גאווה בסיילספורס (עיבוד: סיילספורס)
גאווה בסיילספורס | עיבוד: סיילספורס
החודש מציינים בעולם, ובישראל את חודש הגאווה. ישראל עברה דרך ארוכה, במתן זכויות שוות לבני ובנות זוג של זוגות חד מיניים במקומות העבודה ובצבא, אך הדרך עוד ארוכה בכל הקשור לנישואין, ילודה ופונדקאות. בשוק העבודה נראה שנעשתה קפיצה גדולה במיוחד, כאשר בחמש השנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר להט"בים בחברות ההייטק.

עמית ברוך, מנהל מעבדת החדשנות של סיטי בישראל אומר כי אין ספק שההייטק עשה דרך ארוכה. "אני שנים ארוכות בהייטק, ולפני 20 שנה נטייה מינית לא היתה בכלל מדוברת בחברות, ולכן השינוי בתקופתנו הוא דרמטי. אני לא רואה היום שום מצב בו מנהל מפלה עובד או עובדת על רקע נטייה מינית, לא בתהליך הקבלה לעבודה ולא בתהליכי קידום בחברה. יתרה מכך, היום כבר יש הכרה בצרכים של תתי קבוצות בתוך החברות – לנו למשל יש במעבדה קבוצת להט"בים שהקימה תא גאה ואף מתנהלת עם תקציב ייעודי, מקיימת פעיליות שמעניינות את חבריה, ומשפיעה על כלל חברי המעבדה. יש הרבה קבוצות שעדיין מתקשות יותר להשתלב בהייטק הישראלי כמו חרדים וערבים - אבל להטב"ים אינם נמצאים ונמצאות בקטגוריה הזאת".  

עמית ברוך (צילום: סיטי)
עמית ברוך | צילום: סיטי

אין צורך צורך להלחם יותר

מה גרם למהפך הזה? לפי ליאור פסואה, מנהל צוות QA  בסטארטאפ HoneyBook קיימות מספר סיבות- "למשל, הצבא, גוף שמרני בבסיסו, נוקט בשנים האחרונות בעמדה פתוחה ומקבלת כלפי הקהילה הלהט״בית. שינוי תפיסה בגוף שכזה ללא ספק מראה על שינוי מגמה בחברה הישראלית, וכחלק משינוי זה אנו רואים גם את חברות ההייטק מצטרפות למגמה. בחיל המודיעין, בו שירתתי, משרתים לא מעט מחברי הקהילה, חלקם אף לא בארון, זאת יתכן מפני שהוא נחשב לפחות מאצ׳ואיסטי לעומת חילות אחרים. הרבה מיוצאי החיל הולכים לאחר מכן לעבוד בסטארטאפים ומביאים את החברים שלהם לתוך החברות, ובכך נוצרת אווירה פתוחה ומקבלת" הוא אומר.

"סיבה נוספת לכך יכולה להיות העובדה שחברות הייטק מטבען הן חדשניות וליבראליות. היזמים סופגים ערכים מהחברות הגלובאליות ומביאים אותם לישראל, כך שמה שמתרחש כאן הוא חלק מתהליך שעובר על העולם כולו, כדוגמת ההכרה בנישואים גאים בהרבה מדינות" מוסיף פסואה. "זה שונה כאשר מדברים על פירמות שמרניות של רואי חשבון ועורכי דין שהפערים בין השותפים המנהלים למתמחים הצעירים הוא לעיתים עשרות שנים. בהייטק פער הגילאים בין העובדים אינו משמעותי, ורובם צעירים - גדלנו כבר לתוך דור שעבורו נטיה מינית היא נון אישיו. אבל לא הכל מושלם" הוא מדגיש, "בתוך הקהילה הלהט״בית יש גם תתי קבוצות שנשארו מאחור – אנחנו כמעט ולא נראה טראנסג'נדרים בחברות הייטק, וחבל – אני חושב שהדרך פה עוד ארוכה עד לקבלה מלאה".

