בעוד כשבועיים יחלו עשרות אלפי סטודנטים את שנת הלימודים האקדמית החדשה, עבור חלקם מדובר בפעם הראשונה בה יאלצו להתמודד עם האתגר הלא פשוט של שילב בין הצלחה בלימודים וניסיון לשרוד כלכלית. מאות מלגות מוצעות מדי שנה לכלל הסטודנטים ומוענקות על פי קריטריונים שונים כגון: מוצא, הישגים לימודיים, מעמד סוציו-אקונומי ועוד.

רוב הסטודנטים כלל אינם מכירים את מכלול המלגות שיכולות להתאים להם, וגם העמותות המעניקות אותן מודות כי הן לא מצליחות להגיע למרבית הקהל הפוטנציאלי. בעבר כבר סיפרנו לכם על אתר שמנסה לפתור את הקושי ולקשר בין סטודנטים למלגות רלוונטיות. וכדי שלא תרגישו בכל זאת שאתם נשארים מחוץ לתמונה, מצאנו לכם עוד מלגות מפתיעות שיכולות לעזור לכם לצלוח את התואר בשלום.

המלגה לזוכי הנובל העתידיים

איזו מלגה? מלגת "מנהיגי שוליך"

למי היא מיועדת? המלגה ניתנת לסטודנטים בעלי הישגים אקדמיים גבוהים ובעלי כישורי מנהיגות, הפונים ללימודים במקצועות המדעים והטכנולוגיה באחת מהאוניברסיטאות הללו: הטכניון, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א, אוניברסיטת בן גוריון או אוניברסיטת בר אילן.

למעשה, המלגה מיועדת ל"גאונים" עם ציוני פסיכומטרי גבוהים, לעיתים הרבה מעל ה-700 נקודות, המגיעים מכל המגזרים והאזורים בארץ.

מטרת המלגה: לתמוך בדור העתיד של היזמים, המפתחים וזוכי הנובל הישראלים ולפתח את מנהיגות העתיד בזירות הטכנולוגיה והמדעים, הכלכלה, האקדמיה, החברה והפוליטיקה.

מה נותנים? מבין המלגות הגבוהות בישראל, ומחלקת מענקים על סך 90 עד 20 אלף ש"ח לסטודנט. התמיכה הכלכלית ניתנת לסטודנטים לאורך כל התואר ומבקשת לאפשר להם להתרכז בלימודים בלבד, מתוך ידיעה שהפן הכלכלי לא מהווה מטרד. בכל שנת לימודים מעניקה קרן המלגות את "מלגת מנהיגי שוליך" ל-50 סטודנטים.

מלבד התמיכה הכלכלית, הסטודנטים לוקחים חלק בתכנית העשרה שמטרתה לפתח בקרבם כישורי מנהיגות בסדנאות עם אנשי עסקים ויזמים, אחריות ומודעות חברתית, כלים שימושיים לכניסתם לשוק העבודה, החל מכתיבת קורות חיים ועד לסימולציות, כל זאת במטרה לגדל כאן דור שירגיש מחויבות לתת בחזרה למדינה.

מי עומד מאחוריה? את קרן המלגות הקים הפילנתרופ היהודי-קנדי סימור שוליך, מתוך תפיסה לפיה עתידה של מדינת ישראל קשור קשר הדוק למידת ההשקעה בחינוך, במדע ובטכנולוגיה. המלגה היא הפרויקט הגדול ביותר ששוליך מקדם בישראל בימים אלה.

לפרטים נוספים: ניתן לפנות באתר הקרן


המלגה לשינוי חברתי

איזו מלגה? פר"ח הוא פרויקט חונכות ארצי של מכון דוידסון לחינוך מדעי, המערב סטודנטים בפעילות של חונכות לילדים הזקוקים לעזרה לימודית ורגשית. זאת אחת המלגות היותר מוכרות וידועות בקרב הסטודנטים.

מטרת המלגה: החונך מעניק לילד תשומת לב אישית ודגם חיובי לחיקוי ובכך מסייע לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו, לפתח הערכה עצמית חיובית ולשגשג. בהיותו פרויקט החונכות הגדול מסוגו בעולם, פר"ח מספק השראה, ולעיתים  חומרי הדרכה, למפעלי חונכות דומים בכ-20 מדינות בעולם.

למי מיועדת המלגה? מדי שנה משתתפים בפרויקט כ-20% מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, המקבלים בתמורה לפעילותם מלגת לימודים חלקית. חונכי וחניכי פר"ח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, מקרית שמונה ועד אילת.

מה נותנים? הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם מלגת לימודים חלקית ו/או נקודות זכות אקדמיות.

לפרטים נוספים: באתר התכנית

סטודנטים (אילוסטרציה: Shutterstock)
בדקו מה מגיע לכם - יש המון מלגות שרק מחכות לסטודנטים | אילוסטרציה: Shutterstock

המלגה לאנשי ממשל וחברה

איזו מלגה? "המוניטור" הינו מיזם אזרחי-ציבורי של המרכז להעצמת האזרח, שמבצע מעקב וניטור של יישום החלטות ציבוריות.

מטרת המלגה: המוניטור נועד לייצר תשתית ידע רחבה שתדע להצביע על חסמים וכשלים ביישום ההחלטות. מטרתו של המוניטור היא לטייב תהליכי יישום מדיניות במערכת הציבורית, באמצעות מעקב ובקרה אזרחית. הנחת היסוד היא כי חיזוק העיסוק הציבורי, התקשורתי והפוליטי בהיבטי הביצוע של החלטות ציבוריות, תוך יצירת פלטפורמה אפקטיבית למעקב ולבקרה, יחזקו את המעורבות האזרחית של ארגונים, קבוצות ופרטים ויסייעו בטיוב הממשל.

