עם היציאה מגל הקורונה הראשון, מתברר עכשיו, על פי נתוני מכון טאוב, כי כחמישית מהמובטלים לא צפויים לחזור לעבודה. המשבר הכלכלי הנוצר בגלל המגיפה כפה על ארגונים רבים לצמצם עלויות על ידי פיטורי עובדים או הוצאתם לחל"ת. בעקבות כך, עובדים רבים עומדים במצב בלתי אפשרי בו אינם יכולים להמשיך עוד בדרך המקצועית בה החלו ונאלצים לחשב מסלול קריירה מחדש.

היום יותר מתמיד ניכרת עלייה בפנייה לארגונים ומוסדות רבים המציעים הכשרות מקצועיות קצרות, זולות או ללא עלות המאפשרות לבצע הסבה מקצועית תוך כמה חודשים ולהתחיל לעבוד בתחום החדש. גם משרד התעסוקה נרתם למגמה המסתמנת ומשתף פעולה עם גופי הכשרה פרטיים, ומסבסד את עלויות הלימוד ברבים מהגופים. אז לאילו מקצועות ניתן לעשות כרגע הסבה מהירה? מצאנו כמה חברות וארגונים המציעים לעובדים שלהם קורסי הכשרה המספקים להם מקצוע ומבטיחים להם תעסוקה:

טיפולים אסתטיים

 בין המקצועות שהתגלו כמבוקשים במיוחד בתקופת הקורונה נמצאים מקצועות הביוטי והטיפוח- קוסמטיקה, מניקור, תספורות והסרת שיער הם תחומים שתמיד יש להם ביקוש. את התחומים השונים ניתן ללמוד בקורסים, ולפעמים אפילו באופן פרטי והרבה מהם מאפשרים עבודה עצמאית בקליניקה או אפילו בבית, אך הדבר לא מבטיח פרנסה. ברשת אמריקן לייזר, המתמחה בטיפולי אסתטיקה, מציעים קורסי הכשרה למטפלים בתחום הסרת שיער בלייזר, ללא עלות ובשכר מלא. עם סיום הקורס הבוגרים יקבלו תעודת הסמכה ואף מובטח להם שילוב תעסוקתי באחד מ-17 סניפי הרשת. מהלך זה יאפשר לחברה להרחיב את מאגר המטפלים המוסמכים והאיכותיים שלה, ולצד זאת לקדם תעסוקה והכשרה מקצועית בכל הארץ ולתת כתף למשק בזמנים מאתגרים אלו במקום עבודה איכותי ומתגמל המעניק אופק תעסוקתי לעובדיו.

הסרת שיער בלייזר (צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ)
צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ

הסבה להוראה

בישראל תמיד יש ביקוש למורים ואנשי חינוך והוראה איכותיים ומסורים וזהו אחד התחומים הנפוצים להסבה מקצועית גם בימים כתיקונם. כעת בעקבות הקורונה, המכללה האקדמית גורדון זכתה בקול קורא של משרד החינוך להסב מובטלים למקצוע ההוראה. המכללה תוכל להכשיר מועמדים להסבה להוראה בבתי ספר יסודיים בתוכנית הומניסטיקה, חינוך לגיל הרך ולהוראת המתמטיקה בחינוך העל יסודי. התוכנית תחת השם "קיוון חדש" תפתח סמסטר מיוחד בן 12 שבועות רצופים ללא חופשות, שבמהלכו ילמדו הסטודנטים 5 ימים בשבוע, 40 שעות שבועיות של קורסים מקוונים. במסגרת התוכנית ילמדו קורסים בנושאי פסיכולוגיה, סוציולוגיה, דידקטיקה, פדגוגיה, טכנו-פדגוגיה ועוד. בתחילת שנת הלימודים הקרובה הסטודנטים יוכלו להשתלב במקומות עבודה ויקבלו ליווי מלא של מדריך פדגוגי וחונך. בהתאם לתוכנית, ייבחרו כ-450 סטודנטים מכל הארץ, על מנת לענות על הצורך של מערכת החינוך בכוח אדם איכותי להוראה במקצועות נדרשים. המועמדים יבחרו על בסיס תואר אקדמאי במקצוע ההכשרה, ראיון אישי ומבחן התאמה ארצי ויקבלו מענק לימודים ממפעל הפיס.

