החיים הסטודנטיאליים מלאים בבחירות קטנות - האם לצאת עם חברים באמצע השבוע או להישאר בבית ללמוד? האם להבריז משיעור כדי ללמוד בספריה? האם לקנות קפה או להביא כוס תרמית מהבית? מדי פעם, סטודנטים עומדים בפני בחירות גדולות מאלה, ואחת המשמעותיות שבהן - היא היכן לגור במהלך התואר. השיקולים הם רבים - החל מעלות המגורים, עובר במרחק מהקמפוס וכלה בחוויה הסטודנטיאלית. כדי לעשות מעט סדר בבלגן, בדקנו חמש אפשרויות דיור מובילות לסטודנטים.

מעונות סטודנטים

רוב המוסדות האקדמיים הגדולים מציעים לסטודנטים מגורים במעונות, בדירות שותפים או בדירות יחיד. בנייני המעונות נמצאים בדרך כלל במרחק הליכה קצר מהקמפוס, ועלות המגורים בהם נמוכה יחסית לעלות השכירות בדירה שבבעלות פרטית. בעקבות הביקוש הגבוה, חלק מהמוסדות האקדמיים נאלצים לערוך הגרלה כדי להכריע מי יקבל דירה במעונות.

למה כן: יתרון משמעותי במעונות הוא הקרבה לקמפוס - בעוד שחבריכם ללימודים יתמודדו עם החיפוש אחר חנייה או הצפיפות בתחבורה הציבורית, אתם תוכלו לקום בדקה ה-90 וללכת לכיתה. מעבר לכך, עלות המגורים במעונות נמוכה באופן משמעותי משכירות, במיוחד במקומות בהם הביקוש גבוה, כמו תל אביב וירושלים. לא פחות חשוב מכך, מגורים במעונות יאפשרו לכם חוויה סטודנטיאלית אמיתית - לגור יחד, לבלות יחד ובעיקר ללמוד יחד עד השעות הקטנות של הלילה.

למה לא: המגורים במעונות יכולים להיות מגבילים. לרוב, אינכם יכולים להחליט מי יהיו האנשים שתחלקו עמם חדר או דירה, אם תרצו לארח חברים תהיו חייבים לקבל אישור מראש וכנראה שלא תוכלו לסבלט את הדירה במהלך החופשה (אלא אם כן המסבלט הוא סטודנט שזכאי גם הוא למעונות). מעבר לכך, המשמעות של לגור במעונות היא למעשה להיות בסביבת הקמפוס 24/7 וכשחושבים על זה - לא בטוח שזה כזה כיף.

בשורה התחתונה: אם אווירה סטודנטיאלית עומדת בראש סדר העדיפויות שלכם - לכו על מעונות.

View this post on Instagram

A post shared by Amazing Dorms (@amazing_dorms) on

דירה שכורה

דירות שכורות הן כנראה אופציית המגורים הפופולארית ביותר בקרב סטודנטים, כשהבחירה היא בין דירת שותפים לבין דירת סטודיו. במקומות המבוקשים, כמו המרכז והצפון הישן של תל אביב, החיפושים אחר דירה שמורה, במחיר הוגן ועם שותפים נחמדים - יכולים להיות מתישים.

למה כן: לגור בדירה יאפשר לכם ליהנות מהעיר ולחוות אותה מעבר לחוויה הסטודנטיאלית. תוכלו לבחור את אזור המגורים על פי מה שחשוב לכם - האם בא לכם לגור במקום עם חיי לילה מעולים או אולי דווקא ליד פארק שאפשר לרוץ בו בבקרים? כמו כן, אם אתם טסים לחופשה או חוזרים לבית ההורים בחופשת הקיץ, תוכלו לסבלט את החדר שלכם (ככל שבעל הדירה נתן את הסכמתו).