מה נותנים? המלגה בהיקף של 150 שעות התנדבות שתבוצענה במהלך 10 חודשים, בין נובמבר 2016 לאוגוסט 2017. המלגה על סך 5,000 ₪ תוענק בטקס הענקת מלגות שיתקיים באוניברסיטה באוגוסט 2017.

למי מיועדת המלגה? במהלך חודש נובמבר תתקיים הכשרה למחזור ב' (על חשבון שעות המלגה), בה ילמדו את הרקע של תהליכי יישום מדיניות במגזר הציבורי וכן יינתנו כלים אזרחיים למעקב וניטור הרשות המבצעת. לאחר ההכשרה יקבל כל תחקירן את ההחלטה הראשונה אחריה יעקוב השנה.

לפרטים נוספים: באתר התכנית

מלגות סיוע במכללות ובאוניברסיטאות

למי מיועדות? הזכאות למלגות נקבעת על פי קריטריונים הנקבעים מראש, כגון מצבו הסוציו-אקונומי של הסטודנט ומשפחתו, היקף מערכת שעות הלימוד, הישגים בלימודים, התנדבות בקהילה וכדומה. כל סטודנט העונה על הקריטריונים שנקבעו רשאי להגיש בקשה למלגת סיוע בצירוף המסמכים הדרושים. טופס המלגה בודק זכאות למלגות הניתנות על ידי מוסד הלימוד ועל ידי קרנות וגופים המעבירים את התרומות. חלק מהמלגות מותנות בפעילות קהילתית על פי דרישת התורם.

לדוגמה הבאנו מלגות המתקיימות במכללת ספיר וכן שתי מלגות ממכללת נתניה, אתם מוזמנים לפנות למדור שכר הלימוד או לאגודת הסטודנטים במוסד בו אתם לומדים ולשמוע על מלגות הסיוע המוענקות אצלכם.

מלגות הצטיינות במכללת ספיר

למי מיועדת המלגה? מוענקות לסטודנטים שהצטיינו בלימודיהם בשנת הלימודים הקודמת, למדו מערכת בהיקף מלא וממשיכים ללמוד בשנת הלימודים הנוכחית. המלגות מוענקות על ידי ראש המנהל האקדמי לאחוז מסוים של סטודנטים בכל מחלקה, שצברו ממוצע ציונים הגבוה מ-90 ועומד בקריטריונים המשתנים באופן יחסי בכל שנה.

היחידה למעורבות חברתית במכללת ספיר

מטרת המלגה: המכללה רואה חשיבות עליונה במעורבותה בתהליכים לשינוי פני האזור ואת חובתה ביצירת הקשר בין האקדמיה לקהילה- למעורבות החברתית. בעזרת מאות סטודנטים פעילים היחידה ממנפת ומקדמת 40 פרויקטים בתחום החברתי והקהילתי מאשקלון ועד דימונה.

מה נותנים? מלגות בסכומים משתנים בין 6,000-10,000 ₪ תמורת התנדבות בפרויקטים שונים, לדוגמא: ליווי ניצולי שואה, התנדבות עם בני נוער במצוקה, יזמות עסקית המשלבת עשייה חברתית, התנדבות במרכז הלמידה לתלמידים שנשרו או על סף נשירה ממערכת החינוך בשדרות ועוד רבים.  

מלגות במכללת נתניה

איזו מלגה? המלגה לבני העדה האתיופית.

למי מיועדת? סטודנטים בני העדה האתיופית הלומדים במכללה האקדמית נתניה.

מה נותנים? מלגה מלאה לתואר ראשון הכוללת מימון מלא (100%) בשכר הלימוד.

מטרת המלגה: תמורת המלגה הסטודנטים משקיעים 100 שעות שנתיות בפעילות התנדבותית בבתי ספר, במועדוניות ובמסגרות שונות בקהילה. תכנית זו מתבצעת בשיתוף פעולה עם המנהל לסטודנטים עולים ממשרד הקליטה, משפחת גוטוירט, חברת לוריאל ששותפה למלגות זה 13 שנה, ומספר קרנות ותורמים ייחודיים לתכנית זו. כיום ישנם למעלה ממאה סטודנטים שזוכים למלגות אלו.

פרטים נוספים: הגשת מועמדות באמצעות מדור שכר לימוד במכללה האקדמית נתניה.

איזו מלגה? מלגה לנשים בהייטק

מה נותנים? מימון של 40% משכר הלימוד לסטודנטיות במדעי המחשב במכללה האקדמית נתניה.

מטרת המלגה: מתוך שאיפה לקדם יותר נשים שישתלבו בעולם ההיי-טק, החליטו בבית הספר למדעי המחשב להעניק מלגות לסטודנטיות ולסייע להן להשתלב בשוק ההיי-טק בישראל או בעולם.

מה נותנים? כל סטודנטית מן המניין בבית הספר למדעי המחשב מקבלת מלגה בגובה 40% משכר הלימוד בשנה ראשונה. בשנים ב'-ג' המלגה  מותנית בהתנדבות בהיקף של 100 שעות. רוב ההתנדבויות הן בסיוע לתלמידים בבתי הספר השונים בעיר נתניה.

בלי כסף: המדריך השלם למלגות>>

הכירו את האתר שיעזרו לכם להשיג מלגה בלי מאמץ>>