כשהדר רון, חיילת משוחררת בת 22 מכפר יונה, תכננה עם בן זוגה את הטיול הגדול אחרי הצבא, היא חלמה על כרי הדשא בביו-זילנד, על חופש מוחלט ונופים עוצרי נשימה. בשום שלב היא לא חשבה שתאלץ באמצע החופשה להתעסק בתביעה שהוגשה נגדה.

באמצע הטיול היא גילתה כי מכון פסיכומטרי בשם "מור קורן" הגיש נגדה תביעה להוצאה לפועל על סך של 11 אלף שקל, סכום לא מבוטל עבור חיילת משוחררת. עילת התביעה הייתה התחייבותה של הדר לשלם דמי לימוד עבור קורס פסיכומטרי אליו נרשמה, וללא שהודיעה על ביטול ההרשמה בהתאם למפורט בהסכם ההרשמה.

"הייתי בהלם. פחדתי שיעקלו לי את החשבון", שחזרה רון, "מעולם לא חתמתי על שום התחייבות לשום מכון פסיכומטרי ולא התחייבתי ללמוד בשום מקום. נלחצתי מאוד. אימא שלי הסתירה ממני במשך שלושה שבועות כי היא לא רצתה להרוס את הטיול או לגרום לי לחזור לארץ, אבל בסופו של דבר היא סיפרה לי כי חששה שיעקלו לי את החשבון, והייתי צריכה לפעול במהירות".

מתברר שהכל התחיל בכנס משתחררים שהתקיים במרץ 2015, בו השתתפה רון. ככל הכנסים הללו, התקיים במקום גם יריד של עסקים שונים שהציעו הטבות והצעות מפתות עבור חיילים משוחררים (כרטיסי אשראי, הצעות עבודה, מלגות לימודים, מתנות וכו'). שם פגשה רון את מורן קורן, בעל המכון שנכח במקום: "הוא פנה אליי בעצמו ומסר לי מידע על קורס הפסיכומטרי והסביר לי שאם אני רוצה לקבל עוד מידע על הקורס, אני צריכה לחתום על טופס. הוא טען שהטופס נועד לאפשר לי להיכנס למאגר שלו כדי שאוכל לקבל מידע עתידי על פתיחת הקורסים. לרגע לא חשדתי בכלום", נזכרה רון. אלא שבפועל, כך התברר לרון בדיעבד, מדובר בטופס לפיו נרשמה לקורס שאמור להתחיל בספטמבר 2015.

רון, שחששה שיעקלו לה את החשבון בעיצומו של הטיול, מיהרה לשכור את שירותיה של עו"ד נוי יוספזון (ממשרד עורכי הדין סלומון - דובדבני) כדי שתטפל בעניין ותמנע את עיקול החשבון. עו"ד יוספזון הצליחה להקפיא את עיקול החשבון ובמקביל הגישה כתב הגנה עם תצהיר של רון, לפיו מעולם לא חתמה על מכתב ההתראה שנשלח אליה טרם התביעה ושחתימתה זויפה.

צילום מסך מתוך האתר של מור קורן

(צילום מסך מתוך אתר האינטרנט של מור קורן)

"זה גרם לי לטרטורים. הייתי צריכה לנסוע לקצר השני של ניו זילנד כדי לחתום בפני הקונסול על התצהיר ולשלוח אותו לאחר מכן לעו"ד שלי. הייתי נחושה לא לוותר, להוציא את הצדק לאור כי הרגשתי מרומית שמישהו רוצה לקחת ממני כסף על דבר שלא קיבלתי מעולם", הסבירה רון.

לדבריה, הוצע לה לחתום על הסכם פשרה אבל היא סירבה בתוקף והחליטה לנהל את המשפט עד הסוף: "לא הייתי מוכנה לשלם שקל על דבר שלא התחייבתי אליו, והחלטתי בעצת עורכת הדין שאנחנו לא מוכנים להתפשר וננהל דיוני הוכחות", ציינה רון.

הדר רון בטיול בניו זילנד (צילום: באדיבות המצולמת, צילום פרטי)
הדר רון בטיול בניו זילנד | צילום: באדיבות המצולמת, צילום פרטי

התביעה שהגיש מור קורן נגד רון על סך 11 אלף שקל התנהלה בבית משפט השלום בתל אביב. במשפט טענה רון כי קורן הטעה אותה כאשר אמר לה שהטופס עליו היא חתמה נועד למאגר מידע פנימי של המכון, כדי שניתן יהיה לשלוח להם בעתיד תוכן שיווקי אודות קורס פסיכומטרי עתידי.

לדבריה, מאחר ולא התכוונה להירשם לקורס, לא צירפה לטופס את פרטי כרטיס האשראי שלה ולא נתנה שום מקדמה.

