שנת הלימודים האקדמית אוטוטו מסתיימת, וזה אומר שמחזור שלם של בוגרים חדשים יצטרף בקרוב מאוד לשוק העבודה. הם ייתקלו שם באחוזי אבטלה נמוכים יחסית, אבל זה ממש לא אומר שלכולם יהיה קל למצוא עבודה בתחום אותו למדו. למעשה, סביר להניח שיהיה להם קשה יותר בלי קשר לדרישות השוק שמסביבם, שכן רוב בוגרי האוניברסיטאות בגילאי 22 עד 27 נוטים להצטופף תחת אותה הקורה.

בארה"ב, למשל, רוב הבוגרים מוצאים עבודה במקצועות כמו מנהלי שיווק ופרסום, מנהלי ביטוח, כתבי חדשות ופקידים במשרדי עורכי דין, ביחס של פי 5 מאשר בתחומים אחרים. מקצועות פופולריים נוספים הם גאולוגים, מהנדסי חקלאות, כלכלנים ואנליסטים, לעומת מקצועות פחות פופולריים כמו נהגי אוטובוס, עובדי תעשייה או עובדי בניין. כך עולה מנתונים המתפרסמים באתר Harvard Business Review.

בוגרי אוניברסיטאות מרוויחים היום פחות מכפי שהרוויחו בעבר

תופעה נוספת שמאפיינת את מגמת תעסוקת בוגרי האוניברסיטה, היא שלמעשה רובם מוצאים את עצמם מועסקים בעבודות שבכלל לא דורשות תואר אקדמי. כמו כן, רמת המשכורות לבוגרי אוניברסיטאות טריים בארה"ב לא עלתה בשנים האחרונות, ובעצם לא עלתה מאז שנות ה-90 וה-2000, זאת לעומת פערי השוויון בשכר שרק הלכו ועלו מאז. השורה התחתונה והלא מעודדת היא שבוגרי אוניברסיטאות מרוויחים פחות מכפי שהרוויחו בעבר.

אך מול כל הנתונים המבאסים הללו יש גם נתון אחד מפתיע במיוחד: בוגרי אוניברסיטאות טריים מרגישים הרבה יותר בטוחים בעצמם מבעבר. עד כדי כך שהם נוטים לבחור במשרות שמגשימות את החזון האמנותי שלהם או משרות סוציאליות שמסייעות לכלל האוכלוסייה, מאשר להתפתות אחר שכר גבוה ותנאים נוחים. באתר חיפוש העבודה Indeed.com, רוב המשרות המקליקות ביותר הן בתחומי האמנות והבידור ובתחומי שירות הציבור - הרבה יותר מבעבר. משרות כלכליות, לעומת זאת, נמצאות בתחתית רשימת הטראפיק.

סטודנטים לומדים ליד שולחן (אילוסטרציה: Dmytro Zinkevych, Shutterstock)
האם הם חיים בבועה? לא בהכרח | אילוסטרציה: Dmytro Zinkevych, Shutterstock

האם הם חיים בבועה? אופטימיים נצחיים או סתם מפגינים פינוק מאפיין של דור ה-Y? התחזיות הכלכליות דווקא מוכיחות שהם לא בהכרח תמימים; בעשורים הבאים שיעור המשרות שדורשות תואר אקדמי או תעודת הסמכה אקדמית עתיד לגדול פי 2 מאשר משרות שדורשות תעודת בגרות בלבד. כמו כן, אם הבינה המלאכותית והרובוטים אכן יחסלו בסופו של דבר את המשרות היותר שגרתיות בשוק, בוגרי אוניברסיטה שמפתחים את הצדדים האמנותיים שלהם דווקא יוכחו כבלתי ניתנים להחלפה. כיום, 62 אחוזים מהמשרות שבהן עובדים אנשים בעלי תעודת בגרות בלבד נמצאות בסיכון עקב תהליכי האוטומציה, לעומת רק 28 אחוז מהמשרות של בוגרי תואר ראשון ו-11 אחוז מהמשרות של בוגרי תואר שני והלאה.

כך שבסופו של דבר, אנשים שסיימו זה עתה ללמוד באוניברסיטה יכולים להיות אופטימיים לגבי סיכוייהם לפתח קריירה משגשגת וארוכת שנים. התואר שלהם, כך נדמה, בהחלט יכול לשמש להם כסוג של מגן ולהסיט אותם מדרך של עתיד תעסוקתי לא ברור וצניחות כלכליות פתאומיות, אל דרך שתוביל אותם דווקא לעבר פרנסה קבועה ורווחיות מתמשכת.
ולסיכום: תישארו בבית הספר, ילדים.