"אני מלמד כ-28 שנים ומנהל קריירה מחקרית בינלאומית משגשגת מזה 20 שנה, וזכיתי למשובי הוראה מצוינים באוניברסיטת חיפה על כל הקורסים שלי. והנה פתאום, אחרי גיל 50, אני מוצא עצמי נאבק קשות על פרנסתי, אחרי שסירבתי להוראותיה של פרופ' ניצה בן-דב 'לנפח' ציונים". פותח ד"ר גלעד פדבה, את טענותיו נגד מי שלטענתו התעמרה בו לכאורה וכעת זוכה בפרס מטעם משרד החינוך.

לאחרונה הודיע שר החינוך יואב גלנט על זכייתה של פרופ' ניצה בן-דב בפרס ישראל לחקר הספרות העברית והכללית לשנת תשפ"א. בנימוקיה ציינה הוועדה כי "הפרס מוענק לפרופ' בן דב מאוניברסיטת חיפה, אשר הגיעה להישגים במחקרי הספרות העברית מהיבטים אוניברסליים והשוואתיים, תוך בחינת הספרות העברית החדשה והעתיקה, המתכתבת עם יצירות הספרות הגדולות של העולם המערבי".

בתגובה לפרסומים שלח ד"ר פדבה בקשה לשר החינוך שלא להעניק פרס לפרופ' בן-דב. במכתבו כתב כי: "מתן הפרס עלול להעניק הכשר לכאורה לדמות שהמעשים שלה באקדמיה נדונים כעת בערכאות המשפטיות, בשל טענות כבדות משקל להשחתת מידות ופגיעה קשה בהגינות האקדמית וביושרה המקצועית של מרצה, שעבד תחת מרותה וסבל מהתעמרות מצדה".

אותו "מרצה" עליו מדבר ד"ר גלעד פדבה הוא פדבה עצמו, אשר תובע את אוניברסיטת חיפה ואת פרופ' בן-דב בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בגין "התעמרות במקום עבודה, הוצאת לשון הרע ופיטורין לא חוקיים". לטענתו, בעת שעבד כמרצה בתוכנית לתואר שני בלימודי תרבות תחת מרותה, פרופ' בן-דב הורתה לו לכאורה לשפץ ציונים של תלמידים, בדתה או הזמינה תלונות כלפיו ואף התערבה בציונים שהעניק לתלמידיו. לדבריו, פרופ' בן-דב ביקשה ממנו לשפר ציונים לתלמידים באמצעות "פקטור שערורייתי", אף כי ידעה היטב שחלקם עובדים אצל בעלה ד"ר יוסי בן-דב, מנכ"ל בית הספר הריאלי בחיפה ושלוחותיו, והתנכלה לו משלא עשה כך.

במייל שהגיע למערכת mako שכתבה הפרופסור ניצה בן-דב, ראש התכנית לתארים מתקדמים בלימודי תרבות דאז באוניברסיטת חיפה בשנת 2019, היא כותבת לו כך: "הגעתי למסקנה חד-משמעית שמדיניות הציונים שלך קשוחה ואינה תואמת את אוכלוסיית הסטודנטים של התוכנית. הציפיות והדרישות שלך מהן/ם גבוהות ולא תואמות את ציפיותיהם וציפיות המערכת מהם, אם כי פה ושם נמצאים יחדים מצטיינים שכן יכולים לעמוד בסטנדרטים שלך. אין לצפות מכולם להגיע לאותה רמת המשגה, ליצור עומק הבנה וכושר ניתוח. בשל מדיניות זו שלך חלקם ניצבים בפני הפסקת לימודים, גם אם הם מכירים ומוקירים את יכולת ההוראה שלך".

"כבר לא יכולתי למצוא עבודה באף מוסד אקדמי אחר, מה שהביא אותי ממש לפת לחם. אבל אין לי שום כוונה שבעולם להתפשר על יושר, יושרה, הגינות ומתן ציוני אמת. הנחתת ציוני שקר בטענה ש'התלמידים מבוגרים' או 'נעלבו מציונים נמוכים' הינה שערורייתית"

בימים אלו ד"ר פדבה כבר לא עובד באוניברסיטת חיפה. הוא מלמד קורס סמסטריאלי אחד, על גברים וגבריות בתרבות הפופולרית, במסגרת התוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל-אביב, ומרצה בנושאי תרבות, פרשנות ותרבות הקאמפ במסגרת התכנית לתואר שני בעיצוב בשנקר. לפי דבריו, אלה "מקומות שמקפידים מכל משמר על יושרה מקצועית, הגינות אקדמית, סטנדרטים של הוראה ויחס נאות ומכבד כלפי המרצים", הוא אומר וממשיך: "אדם צריך להזדהות עם הערכים של מקום העבודה שלו, לא לשקר לתלמידים ולא לנפח ציונים. על כל אדם, ובמיוחד על מרצה, להיות ישר כמו סרגל, להיות מגדלור של צדק, יושרה, אמון ומחויבות לאמת".

"אני מאמין שבעידן הניאו-ליברלי, של סחר פרוע בהשכלה וספסור הידע תוך הקרבת היושרה האקדמית, חייב להישמע קולו של המצפון. אינני קדוש מעונה אך אני פשוט מקפיד להיות אדם ישר, שוחר טוב, מרצה מסור ומורה לחיים, שלא מרמה ולא משקר בציונים ומקפיד על סטנדרטים אקדמיים נאותים".