ליאור פסואה (צילום: האניבוק)
ליאור פסואה | צילום: האניבוק

חני לין,  מנהלת מוצר בחברת הסטארטאפ פאנדבוקס אומרת כי "בסופו של דבר ישראל היא מדינה שמרנית ומסורתית. נכון, בתל אביב, שהיא העיר הליבראלית בישראל, יש הרבה להטב"ים והרבה חברות סטארטאפ ולכן הרבה מחברי הקהילה בחברות ויש שיוויוניות ברורה של זכויות. כשאנחנו נגיד מדברים על הטבות לבן או בת  זוג של יולדת – בחברות הסטארטאפ זה די ברור שבת זוג של היולדת מקבלת את אותן הטבות שבן זוג היה מקבל. אין צורך צורך להלחם יותר, לפחות לא בחברות הייטק. במגזרים אחרים במשק ייתכן שזה שונה. אבל כשיוצאים מחוץ לתל אביב לפריפריה נקבל תמונה קצת שונה. אני מאמינה שחברי הקהילה שלא גרים במרכז לא מתקבלים בסבר פנים יפות, גם במקומות העבודה. הקהילה מאוד מגנה על האינטרסים שלה והיום יש קבוצות כמו LGBTTech ו- Lesbians Who Tech שהמטרה שלהן היא לקדם חברי קהילה בתוך החברות הטכנולוגיות וזה מצוין. לפני כעשור כשהתחלתי את דרכי בהייטק, לא הרגשתי בנוח לצאת מהארון, הייתי צריכה לחשוב כמה פעמים, ובדיעבד, היום זה נראה לי ברור, זה חלק מאיך שאני מציגה את עצמי".

חני לין (צילום: פאנדבוקס)
חני לין | צילום: פאנדבוקס

מה קורה בפועל בחברות?

בסיילספורס ישראל, ערכי השוויון, הגיוון וההכלה הם חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית. את חודש הגאווה החברה מציינת כלפי פנים וכלפי חוץ במגוון רחב של פעילויות עבור עובדי החברה, לצד הפגנת תמיכה ומעורבות ברחבי הרשתות החברתיות.  בין הפעיליוית- צביעת לוגו החברה בצבעי הגאווה בכל הערוצים הדיגיטליים והחברתיים ופרסום שוטף לאורך כל החודש של פוסטים מעצימים ברשתות החברתיות, המספרים את סיפורם של העובדים הגאים בסיילספורס ישראל.

בנוסף, עובדי סיילספורס ישראל הוזמנו להשתתף בשלושה מפגשים בנושא גאווה לאורך החודש, כולל כיתת אמן מיוחדת ומרגשת עם המוסיקאי המוכשר ואחד הזמרים האהובים בישראל, הראל סקעת, וכן מפגשים עם עובדים מהקהילה הלהט"בית. את המפגש הראשון אירח עידן לירון-לבנה, שמוביל את קבוצת אאוטפורס (OutForce) בסיילספורס ישראל – קבוצה ייעודית שפועלת לקידום זכויות הקהילה הגאה בישראל, קידום שיח מגדרי שוויוני ומכבד, מעניקה רשיונות בחינם לעמותות ומסייעת בהטמעת מערכות החברה ללא עלות, במסגרת התנדבות, פרויקטי פרו-בונו ותרומות כספיות למלכ"רים וארגונים ברחבי הארץ. עידן העביר הרצאה מרתקת בנושא מונחים שחשוב להכיר בשיח הלהט"בי ובתוך כך שיתף עם עובדי סיילספורס בישראל את סיפורו האישי, דרך דיאלוג פתוח ונוגע ללב על זוגיות והורות.

במסגרת המאמץ לקידום השוויון החברתי והמגדרי, ועל מנת לתמוך בזכות של כל אדם להקים משפחה, סיילספורס מציעה מענק שנתי של 36,000 ש"ח לטיפולי פוריות/אימוץ כהטבה לכל העובדים (ללא הבדלי למגדר ונטייה מינית).  כמו כן, החברה ממשיכה לתרום לקהילה המקומית כחלק מערכי הליבה של החברה, ולרגל חודש הגאווה תתרום 10,000 ש"ח לעמותה שפועלת לקידום הקהילה הלהט"בית בישראל. כדי למקסם את התרומה שלה לחודש הגאווה השנה, סיילספורס תתרום כך שתעזור באופן כפול: תרומה לעסק קטן העוסק בשיפוצים כדי לשקם מרכז סיוע לנוער גאה. 

גאווה בסיילספורס (עיבוד: סיילספורס)
עידן לירון-לבנה, חודש הגאווה בסיילספורס | עיבוד: סיילספורס

מפגשים והרצאות

בחברת ההייטק סייבריזן עורכים במסגרת חודש הגאווה פאנל בסגנון "סליחה על השאלה" בהשתתפות נציגי איגי, ארגון הנוער הגאה, שיועבר בזום. בפאנל ישתתפו מדריכים של איגי, ביניהם נציגים מהמגזר הדתי ומקהילת הטרנס שישיבו לשאלות ששלחו העובדים, יספרו את סיפורם האישי, וידברו על הפעילות הנערכת לליווי של בני נוער שמתמודדים ומתלבטים לגבי זהותם המינית והמגדרית. הדוברים גם יתנו כלים ומענה לדרכים בהן ניתן לספק לבני הנוער ולצעירים מרחב בטוח לבטא את עצמם במשפחות, במוסדות הלימוד ובמקומות העבודה.