בנוסף, היחידה ללימודי המשך, פיתוח מקצועי ומעורבות בקהילה במכללה מציעה שלל קורסים חדשים ומותאמים ללימודי תעודה והכשרה בתחומים שונים ומגוונים כמו הכשרת מנחי תיאטרון פלייבק, קורס הכשרת מדריכים לריקודי עם, אימון אישי בתחום הפרעות קשב וריכוז ועוד.

מורה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
להיות מורה כבר בשנת הלימודים הבאה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

להשתלב בהייטק

זה כבר לא כל כך חדש שחברות הייטק רבות לא דורשות מעובדיהן להיות בעלי תואר רלוונטי, או אפילו נסיון בתחום, ופעמים רבות מציעות הכשרות על חשבונן למועמדים מתאימים. בימים אלו, ולאחר שהמשבר הוכיח שתעשיית ההייטק הן מהיציבות בישראל, חברות רבות ממשיכות לגייס לשורתיהן ואף להציע קורסים, בוטקאמפס והכשרות על חשבונן.

חברת הסושיאל גיימינג SciPlay ייסדה תכנית הכשרה למפתחי Unity.  תכנית ההכשרה נמשכת כ- 8 שבועות ומיועדת למפתחים בעלי 5 עד 10 שנות ניסיון בשפות תכנות אחרות, כגון ניסיון בפיתוח למובייל. התוכנית נערכת במתכונת מצומצמת, כאשר רק 3-4 מפתחים משתתפים בכל סבב הכשרה, על מנת לשמור על ההדרכה אישית ומעמיקה ככל הניתן. במהלך התוכנית מקבלים המתכנתים רקע בשפת התכנות C# וכן לומדים את היסודות של Unity תוך התמקדות בתכנים העוסקים ב- 2 D ובכלים החשובים לחברה עצמה. התוכנית משלבת בין התיאוריה לפרקטיקה וכוללת תכנים כתובים, הרצאות מעמיקות וכן שני תרגילים רחבים שמטרתם למסד את הבנת המתכנים בתחום. כמו כן, ל"חניכים בתוכנית" מוצמד מתכנת בדרגת Senior ומעלה מצוות SciPlay שמדריך אותם באופן אישי ומספק מענה לכל צורך או שאלה שעולה במהלך תקופת החניכה. התוכנית נכתבה על ידי מומחים בחברה, שגם מלווים את תהליך ההכשרה. מדובר בתוכנית שעד כה מוכיחה את עצמה ״ומייצרת״ מתכנתים ברמה גבוהה שכבר בסיום הקורס בשלים להשתלב בעבודה השוטפת בצוותי המשחקים של .SciPlay
כמו כן, ב- SciPlay- נמצאים בימים אלו בשלבי גיבוש סופיים של תכנית הכשרה נוספת - הפעם למפתחי צד שרת. מדובר בתוכנית הנועדה להכשיר מפתחי צד שרת בטכנולוגיות ובמערכות בהן משתמשת החברה, וכן בשפת התכנות PHP.  

בוטקאמפ הסבה להייטק (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
בוטקאמפ הסבה להייטק | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

בחברת הסייבר הישראלית SafeBreach (סייפבריצ'), המפתחת פלטפורמה לסימולציות של תקיפה וחדירות סייבר לארגונים, תוך מתן ממשק ויזואלי מלא למיפוי הסיכונים ודרכי הפריצה, פיתחו בוטקאמפ מיוחד באורך חודש וחצי הכולל 6 מפגשים של 9 שעות כל אחד על מערכת  -KUBERNETES-  מערכת קוד פתוח לניהול ופריסה אוטומטית של יישומים על גבי קונטיינרים. הקורס פותח על ידי גיל-עד מקלף, מנהל מחלקת DevOps  בחברה. מטרת הקורס היא להכשיר את העובדים לאתגרים הרבים הקשורים לטכנולוגיית ענן ב-large scale cloud environments. במסגרת הקורס, העובדים לומדים את רזי טכנולוגיה מתקדמת זו, ואיך ליישם אותה בפועל בעבודה היומיומית. הקורס מיועד ליישר קו בין כל העובדים בתחום ה- DevOps כשבכל סוף שיעור ישנו מבחן על החומר הנלמד וגם בסיומו ישנו מבחן מסכם. במהלך הקורס העובדים מקבלים משימות, איתן הם צריכים להתמודד לבד או להיעזר בחבריהם לצוות.