרון דווקא בכך שאתם חסרי ניסיון, ולכן אתם יכולים להשתלב במגוון רחב של תחומים. השקיעו מחשבה בנושאים שמעניינים אתכם ובתחומי העבודה שלכם ופנו אל החברות והמשרות בהתאם. למדו את התחום שמעניין אתכם, הכירו את המונחים והמושגים מהתעשייה הרלוונטית והקפידו לעקוב אחר כל העדכונים והחידושים בתחום. תוכלו ליזום פרויקט שמעניין אתכם, מלבד פרויקט הגמר, ולהשתמש בו לבניית ניסיון באופן אישי.

התאימו את קורות החיים למשרה

אל תשלחו את קורות החיים בתפוצה כללית וזהה לכולם. כדאי להקדיש זמן ולהתאים את קורות החיים למשרה הספציפית; להדגיש קורסים רלוונטיים, להבליט היכרות עם מערכת מסוימת או ניסיון עבר שיכול להבליט אתכם יותר מאשר המתמודדים האחרים על אותה משרה.

 נטוורקינג

אל תתביישו - חשוב להפעיל כל רשת קשרים אפשרית כדי להגיע לחברה או לתפקיד שאתם רוצים לעבוד בו. הרבה מאוד משרות לא מפורסמות בכלל וניתן להגיע אליהן באמצעות נטוורקינג בלבד. פתחו פרופיל בלינקדאין, חפשו עבודה באופן אקטיבי ברשתות חברתיות ומפה לאוזן, חפשו ברשת הקשרים שלכם אנשים שיכולים להמליץ עליכם למשרה ופנו אליהם באופן ישיר (יש להם אינטרס להמליץ עליכם כיון שלמרבית החברות יש מערכת תמריצים לגיוס עובדים). בנוסף, רצוי להגיע לאירועים, כנסים ומיטאפים, ליצור קשרים ולהציג את עצמכם. חשוב שכמה שיותר אנשים ידעו שאתם מחפשים עבודה ועוד יותר חשוב שידעו באיזה תחום אתם מחפשים. לפעמים ההצעה לעבודה מגיעה דווקא מכיוון לא צפוי.

 מיקום גאוגרפי

השיקול הגאוגרפי בתהליך הוא חשוב ושווה לעשות מאמץ ולחפש משהו באזור המגורים הקבוע שלכם. גם אם כסטודנטים אתם לא חושבים על העתיד הרחוק ומעדיפים להתפשר על המרחק בתמורה לתפקיד טוב, חשוב להבין שלרוב התפקיד הוא ללא תאריך תפוגה – גם אם התחלתם אותו כסטודנטים וכעת סיימתם ללמוד. בחירת מקום עבודה מותאם גאוגרפית יאפשר לכם להיות הוגנים הן כלפי מקום העבודה והן כלפי מחפשי עבודה אחרים.

איך עונים על שאלות מעצבנות בראיון עבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
פשוט לכו לכל ראיון עבודה אפשרי - אפילו רק כדי לצבור ניסיון | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

שקיפות

משרת סטודנטים הינה לרוב בהיקף מצומצם ומיועדת לסטודנטים, אבל יחד עם זאת מומלץ לשמור על שקיפות ולדבר על זמינות בתקופת מבחנים וזמינות במהלך הלימודים. חשוב להישאר הוגנים ולהשאיר רושם טוב, כזה שיסייע לכם בהמשך הקריירה שלכם.

לכו ל*כל* ראיון עבודה

גם אם זו לא משרה נחשקת עבורכם, לכו לראיון. חשוב שתתנסו בראיונות, תקבלו פידבקים, תסיקו מסקנות אישיות וכך תוכלו לעבור בהצלחה את הראיונות לתפקידים שאתם באמת רוצים.

דב הרשקוביץ (צילום: אלסטיק | elastic)
דב הרשקוביץ | צילום: אלסטיק | elastic

לא להתפשר ולא להתייאש

חיפוש עבודה לוקח זמן (לעיתים אפילו כחצי שנה), כך שכדאי להתחיל את החיפוש כבר במהלך השנה האחרונה לתואר ואפילו קצת לפני שהיא מתחילה. אם קיבלתם תשובה שלילית, הסיקו את המסקנות מה לא התאים ולמדו מכך לפעם הבאה. זכרו כי זהו תהליך של ריצה למרחקים ארוכים.

הכותב הוא מנהל מוצר בכיר בחברת החיפוש אלסטיק. מתגורר בבאר שבע עם אשתו ו-3 ילדיהם.