לדברי ליאור דיב, מנכ"ל ומייסד החברה: "הפעילות היא חלק ממגוון פעילויות בנושאי שוויון, גיוון וסובלנות לאחר, אותן מובילה סייבריזן כחלק מהשגרה. אחד מחמשת ערכי היסוד של החברה הוא uBu, ערך שמעודד עובדים ועובדות מכל קבוצות האוכלוסייה להרגיש חופשיים להיות מי שהם והן ולהביא את הייחוד שלהם ושלהן לעבודה (You Be You)." בנוסף עובדת סייבריזן ה בימים אלו על תכנית הכשרה ייחודית להייטק לקהילת הטרנס, תכנית שתסייע לאנשים ללא רקע מקצועי לקבל סט הכשרות בסיסיות שישפרו את סיכוייהם להיכנס לתפקידים התחלתיים בעולם ההייטק.

חברת AppsFlyer מציעה לעובדים בישראל הרצאה בזום של אלון מדר, מנהל פיתוח משאבים של LGBTech ישראל, במהלכה יחשוף את הסיפור של החברה הלהט"בית בישראל ובעולם כסיפור כרונולוגי- מי "המציא" את הארון? למה הסמל הלהט"בי הוא הקשת? מה הקשר של מגפת האיידס בשנות ה-80 לאיך שלהט"ב נתפסים היום? ובייחוד- מדוע השיח החברתי בישראל על להט"ב משפיע על עולם התעסוקה? ועוד. במהלך ההרצאה שוזר מדר פרקים מסיפורו האישי, הקונפליקטים שחווה כבן למשפחה דתית לאומית, זהותו כאמריקאי ישראלי, התמודדותו כנשא HIV והתקווה שהגשימה את חלומו להיות אבא בתא משפחתי חדש. ההרצאה משמשת הזדמנות לפתח שיח פעיל בקרב עובדי אפספלייר על הכללת אוכלוסיות מגוונות בתעסוקה.

בחברת  Chegg ישראל המפתחת טכנולוגיות המסייעות למיליוני סטודנטים מרחבי העולם, דואגים להוביל לאורך השנה כולה אג'נדה של חגיגת המגוון האנושי. גם בחודש הגאווה צפויים להיערך אירועים ופעילויות לעובדים סביב הנושא - במהלך החודש עובדי החברה ישמעו את הסיפור האישי של המרצה הבינ"ל בנושאי מין מגדר, מיניות ודראג, שירלי- צ׳ארלי קליינמן – ״לא הבנתי זה בן או בת?״

תמונות פרופיל בצבעי הגאוה
תמונות פרופיל בצבעי הגאוה

גאווה ברשת 

בחברת Fyber העולמית, המפתחת טכנולוגיות לפרסום מודעות וידאו במובייל ונחשבת לאחת החברות הגדולות והמובילות בעולם, ניצלו את כוחן של הרשתות החברתיות במטרה לעלות מודעות לחודש הגאווה, והחליפו את תמונת הפרופיל בעמודי החברה הרשמיים בתמונה של לוגו החברה בצבעי הגאווה. בנוסף במהלך חודש הגאווה ישותפו סיפוריהם של עובדי החברה מהקהילה ברשתות.

גם חברת ControlUp המציעה תוכנה לניטור, ניהול וניתוח מערכות IT ארגוניות על בסיס תשתית וירטואליזציה, שינתה את הלוגו שלה ברשתות החברתיות.

בחברת אוברוולף הישראלית, הפועלת בתחום הגיימינג, החליפו גם כן את תמונת הלוגו של החברה בכל החשבונות ברשתות החברתיות. כעת, במקום הזאב המסורתי המעטר את לוגו החברה, ישנו אותו זאב רק עם צבעי דגל הגאווה. אוברוולף, שדוגלת בליברליות ובחופש עבור כל אחד, אף צייצה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה: ״Be who you are״. בסוף החודש גם מתוכננת חגיגת האפי-האוור מיוחדת בסימן חודש הגאווה.