אספת העובדים של איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, המאוגד בארגון "כוח לעובדים", הכריזו על סיום השביתה וקיבלו את הסכם העקרונות עליו הסכימו ראשי המכללות, נציגי האוצר, הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ונציגי האיגוד. אחרי עיכוב של למעלה מחודשיים, שנת הלימודים במכללות נפתחה רשמית עבור כ-38,000 סטודנטים וכ-3,000 חברי סגל - שהיו עד כה מוגדרים כ"סגל זוטר" - ישובו לעבודתם.

לפי דברי איגוד הסגל, ההסכם מהווה שינוי דרמטי בתנאי ההעסקה ב-13 מכללות ציבוריות, לסגל שהוגדר כ"זוטר" לאחר כ-30 שנה. "השינוי ההיסטורי החל בעצם התאגדותנו לראשונה ככוח ארצי. עברנו דרך מפרכת של שלוש שנים ובזכות העמידה המשותפת, הגענו להסכם מיטיב הנותן מענה לארעיות שבה הורגלו לעבוד חברי סגל ההוראה. וחשוב לא פחות - למדנו כי יש לנו כוח איתן להסכמים הבאים", אומר ד"ר שגיא מעיין יו"ר וועד המרצים במכללת ספיר וחבר צוות המו"מ, "עידן הזוטר אולי עוד לא נגמר, אבל עשינו צעד עצום בדרך לשם. עוד כולל ההסכם – שיפור מנגנוני הכניסה למעמד של סגל עמית, כתבי מינוי דו-שנתיים לסגל עמית, הרחבה משמעותית של תקציבי הפיתוח של סגל ההוראה, שיפור בתנאי הפנסיה דמי ההבראה וקרן ההשתלמות למרצים, וכן הצבת נציג מרצים במועצה האקדמית בכל מכללה".

ההסכם ההיסטורי הסדיר את הברדק

גם עורך הדין איתי סבירסקי, מזכ"ל שותף בארגון 'כוח לעובדים' שבמסגרתו מיוצגים המרצים, וממובילי המאבק הצטרף לשבחים: "במאבק ובהסכם ההיסטורי הזה הסדרנו בהצלחה ברדק שלם שהתנהל עם תנאי ההעסקה במכללות הציבוריות. בד בבד הבאנו שיפור משמעותי בתנאים לרוב המרצים ובסיס ארצי איתן לשיפורים משמעותיים בהרבה בהמשך הדרך".

פרופ׳ יפה זילברשץ, יו״ר ות״ת הוסיפה: "מברכת את הצדדים על הגעתם להסכמות על מתווה העקרונות לסיום השביתה, ושמחה על חזרתם של עשרות אלפי סטודנטים וכן אלפי חברי סגל ללימודים מלאים, תוך מאמץ לצמצום הפערים הלימודיים וסיוע לסטודנטים במטרה להביא לסיום מוצלח של הסמסטר הנוכחי. ההסכם יעגן את מעמד הסגל העמית ויבטיח רציפות אקדמית במכללות הציבוריות".

"היה אפשר לחסוך מהסטודנטים את מה שקרה כאן"

למרות שהשביתה הסתיימה בהסכמת כל הצדדים, נראה שלא כולם יצאו מחויכים מהמשא ומתן. רועי צורף, יו"ר וועד המרצים במכון הטכנולוגי חולון וחבר צוות המו"מ, אומר בשיחה טלפונית ל-mako כי אפשר היה אחרת: "אני לא בטוח שתראי תמונה עם לחיצות ידיים וחיוכים בחתימת ההסכם הזה, ואני מצטער על זה. היה כל כך הרבה נזק מיותר כאן, ועדיין צריך לתקן אותו, המרצים והסטודנטים מודאגים מנושא ההשלמות ולא בטוח איך הדבר הזה יסתדר, המצוקה של המרצים והסטודנטים הייתה גדולה מדי ואני לא רואה את עצמי מחייך עם בוהן למעלה בתמונת חתימת הסכם".

