שוב הזמן הזה בשנה שבו צריך לקבל החלטות, בין אם אתם בתחילת דרכיכם המקצועית ומתכננים להתחיל ללמוד בקרוב ובין אם מחפשים שינוי בקריירה או אפיק התפתחות, כנראה שבימים אלו, בהם נפתחת ההרשמה ברוב מוסדות הלימוד, אתם מתלבטים- האם להתחיל עכשיו תואר או שאולי עדיף קורס או סדנה מקצועיים? לצד היתרונות שיש באינסוף אפשרויות הלמידה וההתפתחות המקצועית בשוק ההשכלה היום, ישנו גם המון בלבול.

מצד אחד, כולם אומרים שהיום כבר לא חייבים תואר. היום המהות היא העיקר, הניסיון המעשי שהוא פרייסלס, האמביציה האישית והנכונות ללמוד. מצד שני, אי אפשר להתעלם מהפחד להישאר מאחור, הלחץ מההורים וכמובן, דרישות הסף הגורפות להשכלה אקדמית כמעט בכל תפקיד שהוא, זוטר ככל שיהיה.

אז איך מקבלים החלטה? בשביל זה אנחנו כאן. בחיים כמו בחיים, כל מה שאתם צריכים זו אסטרטגיית טובה לניהול הקריירה שלכם. בראש ובראשונה, הכי חשוב זה להבין באיזה עולמות תוכן אתם רוצים להתעמק (למשל תוכנה, משאבי אנוש, שיווק, אופנה, חקלאות וכו' וכו'), ומשם לגזור את התחומים בהם תרצו לעסוק ובאיזה אופן.

גייסנו את חמשת הממים לעזרתכם. ענו על חמש השאלות הבאות בכנות ואנחנו מבטיחים לכם שתשיגו פריצת דרך לקראת הצעד הראשון הכי נכון לכם, בנקודת הזמן הזאת:

מי? מי אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים? מה מטרת העל מבחינתכם? אם השאלה הזאת מפגישה אתכם בעיקר עם אי ודאות, נסו לפרק אותה לפרקי זמן קטנים יותר. 10 שנים, 5 שנים מהיום, שנתיים. גבשו 'חזון על' לניהול הקריירה שלכם. נשמע מורכב אבל כשיש כותרת לדרך, גם אם היא תשתנה עוד מאה פעמים, כבר הרבה יותר קל להשלים אותה, על כל האתגרים שהיא תביא איתה. 
התשובה עדין לא ברורה? עצרו. כנראה שאתם צריכים עוד קצת זמן להתבשל וזה ממש ממש בסדר. פנו זמן להסתכל סביבכם על אנשים, מכרים, קולגות שאתם מעריכים – נסו לחשוב מה התכונות שהייתם רוצים לאמץ, אילו מיומנויות הייתם רוצים לרכוש, מה החוזקות שלכם. משם תוכלו להתחיל לגלגל בראש עולמות תוכן שמעניין אתכם לפתח ואותם לטעום ולגשש כדי להבין אם זה באמת מתאים לכם, תמיד תוכלו לקחת על עצמכם מחויבות גדולה יותר בהמשך. 

מה? מה דרישות התפקיד שאתם חותרים אליו בשוק המקומי ובשוק העולמי? איזו השכלה נדרשת לתפקידים שאתם רוצים להגיע אליהם? בין אם מדובר בתפקיד ראשון בקריירה, ברצון לקידום מקצועי, יציאה לדרך עצמאית או התפתחות רוחבית בארגון. גם מהם המשאבים שאתם רוצים להשקיע בלימודים זה מרכיב חשוב בגיבוש ההחלטה - זמן, כסף ועוד.

למדו את שוק העבודה היטב מכל הכיוונים. גם באמצעות לוחות הדרושים, אבל גם דרך השיח בקהילות מקצועיות. תתייעצו, תשתפו, תגיבו. תתפלאו כמה אנשים שמחים לעזור ולתת טיפים מניסיונם.

מדוע? למה אתם רוצים ללמוד? מה הכי חשוב לכם להשיג מהלימודים? זה יכול להיות רכישת מקצוע, העשרה, חוויה, פיתוח מקצועי, מיתוג אישי, חיזוק מיומנויות ספציפיות, היכרויות חברתיות ועוד ועוד. נסו למנות 3 דברים שהם אקוטיים ממש מבחינתכם בחוויה הלימודית, ועוד 3 דברים שהם בונוס, כדי להיות מסוגלים לתעדף בין שלל האפשרויות שאתם מתלבטים ביניהן.

מתי? טיימינג זה הכל, ואתם יודעים למה? היות וחשוב להבין שההסתכלות צריכה להיות על ניהול הקריירה שלכם בכללותה ולא רק על הצעד הראשון, ומכאן ייגזרו כל השיקולים הלוגיסטיים וקבלת ההחלטה הפרקטית של מתי ללמוד, מתי לעשות את השינוי.
אם מדובר בצעד הראשון לשוק העבודה אז כנראה שההחלטה על ה'מתי' תהיה קלה יותר (יש לכם פחות מה להפסיד), אבל כשמדובר ברצון להתפתחות לצורך קידום או התמקצעות תוך כדי משרה מלאה או ניהול עסק, יהיה כנראה צורך לג'נגל כמה כדורים באוויר והלימודים יצטרכו להשתלב בצורה נכונה ומאוזנת ביום-יום שלכם. מיפוי השיקולים הלוגיסטיים שלכם יסייע לכם לקבל החלטה פרקטית ולתזמן את קבלת ההחלטה.

באיזה מקום? באיזה מקום מציעים את התכנים שמעניינים אתכם? מוסד אקדמי, מכללות פרטיות, קורסים אונליין, קורסים פיזיים, הדרכות, סדנאות – ההיצע אינסופי.
יצרו מעגל שבמרכזו 'חזון העל' שבחרתם, וסביבו התחומים המשיקים והמשלימים שמיפיתם. בדקו את האפשרויות שלכם במוסדות השונים בארץ, ואולי שקלו חוויה בחו"ל, במסגרת רילוקיישן.

התבייתם על 2-3 אופציות שעונות על רוב הקריטריונים שמיפיתם? מעולה! דברו עם בוגרים, עם סטודנטים, עם המרצים ומנהלי התוכניות – הם ישמחו לתת לכם מידע פנימי שיעזור לכם לקבל החלטות. תציפו את כל סימני השאלה שלכם ואל תתביישו לחפור, לפעמים שווה אפילו לבקש להגיע לשיעור ניסיון לפני שאתם מתחייבים לגמרי.  

והכי חשוב, תהיו קשובים לעצמכם ולחוזקות שלכם והבינו שאתם בתחילתו של מסע, של קריירה ארוכה והכל בר תיקון ודיוק לאורך השנים. התשובות שלכם לחמש השאלות הללו עשויות להשתנות ולהתעצב עוד המון פעמים בשנים הקרובות, וזה לא דבר רע, להיפך! זה בדיוק העניין בתהליכים של התפתחות אישית ומקצועית, הזמן משחק תפקיד חשוב. חבל להילחץ, המשימה המיידית שלפניכם היא פשוט לשים את האצבע מאיפה מתחילים לצעוד עכשיו כדי לאפשר לעצמכם לייצר מקסימום הזדמנויות לאורך המסע. בהצלחה!

הכותבת היא בעלת משרד לשירותי שיווק ותוכן לארגונים, עסקים וסטרטאפים בתחומי חינוך, למידה (EdTech) ותרבות.