בעוד פחות משבוע יתקיימו הבחירות לכנסת ה-21, והעתיד של כולנו מונח על כף המאזניים. מי ימין, מי שמאל, מי בטחוני, מי חברתי, ואולי צריך בכלל לנסח את השאלה אחרת – במקום לשאול "מי" לשאול "מה". זאת בדיוק המחשבה שהטרידה מאוד את גילה ברקוביץ, לירן קשטרי, עינת נמירובסקי וקרן ברגר, בוגרות תנועת ״ישראל 2050״ של התאחדות הסטודנטים הארצית, מה שגרם להן להקים את ״מה המצע?״ – מיזם שמטרתו להנגיש לציבור את מצע המפלגות בכל הנושאים, כדי שבבחירות הקרובות הציבור יוכל לבחור לפי תוכן, ולא רק לפי דמויות.

"לקראת הבחירות החלטנו שהפעם אנחנו רוצות לבחור בחירה מושכלת, לאחר קריאה מעמיקה של המצעים והבנה של כוונות המפלגות. אחרי שראינו שהמצעים לא מונגשים וקשים לקריאה, החלטנו יחד להרים את הכפפה וליצור פלטפורמה טובה מספיק כדי להבין מה נבחרי הציבור שלנו אומרים ועושים בנושאים שמשפיעים כל כך על איכות החיים שלנו", הן מסבירות.

"לקחנו את התחום הכלכלי-חברתי, שמהווה מכנה משותף רחב לכלל האזרחים ומשפיע על איכות החיים שלנו באופן ישיר, והקמנו אתר המציג את המצעים בארבעה תחומים: דיור, תחבורה, חינוך ובריאות. בנוסף פנינו למפלגות השונות עם שאלות קשות וקונקרטיות, המתמקדות בסוגיות הבוערות על סדר היום הציבורי".

שלוש מתוך ארבעתכן הן סטודנטיות ממש בימים אלו, מה בעצם גרם לכן לעצור את השגרה הסטודנטיאלית ולהתעסק בבחירות?

"הבחירות והמסרים השנה מעניינים אך גם עמומים. רצינו לתת חוויה נעימה לכל מי שמעוניין להתעמק קצת מעבר ולנסות לעורר שיח ענייני בבחירות הקרובות, שיח סביב מצעים ותוכן ולא רק סביב פרסונות וזהויות".

יש לכן אינטרס שהציבור יצביע באופן מסוים?

"ממש לא", הן קובעות בנחרצות, "חשוב לנו להדגיש שאין לפרוייקט 'מה המצע?' או לתנועת 'ישראל 2050' אג'נדה מסוימת. מטרתו של הפרויקט היא להנגיש את מצעי המפלגות בתחום החברתי-כלכלי כדי שכולנו נוכל לבחור בחירה מושכלת. אנחנו מנגישות את המצעים בנושאים האלה, מבררות מה הבעיות המרכזיות שקיימות היום בתחומים האלה ושואלות ישירות את המפלגות מה הן מציעות לנו- האזרחים".

הסטודנטיות שמאחורי מה המצע (צילום: מיכאל סמין)
מימין לשמאל: לירן קשטרי, קרן ברגר, גילה ברקוביץ, עינת נמירובסקי | צילום: מיכאל סמין

כשהבנות מדברות על "הנגשה", הן מתכוונות למיקוד הנושאים העיקריים המעסיקים את רוב הציבור בישראל. "בחירת הנושאים נעשתה על-ידי סקר מדגמי שהועבר בקרב עמיתי תנועת ישראל 2050", הן מסבירות באתר. בו הן מציגות באופן פשוט וקריא את הדעות שפרסמה כל מפלגה לכל נושא – תוך האפשרות להשוות בין התשובות.

באופן לא מפתיע, יש נושאים שכלל לא מופיעים במצעי המפלגות, לאלו שבכלל יש כזה, שכן ל"איחוד מפלגות הימין" ולמפלגת "הליכוד" כלל אין מצע מעודכן. לכן, הפרויקט לא רק מציג את המצעים אלא ממשיך להפנות שאלות ממוקדות למפלגות השונות, בבקשה להציג את דעותיהן בנושאים האמורים – כל תשובה שמתקבלת מתעדכנת בזמן אמת באתר, והגולשים מוזמנים להמשיך להפנות שאלות למפלגות שלא הציגו את עמדותיהן.

אם גם אתם הסתקרנתם, אתם מוזמנים להיכנס לאתר "מה המצע?", לעקוב אחר המצעים המתעדכנים מדי יום ולהחליט למי תצביעו בבחירות הקרובות.