משבר הקורונה הביא עמו שינויים רבים במערכת החינוך בישראל על כל גווניה - ובמיוחד באקדמיה. מעבר לקשיים הידועים של הלמידה מרחוק, דווקא הכפייה ליצור התאמות למצב החדש הביאה משב רוח רענן בנוף האקדמי. באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הומרו בשנה החולפת מבחנים רבים לעבודות אקדמיות, אשר בימים כתיקונם מלוות בדרך כלל בפרזנטציה בפני חברי הכיתה. אך לאור האיסור על התקהלויות, שלמעשה ביטל את האפשרות להציג מול כיתה, החלו בשנה החולפת ניסיון חדשני במספר קורסים - במקום להכין פרזנטציה נדרשו הסטודנטים להפיק פודקאסט.

למי שבמקרה לא היה מחובר בתקופה האחרונה ואינו מעודכן, פודקאסט הוא מעין תוכנית רדיו המופצת באינטרנט וניתן להאזין לה בכל זמן ומכל מקום. טרנד שלאחרונה צובר תאוצה בקרב קהלים שונים ומגוונים. על מנת להפיק פודקאסט העוסק בנושאי הקורס, נדרשו הסטודנטים לבצע עבודת תחקיר מעמיקה הכוללת איסוף מידע, כתיבת תוכן ושאלות, ראיון אנשים רלוונטיים ורקימת התוכן סביב סיפור בעל ערך מוסף.

בקרוב: פודאקסטים גם במקום מבחנים במדעים

בנוסף למרצה הקורס שליווה את הסטודנטים לאורך כל התהליך, חברו הסטודנטים למקים ומנהל רדיו BGU, ד"ר בוזי רביב, ומנהלת האולפן אופיר לוגסי, שסייעו לסטודנטים בליטוש התסריט, בכתיבת השאלות, בעריכת התוכנית ועוד. לדברי ד"ר רביב: "תהליך הפקת הפודקאסט הוא מהפכה בעולם החינוך האקדמי. הדרך שבה סטודנט לומד את החומר, מעבד אותו, מלטש אותו ומספר אותו בצורה עניינית לצד פן רגשי, הוא תהליך עמוק של הפנמת החומר. הסטודנט עומל במרץ עד להפקת התוצר הסופי ורוכש מיומנויות למידה חדשות בדרך. התהליך גם יוצר דיאלוג מיוחד וביקורתי בין המרצה לסטודנט שעובדים במשותף לאורך התהליך".

תמר ויאנה, סטודנטיות בקורס של פרופסור שרון פרדו (צילום:  יח"צ)
תמר ויאנה, סטודנטיות בקורס של פרופסור שרון פרדו | צילום: יח"צ

בתחילת הדרך התנגדו סטודנטים רבים לרעיון, וטענו כי מדובר במטלה מורכבת מידי לקורס אקדמי. עם זאת, לקראת אמצע התהליך הבינו הסטודנטים כי מדובר במטלה מעניינת ורלוונטית לעולם החדש של התעסוקה, הדורש ניסיון במגוון רחב של מיומנויות. עם הצגת התוצרים בסיום הקורסים, הסטודנטים זכו לתשואות רבות ואף הודו למרצים ולרדיו BGU על ההזדמנות להפיק פודקאסט לראשונה בחייהם במסגרת אקדמית.

מתי זמיר, סטודנט להנדסת מכונות שנה א', מספר: "אני מאוד אוהב לשמוע פודקאסטים אבל מעולם לא התנסיתי בהפקת אחד בעצמי. זו הייתה חוויה מדהימה, למדתי כמה קל ונגיש זה להפיק תוכנית ולהעביר מסר ודעה לאנשים מכל העולם".

לקראת שנת הלימודים האקדמית הקרובה, מתכנן ד"ר רביב עוד תוכניות רבות באוניברסיטה: שילוב הפקת פודקאסטים ככלי להערכה אלטרנטיבית גם בקורסי המדעים המדויקים, העברת הרצאות אורח בנושא עולם הפודקאסטים ומיומנויות תקשורת המדעים, יצירת פודקאסטים על ידי מרצים כחומרי עזר לקורסים ועוד.