"היה אפשר לחסוך מהסטודנטים ומהמרצים את מה שקרה כאן", הוא מוסיף, "ראינו בשביתה הזו התנהלות מאוד בעייתית ומדאיגה של הצד השני, שכללו הצבעות 'פה אחד' תמוהות על פיצוץ המו"מ, גרירת רגליים כאשר אנחנו כבר בשביתה במקום מו"מ מואץ, התחמקות מוועדות חינוך, צווי מניעה מיותרים שגררו את השביתה עוד ועוד ימים עבור כל המכללות, ולרגע אחד לא התערבו בכירי המערכת בצורה ישירה במה שקרה כאן (יו"ר ות"ת, בכירי האוצר, שר להשכלה גבוהה), זה היה מאוד מצער".

"נצטרך לשקם את האמון הזה, זו מערכת שאמורה לעבוד בשיתוף איתנו ולא במלחמה איתנו. לצערי זה לא קרה מספיק, וזה מדאיג לגבי הסבבים הבאים שיבואו. אני מקווה לטוב ומקווה לשיקום האמון. לא מעט עובדים מהסגל הזוטר דאגו והיו בקשר עם הסטודנטים לאורך התקופה הלא פשוטה", מסכם צורף.

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית הצטרף גם הוא לברכות, אך חיזק את הטענה כי סיום השביתה הוא רק התחלת התהליך: "התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מברכת על סיומה של השביתה במכללות הציבוריות, ועל מציאת המתווה שיחזיר אלפי סטודנטים ללימודים וישפר באופן משמעותי את תנאיהם של מרצי הסגל הזוטר במכללות. פעילות ההתאחדות יחד עם האגודות והסטודנטים מכל הקמפוסים סייעו באופן משמעותי בקידום המשא ומתן שהיה תקוע תקופה ארוכה, ואנחנו שמחים על כך. עם זאת, המלאכה עדיין לא תמה. על הנהלות המכללות מוטלת האחריות להוביל מתווי השלמות שיעורים בתיאום עם אגודות הסטודנטים, ולתת מענה להשלכות הכלכליות על הסטודנטים בעקבות השביתה".

נרמסים בגלגלי המאבק בין אינטרסים

כמוהו גם סטודנטים רבים בארץ חושבים כי המלאכה עוד רחוק מלהסתיים, והנפגעים העיקריים לטענתם הם כמובן הסטודנטים. "ביזיון", אומר רוני אקושווילי, סטודנט לקולנוע במכללת ספיר בשיחה עם mako, "אנחנו נרמסים בגלגלי המאבק בין אינטרסים ואנחנו האחרונים בשרשרת המזון לקבל את התנאים המגיעים לנו. בסופו של דבר אף אחד לא סופר אותנו, המרצים רכבו לנו על הגב כדי לקבל את שלהם וברגע שקיבלו את שלהם מפקירים אותנו".

אמבר אלון, סטודנטית בסמינר הקיבוצים, מקווה לסיים את הסמסטר ולא להיפגע: "אחרי תקופה מורכבת ואינטנסיבית הסתיימה השביתה, אבל חשוב לזכור שאתגר חדש ניצב בפנינו - סוגיית השלמת החומר האקדמי. חשוב שהמתווה של השלמת הקורסים יהיה בשיתוף פעולה עם הסטודנטיות והסטודנטים, כדי לצמצם את הפערים הלימודיים שנוצרו בצורה מיטבית. אנחנו שמחות לחזור ללימודים מלאים ומקוות לסיים את הסמסטר בצורה מוצלחת. יחד עם האתגרים שהקורונה מציבה לנו בלימודים מעשיים בתחומי האומנויות, השביתה שיתקה לגמרי את התהליך הלימודי שלנו והחזרה אליו צריכה להיעשות בצורה חכמה ומתחשבת".