ד"ר פדבה חוזר ואומר בשיחה עם mako כי הוא אינו מתחרט על הדרך שבה פעל: "אם תלמידה רוצה לשפר ציון היא צריכה לעשות זאת באמצעות הגשת עבודה משופרת ולא באמצעות קבלת ציון שאינו מגיע לה. אני לא מסוגל לתת ציון שקר, לא בשביל זה למדתי עשרות שנים ולא בשביל זה אני מקדיש את חיי להוראה ולמחקר. ניצה ביקשה שאתן פקטור שערורייתי של 10 נקודות לכיתה שבה כ-18 אחוז קיבלו 90-96, היה רק נכשל אחד או שניים ורבים קיבלו 80 ומשהו ו-70 ומשהו. אם הייתי נכנע לגחמותיה, הרי שחלק מהתלמידים היו מקבלים ציון 106, וזהו ציון שלא קיים למיטב ידיעתי אפילו באוניברסיטאות של איראן וצ'צ'ניה. פרופ' בן-דב ידעה היטב שחלק מתלמידי הכיתה, שבה היא דרשה את הפקטור ההזוי הזה, נמנים עם העובדים של בעלה מנכ"ל הריאלי בחיפה ולפי כתב התביעה שהגשתי על-ידי בא-כוחי, עורך הדין ליאור אבו, פרופ' בן-דב לא הייתה צריכה להתערב בציונים מחשש לניגוד עניינים. לאחר שפרופ' בן-דב בדתה או הזמינה 'תלונות' מתלמידי כיתה שבה דווקא זכיתי ל-21 מכתבי תודה, הפצרתי בה שוב ושוב שהיא תיכנס לשיעורים שלי ותתרשם מההוראה שלי באופן בלתי-אמצעי אבל היא מעולם לא הגיעה".

"מה שמעוללים לי גובל ברצח-אופי של ממש"

לפי ד"ר פבדה, ב-26 בספטמבר 2019 פוטר מעבודה, כאשר באוקטובר החלה שנת הלימודים החדשה. "כבר לא יכולתי למצוא עבודה באף מוסד אקדמי אחר, מה שהביא אותי ממש לפת לחם. אני חווה סבל רב מההשתלחות הפרועה, כינויי הגנאי והשקרים הנגועים בהוצאת לשון הרע שפרופ' בן-דב ואוניברסיטת חיפה מפיצים בתקשורת המסקרת את התביעה, אבל אין לי שום כוונה שבעולם להתפשר על יושר, יושרה, הגינות ומתן ציוני אמת. הנחתת ציוני שקר בטענה ש'התלמידים מבוגרים' או 'נעלבו מציונים נמוכים' הינה שערורייתית".

"בעוד הביקורת שלי היא ביקורת עניינית, מנומקת ומוכחת על פעולות בעייתיות ספציפיות שבהן נקטו פרופ' ניצה בן-דב ואוניברסיטת חיפה, הרי שמה שהם מעוללים לי, בהשתלחויות חסרות רסן שלהם כלפיי בתקשורת בשבועיים האחרונים, גובל ברצח-אופי של ממש". הוא מסכם.

 

פרופסורית ניצה בן דב מסרה בתגובה: "התלונות של גלעד פדבה נמצאות בדיון משפטי ואני מנועה מלהגיב עליהן".

עורך הדין ליאור אבו, המייצג את ד"ר גלעד פדבה מסר בתגובה: "מדובר על מקרה חמור בו מרצה פוטר מאוניברסיטת חיפה בהליך שאינו תקין, בשל אי הסכמתו לתת ציונים פיקטיביים לסטודנטים אשר אינם ראויים להם. במקרה זה הייתה פגיעה בחופש האקדמי של ד"ר פדבה בנוסף לפגיעה חמורה בזכויות המוקנות לו  על פי דיני העבודה במדינת ישראל. הליך השימוע שנערך לד"ר פדבה לא היה תקין והיה נגוע בשיקולים זרים ובכלל זה סירובו לתת ציונים פיקטיביים. בנוסף לכך, ד"ר פדבה סבל מיחס לא ראוי ומהתעמרות במקום העבודה, כפי שפורט בהרחבה במסגרת כתב התביעה שהוגש מטעמו. אנו סומכים על בית הדין לעבודה כי יצליח להגיע לחקר האמת, יקבל את תביעתו של ד"ר פדבה ויפסוק לו את הפיצוי הראוי בגין העוולות שנגרמו לו ע"י הנתבעים."

מאוניברסיטת חיפה מסרו בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את טענותיו של ד"ר פדבה. ד"ר פדבה, אשר לא אחת מסיים תקופת עבודתו אצל מעסיקיו השונים שלא בדרכי נעם, מנסה ככל שביכולתו ובחוסר תום לב מובהק, ליצור יש מאין, ולהפריח לחלל האוויר טענות מופרכות ובלתי מבוססות ביחס לתקופת העסקתו הקצרה באוניברסיטה, כמו גם להליך סיום ההעסקה שלו בה. כתב התביעה מתאר את השתלשלות האירועים באופן מנותק לחלוטין מהמציאות כהוויתה. החלטת האוניברסיטה בעניינו של ד"ר פדבה התקבלה כדין, מטעמים עניניים והכל לאחר קיומו של הליך שימוע מסודר במסגרתו נשמעו כלל טענותיו. טענות אלו נבדקו ביסודיות על ידי הגורמים הרלוונטיים באוניברסיטה ונמצא כי אין בהם ולא דבר.  עוד ייאמר כי לאוניברסיטה טענות קשות על התנהלותו הקלוקלת של ד"ר פדבה במהלך תקופת עבודתו הקצרה בה ואלו יושמעו, כמקובל, בבית הדין לעבודה".