ביום רביעי שעבר (ה-1.7), כיומיים לאחר החלטת קבינט הקורונה על מעבר גורף לבחינות מקוונת ומספר ימים לפני כניסת הצו המורה על כך לתוקף, התרחשו באוניברסיטת בר אילן בחינות פרונטליות בקורסים באנגלית בכל הרמות ולכל הפקולטות, וזאת למרות בקשות של סטודנטים רבים החוששים לבריאותם להעביר את המבחנים לפורמט מקוון. השבוע, התגלה כי באחת הבחינות נכח סטודנט שאובחן כחולה קורונה, ובעקבות כך 10 סטודנטים שנבחנו לצידו הורו להיכנס לבידוד, ביניהם כאלו הנמצאים באוכלוסיית סיכון, או חיים עם בן משפחה בקבוצת סיכון.

"ניסיתי לפנות לאוניברסיטה במייל והם ענו לי במייל עמום שאומר שמועד א' יהיה פרונטלי בלבד ושאני יכול לוותר על לגשת למועד א' ואז אחרי מועד א' להגיש בקשה למועד מיוחד שישקלו אותה ויחליטו אם לאשר לי. במילים אחרות אני נדרש להסתכן באפשרות שזה לא יאושר ואני נשאר עם מועד ב' שגם לגביו אני לא אדע אם יהיה פרונטלי או לא", מספר למאקו ד', סטודנט שבחר להישאר בעילום שם, ושחשש להגיע לבחינה שכן אשתו בקבוצת סיכון. "היה לי טופס מרופא שמאשר שאשתי בסיכון. הבעיה שפתאום הממשק של הפניות באתר האוניברסיטה קרס לגמרי, לא יכולתי לפנות אליהם -גם המיילים שהם שלחו לי חזרה היו no-reply".

בלית ברירה הוא ניגש למבחן, וגילה כי חששותיו היו מוצדקים. "במהלך המבחן הבוחן אישר לכולם להוריד מסיכות", מספר ד', "הסתכלתי אחורה ולצדדים- אני ועוד אחד היינו היחידים שנשארנו עם מסיכה על הפנים. להערכתי לא היו 2 מטרים בין נבחן לנבחן, ישבנו בשורות שונות עם מרחק של מטר- מטר וחצי אחד מהשני".

במוצאי שבת קיבל ד' יחד עם שאר חבריו לחדר הבחינה הודעה מאחד הסטודנטים, על כך שנמצא חיובי לקורונה. "ביום ראשון בבוקר פנינו מיוזמתנו למשרד הבריאות שאמרו שכל הכיתה צריכים להיכנס לבידוד כולל מי שהיו עם מסיכות, ורק ביום ראשון בצהריים המאוחרים - לאחר שנכנסנו לבידוד, התקשרו מהאוניברסיטה להודיע על זה. אם לא היינו מתקשרים בעצמנו למשרד הבריאות זה היה תופס אותנו אחרי יום בעבודה."

"אין מענה הולם"

מ', סטודנטית בבר אילן גם היא, אשר נמצאת בעצמה בקבוצת סיכון, נבחנה אמנם בכיתה אחרת אך מספרת דברים דומים מאוד. "ביום רביעי שעבר הגענו למבחן באנגלית, על אף ההנחיות, התעקשו להביא אותנו בשביל אנסין שלא נכנס לממוצע אפילו. במהלך הבחינה, כללי התו הסגול לא נשמרו, כולם חוץ מימני ומעוד סטודנטית אחת הורידו מסכות, היה מרחק של שני מטר רק מצד אחד - זאת אומרת רק לאורך, אבל ישבנו שורה אחר שורה בצפיפות ללא 2 מטר בינינו".

ביום שני הודיעה לה סטודנטית שישבה בסמוך אליה בבחינה שהיא ככל הנראה חולה בקורונה "בעלה חולה מאומת, היא עם חום כאבי גרון וכו׳, עשתה בדיקה ומחכה לתשובות ובינתיים העבירו אותה למלונית קורונה, ואנחנו בסימן שאלה" מסבירה מ'.

