פרופסור גאנג צ'ן, המלמד באוניברסיטת MIT היוקרתית (מכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס), נעצר והואשם בגין הסתרת מחקר שערך עבור ממשלת סין, בזמן שבמקביל גם קיבל שכר מהרשות הפדרלית בארצות הברית עבור אותו המחקר בתחום הננו-טכנולוגיה. כך דווח היום (שישי) ברשת אלג'זירה.

צ'ן, 56, נעצר ביום חמישי האחרון על ידי סוכנים פדרליים בביתו בקיימברידג', מסצ'וסטס, לאחר שסוכנים שביצעו חיפוש בביתו ובמשרדו באוניברסיטה, מצאו עדויות לעבודות שונות בהן עסק עבור הרשויות בסין ולא דיווח עליהן. כך מסר ג'וזף בונבולונטה, ראש משרד ה-FBI בבוסטון.

קיבל כ-50 מיליון דולר עבור המחקר במימון כפול משתי המדינות

במהלך עבודתו ב-MIT, צ'ן התקשר בחוזים שלא דווחו לרשויות האמריקאיות ואף כיהן בתפקידים המזוהים עם הרפובליקה העממית של סין (PRC), כולל כ"מומחה בחו"ל לממשלת סין", כך לפי לשון הדיווח. "רבים מהתפקידים הללו נועדו במפורש כדי לקדם את המטרות המדעיות והטכנולוגיות של PRC", אמרו הרשויות במסמכי בית המשפט.

צ'ן כאמור, עבד ב-MIT וקיבל מימון פדרלי עבור תחום המחקר שלו, אך לא דיווח על קשריו לסין כנדרש בבקשות למענקים פדרליים, ומהחקירה התברר כי עבור אותו תחום מחקר קיבל מאז 2013 גם תקציב עתק ממקורות מימון זרים: הוא וקבוצת המחקר שלו קיבלו סכום השווה לכ-29 מיליון דולר, כולל מיליונים מאוניברסיטת מחקר ציבורית במימון ממשלתי סיני, תוך שהם מקבלים מענקים של 19 מיליון דולר מסוכנויות פדרליות אמריקאיות.

"זה לא חוקי לשתף פעולה עם חוקרים ממדינות זרות, וזה לא חוקי לשקר על זה", מסר עו"ד אנדרו ללינג מטעם התביעה.

מ-MIT נמסר: "ב-MIT מאמינים כי שלמות המחקר היא אחריות מהותית, ואנו מתייחסים ברצינות לדאגות בנוגע להשפעה פסולה במחקר בארה"ב. פרופ צ'ן הוא חבר ותיק ומכובד מאוד בקהילת המחקר, מה שהופך את טענות הממשלה כלפיו ליותר מטרידות", נכתב בהודעת המכון.

זהו לא המקרה הראשון שבו פרופסור מוערך בארה"ב נעצר בשל חשד לסיוע מחקרי עבור סין; לפני כשנה הרשויות הפדרליות עצרו מומחה נוסף לננו-טכנולוגיה באוניברסיטה הרווארד. פרופסור צ'ארלס ליבר הואשם בינואר האחרון במתן עדות שקר בנוגע לקשריו לתכנית "אלף הכשרונות של סין", תוכנית שנועדה לפתות אנשים בעלי ידע בטכנולוגיה זרה וקניין רוחני לסין. פרקליטו של ליבר הכחיש אז את ההאשמות, וכינה את הפרופסור "הקורבן במקרה, לא העבריין".

שני המקרים הם חלק מתכנית ממשלתית להעמדה לדין של משרד המשפטים האמריקני, נגד חוקרים באוניברסיטאות בארה"ב המואשמים בהסתרת היחסים המקצועיים שלהם עם המוסדות הסיניים. בשנים האחרונות עשרות אקדמאים העובדים בארה"ב נחשדו באי גילוי מענקי מחקר שקיבלו מאוניברסיטאות בסין.