עוד נטען במהלך הדיונים, כי קורן שלח לה הודעותSMS  לגבי הקורס, והיא הגיבה שלא נרשמה ואין בכוונתה להשתתף בו. ואף הוסיפה כי היא מבקשת להסיר אותה מרשימת התפוצה של המכון.

צילומי מסך של התכתבות ה-SMS (צילומי מסך של חילופי ה-SMS בין הדר רון למור קורן)

הרשם הבכיר, אמיר צ'כנוביץ, שדן בתביעה, קבע בפסק הדין כי רון ביטלה את העסקה כדין וכי לא נדרש להכריע בשאר הטענות לגבי הפגם בחתימה על טופס ההרשמה או במצג השווא או הטעייה מצד קורן. למעשה הרשם צ'כנוביץ הדגיש, כי הודעת ה-SMS ששלחה לקורן יש בה כדי לבטל את העסקה, אם הייתה כזו.

"לאחר שעיינתי בכתבי הטענות, שמעתי העדויות ועיינתי בסיכומים בכתב שהוגשו על ידי בא כוח הצדדים, מצאתי כי הנתבעת ביטלה את העסקה כדין", כתב הרשם.

עו"ד נוי יוספזון (צילום: באדיבות המצולמת, צילום פרטי)
עו"ד נוי יוספזון | צילום: באדיבות המצולמת, צילום פרטי
השופט הסתמך על החוק להגנת הצרכן ועל חוק לפיקוח על המכונים הפסיכומטריים, לפיו תלמיד אשר נרשם לקורס פסיכומטרי רשאי לבטל את השתתפותו בקורס ללא צורך בכל הנמקה בהודעה שיישלח למכון.

השופט הוסיף עוד כי קורן לא הוכיח שמערכת המסרונים של בית הספר לתלמידים מיועדת לשיגור הודעות היא חד צדדית: "מהראיות ומהעדויות שנשמעו, הוכח לבית המשפט כי אין המדובר במערכת מסרוני SMS חד צדדית", פסק הרשם, "התובע לא הציג ראיה כלשהי לפיה הודעות אלו נשלחו לכלל ציבור התלמידים או לתלמידים נוספים מלבד הנתבעת. התובע אין לו להלין אלא על עצמו, על כך שבחר שלא לקרוא את כל ההודעות הנשלחות אליו ובכלל זה הודעת הביטול ששלחה הנתבעת (הדר)".

בפסק הדין נטען, כי קורן לא הביא כל ראייה כגון אישור חתום שהדר קיבלה ספרי לימוד במועד חתימתה על ההסכם. בסופו של דבר הרשם קבע, כי קורן ישלם לרון הוצאות משפט בסכום של 4,000 שקל.

"ניהלתי את המאבק הזה לא בשבילי אלא עבור כלל החיילים המשוחררים, שייזהרו לחתום על מסמכים כלשהם בכנס משתחררים מבלי שהם מבינים את משמעותם, כי אחרת הם עלולים להסתבך", סיכמה רון.

ממכון מור קורן נמסר בתגובה: מכון מור קורן קיים משנת 2006, והעביר תחתיו אלפי תלמידים מרוצים. לא אחת קרה שתלמידים שחתמו על הסכמי הרשמה המחייבים אותם בתשלום עבור הקורס, פשוט החליטו לא להגיע לקורס ובכך גרמו לנזק למכון. בדרך כלל המכון נמנע מלהגיש תביעות נגד תלמידים אלו, והוא עושה זאת רק כשהתלמיד מתעלם מפניותיו ואינו מוכן להגיע להסדיר את חובו. במקרה המתואר בכתבה, הדר חתמה מול מור קורן על טופס ההרשמה לאחר שהוא הסביר לה, כמו לכל מתעניין אחר, את תנאי ההסכם עליו היא חותמת, כולל דרכי ביטול ההרשמה, וכן מסר לה ספרי לימוד באותו מעמד. הדר מסיבותיה שלה לא הגיעה למכון, התעלמה מפניות המכון אליה להסדרת תשלום חובה, דבר שאילץ את המכון לנקוט נגדה בהליכים משפטיים. חשוב להדגיש שדבריה של הדר המובאים בכתבה כאילו היא מעולם לא חתמה על התחייבות למכון ולא נרשמה ללימודים בו, מנוגדים לטענותיה בבית המשפט, כפי שעולה מפסק הדין, שם נאמר ש"הנתבעת אינה חולקת על כך שחתמה על טופס ההרשמה, שצורף כנספח א' לכתב התביעה שכותרתו 'טופס הרשמה לקורס פסיכומטרי של מור קורן'". בסופו של ההליך, בית המשפט סבר שתשובת הדר ב-SMS לפניות ששלח לה המכון, הינן בגדר הודעת ביטול כדין, למרות שבטופס ההרשמה צוין בפירוש כי לא ניתן לבטל הרשמה בהודעת SMS.