"אני נמצאת בקבוצת סיכון פניתי כמה פעמים לאוניברסיטה אך לא קיבלתי מענה הולם, לומדים איתי סטודנטים הורים, עובדים, אנשים שהוריהם בסיכון - למה אנחנו צריכים להכנס לבידוד בגלל המחדלים וחוסר ההתחשבות של האוניברסיטה?"

הודעת לאוניברסיטה שאת בקבוצת סיכון וחייבו אותך להגיע בכל זאת?

"מבחינתם יש רק כמה קטגוריות בודדות שנחשבות קבוצת סיכון. למרות שהרופא שלי אומר בפה מלא שאני בקבוצת סיכון מאחר שיש לי חיידק במעיים שגורם למערכת חיסונית חלשה. הם לא הסכימו לקבל את זה ואמרו שאוכל להגיע למועד ב' או ג', לא שזו אופציה מועילה כי אני אהיה בסיכון גם עוד חודש וחודשיים," מסבירה מ'. 

בנוסף, העידה מ'  על התנהלות לא תקינה וחוסר בהירות גם לגבי המבחנים הבאים, זאת למרות הצו שנכנס לתוקפו ביום ראשון ומחייב את כלל המוסדות האקדמיים להמנע מקיום בחינות פרונטליות ולקיים בחינות באופן מקוון או לנקוט בשיטות הערכה חלופיות, "יש לנו מבחנים שמתקיימים שבוע הבא ולא מודיעים באיזה צורה הם יתקיימו ואם בכלל. האוניברסיטה מסרבת לתת לנו מענה בעניין, הוציאו הודעה רק לגבי המבחנים של השבוע. אתמול שוחחנו עם מרצה והיא הדגישה שלמרות הצו האוניברסיטה נלחמת על מבחנים פרונטליים ולכן אין לדעת מה יהיה", סיפרה מ' ל-mako ביום ד' אחר הצהריים. 

"האטימות והחוסר התחשבות לא נתפסים," אומרת מ', "הזוי שבכל העולם אוניברסיטאות יודעות להתאים את עצמם לתקופה הקשה הזו ורק פה אצלנו מתנהגים בכזה זלזול כלפי הסטודנטים שלהם."

"ההתרשמות שלי מההתנהלות של האוניברסיטאות היא שאין שום ערובה שזה לא יקרה שוב, לי או לסטודנטים אחרים", מסכם ד'. "אין שום סיבה הגיונית שלא ידרשו מהאוניברסיטאות את מה שדורשים מכל עסק אחר. ואם את נתב"ג ואל-על, נכס אסטרטגי למדינת ישראל עם אלפי עובדים ומאות אלפי לקוחות, הגבילו אין סיבה שהאוניברסיטאות ימשיכו כרגיל, הן מוסד כלכלי ולא נכס אסטרטגי."

נציין כי אתמול (ד') בשעות הערב, ולאחר השיחה עם mako, קיבלו כלל הסטודנטים באוניברסיטת בר אילן הודעה בדבר מתווה הבחינות, לפיו עד להודעה חדשה לא יתקיימו בחינות בנוכחות פיזית בקמפוס.
 

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: אוניברסיטת בר-אילן נמצאת בקשר רציף עם הסטודנטים שלה על מנת לעדכן אותם על ההתפתחויות בתקופה של חוסר ודאות עבורם. טובת הסטודנטים לנגד עינינו ואנו פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות והמועצה להכלה גבוהה. בחודשיים הקרובים יתקיימו אלפי בחינות והערכות באוניברסיטה ויכול להיות שבתוך חוסר הידיעה הכללי יש סטודנטים שנפגעים וזכויותיהם לא ממומשות עד תום. אנו מתנצלים על כך ומזמינים אותם לפנות למדור השירות לסטודנט שפועל גם בוואטס אפ על מנת שנוכל לסייע באופן פרטני.