התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ומפעל הפיס, בשיתוף עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים והמשרד לשוויון חברתי, קיימו היום (ה') את ועידת הצעירים והצעירות הראשונה.

בעקבות השנה המורכבת שחוותה החברה הישראלית כולה, והסטודנטים בפרט, בחרו השותפים להפיק וועידה גדולה במיוחד בה משתתפים כ-2,000 סטודנטים וסטודנטיות מרחבי הארץ, ומטרתה היא גיבוש תפיסת העתיד של הדור הצעיר, לצד קידום מהלכי שינוי והשפעה סביב הנושאים הבוערים ביותר עבורם: האתגרים וההזדמנויות שמציב שוק העבודה החדש, משבר האקלים, אחריות אזרחית משותפת על עתידה של מדינת ישראל, שוויון מגדרי וחיזוק הפריפריה החברתית והגאוגרפית - בדגש על הנגב והגליל.

דוברי הועידה העלו לסדר היום שאלות המעסיקות את הדור הצעיר, כמו למשל: "איך נראה שוק העבודה החדש בעידן שאחרי הקורונה ואילו מודלים מותאמי צעירים הוא צריך לכלול?", "מה הם הצעדים שהמדינה חייבת לקדם בתחומי ההכשרה למקצועות העתיד?", "איך מחזקים את הגליל והנגב כדי שיהוו מרחב אטרקטיבי יותר למגורים, גם לאחר סיום התואר?", כיצד ניתן לפעול כדי לקדם שוויון מגדרי במגזר הציבורי?", מה האחריות שלנו כצעירים בארץ ובעולם על עתידו של כדור הארץ?" ומעל הכל – "כיצד הצעירים והצעירות בישראל יכולים לקדם ביחד שותפות בין כל חלקי החברה ואחריות אזרחית?".

דווקא עכשיו, עם סיומו של משבר הקורונה בישראל שבמהלכו ניצבו הסטודנטים, הצעירים והמלגאים בחוד החנית של העשייה החברתית, ועם כינונה של ממשלה חדשה בישראל, ישנה חשיבות עליונה בגיבוש עקרונות ומהלכים משותפים למען עתידו של הדור הצעיר, תוך ראייה רחבה של צרכי החברה הישראלית כולה. בסופה של הועידה הוצגה "אג'נדת הצעירים והצעירות בישראל", אותה גיבשו המשתתפים והמשתתפות במהלך הוועידה, והיא מאגדת בתוכה את אסופת ההמלצות שעלו במהלך היום למהלכי שינוי בתחומים השונים.

ועידת הצעירים והצעירות 2021 (צילום: באדיבות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית)
עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל (משמאל) וים עתיר, ראש תחום קשרי ממשל וקשרי חוץ בהתאחדות | צילום: באדיבות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית

בראיון של עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, עם ים עתיר, ראש תחום קשרי ממשל וקשרי חוץ בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, במסגרת מסלול "שוק העבודה החדש" בוועידה, טענה תאני: "יזמי סטארטאפים בישראל 2021 הם עדיין גברים, צעירים, לבנים, מאזור המרכז ובוגרי 8200. מצד אחד אנחנו סטרטאפ ניישן, אבל זה עדיין לא  מנוע לחברה ולמוביליות בחברה הישראלית. התחלנו לזהות חרדים, נשים, ערבים כדי לשנות את זה".

"פעם ליוויתי את ראש הממשלה לשעבר נתניהו בסיור באושוויץ, והוא אמר לי  שהסכם שלום עם מדינות ערביות הוא איום אסטרטגי למדינת ישראל. אני לא רוצה שהאויבים שלנו יגדירו את הזהות שלנו, אני רוצה שאנחנו נגדיר את הזהות הלאומית שלנו".

שי פירון

יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה לשעבר, העיתונאית מיקי חיימוביץ, הרצתה במסלול "משבר האקלים" והתייחסה למטרותיה של הממשלה החדשה בתחום איכות הסביבה: "אנחנו צריכים חוק אקלים. אנחנו צריכים מומחי אקלים בכל משרד ממשלתי שידאגו שהנושא הזה יוטמע". עוד אמרה חיימוביץ לסטודנטים: "גם אם הדור שלי מתקשה להבין את זה, הדור הצעיר חייב להבין את זה. אתם אלה שתחיו פה בסוף המאה, ותצטרכו למצוא איך חיים פה".

ועידת הצעירים והצעירות 2021 (צילום: באדיבות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית)
מיקי חיימוביץ' בוועידת הצעירים והצעירות 2021 | צילום: באדיבות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית

שר החינוך לשעבר שי פירון, הרצה במסלול "אחריות משותפת", שתפקידו ליצור שיח על לכידות חברתית בחברה הישראלית. "פעם ליוויתי את ראש הממשלה לשעבר נתניהו בסיור באושוויץ, והוא אמר לי  שהסכם שלום עם מדינות ערביות הוא איום אסטרטגי למדינת ישראל", חשף פירון והוסיף: "אני לא רוצה שהאויבים שלנו יגדירו את הזהות שלנו, אני רוצה שאנחנו נגדיר את הזהות הלאומית שלנו".

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות התייחס בדבריו בוועידה לנגב ולגליל: ״בעתיד הקרוב יהיה בלתי אפשרי לגור באזור המרכז, האוכלוסייה צפויה להכפיל עצמה ב-30 שנה הקרובות – תשתית, מצוקת דיור ויוקר המחייה רק יקצינו, ולכן יש לנו אפשרות לשנות תפיסה ולנסות לבנות מספר מרכזים משמעותיים במדינה ולא רק בגוש דן. היום עלינו לתכנן זאת. מספיק אדם אחד כדי להתחיל להתניע את החזון הזה״.

ועידת הצעירים והצעירות 2021 (צילום: באדיבות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית)
שי פירון בוועידת הצעירים והצעירות 2021 | צילום: באדיבות התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית