כל סטודנט לתואר ראשון מכיר את השיטה: מגיעים לכמה קורסים, עוברים את המבחנים, מגישים כמה עבודות וזוכים בתואר הנכסף. אך האם התואר באמת מסייע להם לפתוח דלתות בעולם העבודה? ועד כמה התעודה והציונים, גבוהים ככל שיהיו, אכן מאפשרים לבוגרים להשתלב באקדמיה בתארים מתקדמים ולהמשיך ללימודים מקצועיים? "אנחנו חיים בעולם תחרותי שמתפתח בקצב מהיר. מקצועות משתנים, גישות מתפתחות והידע הנלמד היום עלול להיות בלתי רלוונטי מחר", מסביר פרופ' גיל גולדצויג, דיקן בית הספר למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל אביב יפו. "התנסות מעשית במסגרת התואר מסייעת לסטודנטים להישאר מעודכנים יותר, מנוסים יותר ומעורבים יותר, ובסופו של דבר להיות בעמדת פתיחה טובה יותר להשתלבות בשוק העבודה או הלימודים המתקדמים".

מהן האפשרויות למחקר ולפרקטיקה במסגרת לימודי פסיכולוגיה?

לדברי פרופ' גולדצויג, שיטות המחקר הופכות עם השנים למתוחכמות ומגוונות יותר ולסטודנט נדרשת הכשרה מקיפה, מעמיקה וארוכה יותר. כיום ניתן לשלב מספר סוגי פרקטיקה במסגרת התואר בפסיכולוגיה. הנה מספר דוגמאות:

מחקרים בפסיכותרפיה: להבין טוב יותר את הקשר עם המטופל

מחקרים שנעשים בשנים האחרונות בוחנים את יעילות הטיפול הפסיכולוגי. במהלכם, בוחנים החוקרים את יעילות המפגש הבין-אישי בין המטפל למטופל, את ההתמודדות בסוגי משבר שונים שנוצרים במהלך הטיפול ואת השפעת אופן הטיפול והאמפתיה המופגנת כלפי המטופל. במהלך הפרקטיקה, מוקלטים מערכי טיפול שונים ומקודדים בהתאם לפרמטרים שונים. "סטודנטים שיבחרו להתמחות בטיפול מהסוג הזה, יצברו ניסיון רלוונטי שעשוי לסייע להם בעבודתם בעתיד".

פסיכולוג (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
טיפול פסיכולוגי - עדיין יעיל? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

FMRI: הקשר בין פעילות מוחית לרגשות והתנהגות

"המכללה האקדמית תל אביב יפו היא היחידה בארץ שלמעשה מקיימת לא רק קורס 'פסיכולוגיה פיזיולוגית', אלא קורס FMRI. הקורס מועבר ע"י ד"ר אביגיל לבני-עזר, סטודנטית לשעבר במכללה, כיום ראש יחידה בתל השומר. הקורס מאפשר לסטודנטים ללמוד ולהכיר את נושא ההדמיה המוחית, ולהשתלב במחקרים מרתקים כגון הקשר בין פעילות מוחית לבין מצבי דיכאון, מצבי חרדה ועוד", מסביר פרופ' גולדצויג.

מעבדה התפתחותית: לבחון את הקשר הורה-תינוק ממקום שונה

גיל גולדצויג (צילום: יחסי ציבור)
פרופ' גיל גולדצויג | צילום: יחסי ציבור
במעבדה התפתחותית נבדק הקשר הרגשי שבין ההורה לבין התינוק. "הדבר נעשה ע"י תצפית שמתקיימת באמצעות מצלמה המותקנת בחדר ועוקבת אחר ההתרחשות. בדרך זו, ניתן להבחין בסיטואציות שונות המשקפות את סוג הקשר ההורי", אומר פרופ' גולדצויג, ומסביר כי אחת הסיטואציות המרתקות והמוכרות יותר בתצפית זו היא 'סיטואציית הזר', במהלכה נכנס אדם זר במקום ההורה לאותו החדר בו נמצא התינוק. "במצב זה, נבחנת תגובת התינוק למתרחש. בחינה זו מאפשרת להגיע למסקנות לגבי הגורמים המאיצים או הפוגעים בהתפתחות התינוק ובקשר הורה-תינוק".

בנוסף לאפשרויות המחקריות, כיום ניתן במסגרת התואר הראשון בפסיכולוגיה להתנסות גם בתחומי טיפול שונים, כגון עבודה עם נערים ונערות הזקוקים לליווי רגשי ע"י מבוגר משמעותי, עבודה עם הורים המתקשים ביצירת קשר עם תינוקות ועבודה עם ילדי פליטים. "סטודנט שיתנסה בכל אלה יהיה בעל יתרון משמעותי, בבואו ללימודי  תואר שני בפסיכולוגיה כשהמטרה היא כמובן להיות פסיכולוג", מסכם פרופ' גולדצויג.

לחצו כאן למידע נוסף על לימודי מדעי ההתנהגות באקדמית ת"א-יפו

התוכנית לתואר ראשון במדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו מספקת לסטודנט תשתית עיונית ומתודולוגית רחבה ומעמיקה, כולל תשתית מתקדמת של מעבדות מחקר במגוון תחומים, ומכשירה אותו להמשך לימודים לתארים מתקדמים. בית הספר פועל בכיתות לימוד קטנות, המאפשרות יחס אישי לכל סטודנט, התאמת תכנית הלימודים לצרכיו ומתן תמיכה ומענה לכל צורך, במטרה לאפשר לו למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בו.