למה לא: לגור עם שותפים זה לא פשוט, ומהר מאוד תגלו עד כמה קל לריב על דברים כמו הרגלי ניקיון, המקום על המדפים במקרר או תדירות האירוח של חברים ובני זוג. לגור בדירת סטודיו אמנם נשמע נהדר, אבל לא מדובר בעניין זול - ודאי לא במקומות מבוקשים.

בשורה התחתונה: לגור בדירת שותפים זה לא קל אבל בדרך כלל גם לא נורא, וכמעט כולם מתנסים בזה בשלב כזה או אחר. נסו לעבור לגור עם חברים טובים שמחפשים דירה גם הם, ואם אין לכם כאלה - בחרו שותפים שנראה לכם שתוכלו להסתדר איתם ושמרו על ערוץ תקשורת פתוח. אם יש לכם אפשרות לגור בדירת סטודיו - לכו על זה.

View this post on Instagram

Favorite place in the flat �� #firstflat #appartement #balcony #balconydecor #studentflat #student #studentlife #herbs #herbgarden #secondsummer #sunny #positivevibes

A post shared by Carla Wischnewski (@carlawischnuski) on

כפר סטודנטים

אם לגור במעונות או לשכור דירה נשמע לכם בנאלי - כדאי שתשימו לב לכפרי הסטודנטים, שמסתמנים כאופציה מעניינת במיוחד. הסטודנטים בכפר הסטודנטים גרים לרוב בדירות שני שותפים בעלות נמוכה, וכן זוכים למלגת לימודים. בתמורה, הסטודנטים מתחייבים למספר שעות שבועיות של עשייה קהילתית או התנדבות במסגרת פעילות העמותה האחראית. תוכלו למצוא כפרי סטודנטים ברחבי הארץ, למשל אלה של עמותת "איילים", שהקימה עד כה 22 כפרים שבהם גרים כ-1,200 סטודנטים, המשלבים בין חיי הקהילה הסטודנטיאלית לעשייה ציונית. כפרי הסטודנטים של איילים מתאימים לאלו המעוניינים לקחת חלק בעשייה חברתית, חיי קהילה והתיישבות.

בנוסף, העמותה מעודדת את הסטודנטים ליזום ולהוביל פרויקטים למען הקהילה, באופן שנותן להם את האפשרות להתנסות באופן מעשי ביזמות ובעשייה משמעותית, ובמקביל לתרום לחברה. הסטודנטים שותפים בבניית מבני הכפר בצורה פעילה והכפרים מהווים חממה לאלו המחליטים להשתקע באורח קבע בנגב, בגליל ובלוד ומרביתם בוחרים לבנות את ביתם גם לאחר סיום הלימודים.

למה כן: רגע לפני שאתם מסיימים את לימודי התואר הראשון ו"יוצאים לחיים", המגורים בכפר סטודנטים מהווים חוויה ייחודית, שתאפשר לכם ליהנות מחיי קהילה, חברויות חדשות, אווירה כיפית, עשייה חברתית משמעותית ואיכות חיים, שכנראה שלא תזכו לה בדירת חדר וחצי בתל אביב.

למה לא: מדובר בהתחייבות משמעותית - אתם הופכים להיות חלק מקהילה חדשה שתמלא חלק גדול מחיי היומיום שלכם. אם תיהנו זה נהדר, אבל אם לא תתחברו לאנשים ולמקום - חבל.

בשורה התחתונה: כפר סטודנטים הוא אופציית מגורים מקורית ומגניבה שנותנת ערך מוסף ומחברת אתכם לקהילה שכל כך חסרה בעידן המנוכר שלנו, אך ככזו היא אינה מתאימה לכל אחד. חשבו האם לדעתכם תוכלו להשתלב במסגרת כזו וליהנות ממנה.

עמותת איילים בדימונה (צילום: דבורה שלו)
יוצרים אקלים ערכי ומחדשים את רעיון הציונות והחיבור שבין האדם לחברה ולארץ | צילום: דבורה שלו

פרויקט "כאן גרים": לגור עם אזרחים ותיקים

פרויקט "כאן גרים" של המשרד לשוויון חברתי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, הוא ללא ספק אחד הפרויקטים החברתיים החשובים והמצוינים שתוכלו לקחת בהם חלק כסטודנטים. "כאן גרים" נוסד כדי לתת מענה לבעיית הבדידות בקרב אזרחים ותיקים, ומחבר בין קשישים בודדים לבין סטודנטים הזקוקים למקום מגורים. סטודנט שמשתתף בפרויקט, גר בביתו של האזרח הוותיק ומתחייב לקיים עמו פעילות חברתית משותפת במשך 5 שעות בשבוע. בתמורה, הסטודנט מקבל חדר בדירת האזרח הוותיק בעלות סמלית לכיסוי ההוצאות השוטפות בלבד, וכן מלגה שנתית בסך 8,000 שקלים.

למה כן: קרוב למחצית מהקשישים בישראל גרים לבדם ורבים מהם בודדים. הפרויקט מאפשר לכם לחולל שינוי אמיתי בחייו של אדם ולהקל על בדידותו, וכן ליצור קשר חברי שגם אתם תיהנו ממנו מאוד, עם מי שעשויים להפוך לסבא או סבתא שניים עבורכם – ומי שבחרו לקחת חלק מעידים שמדובר בחוויה לא פחות ממכוננת. כמו כן, מבחינה כלכלית מדובר באופציית מגורים משתלמת.

למה לא: לא תמיד קל לגור בביתו של אדם אחר שאינו בן משפחה ולכן חשוב שיהיה חיבור ביניכם ובין האזרח הוותיק. כמו כן, בניגוד לדירת שותפים סטנדרטית, כאן למערכת היחסים שנרקמת עם שותפכם לבית יש השלכות רבות ולא ניתן להקל בהן ראש – אם אתם אנשים שאוהבים להתבודד, זה לא המקום בשבילכם.

בשורה התחתונה: פרויקט "כאן גרים" מהווה אפשרות מגורים מעולה לסטודנטים שהיו רוצים להתנדב בקהילה, ובייחוד לסטודנטים שאכפת להם מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים.

View this post on Instagram

Allez les bleus #meandgrandma #france #worldcup #football #victory #onceinalifetime #family

A post shared by Lindsay Scigliano (@lindsayloofromcanada) on

לגור עם ההורים

אם התמזל מזלכם ובית המשפחה שלכם קרוב למוסד האקדמי שבו תלמדו, תמיד תוכלו להישאר במקום המוכר והבטוח אצל אימא ואבא.

למה כן: לגור אצל ההורים זה נוח - אתם לא משלמים שכר דירה ויכולים להתמקד בלימודים או לחסוך את הכסף שאתם מרוויחים, כשאתם חוזרים הביתה יהיה מי שיחכה לכם עם אוכל חם והבגדים המלוכלכים שאתם משאירים בחדר תמיד מופיעים איכשהו נקיים ומקופלים בארון – באורח פלא!

למה לא: הלימודים האקדמיים מהווים הזדמנות לעזוב את בית ההורים ולפתוח בחיים עצמאיים, להיות אחראים יותר וליהנות מפרטיות. מעבר לזה, בכנות, למרות העובדה שכולנו אוהבים מאוד את ההורים שלנו - לגור איתם זה לא תמיד קל.

בשורה התחתונה: לגור עם ההורים בתחילת התואר כדי להתמקד בלימודים ולחסוך כסף יכול להיות מעולה, אבל בשלב מסוים זה כבר מוזר ומגיע הזמן שבו אתם צריכים לעמוד בכוחות עצמכם.

View this post on Instagram

Bru (ce) falling in love is easy, staying in love is hard. #livingwithparents

A post shared by Erin (@eeraee) on