קואופרטיב חדש בא לעולם, קנאטיב – קואופרטיב מטופלי קנאביס, שמטרתו כלכלה שיתופית לטובת חבריה, כולם משתמשי קנאביס רפואי. הקואופרטיב הוקם כאגודה שיתופית, יש לו תקנון ומועצה ציבורית וועד מנהל ולא מעט שמות מוכרים. אחד ממייסדי הקואופרטיב הוא ניצב בדימוס אריה עמית, שבאתרו גם עושה לו נפשות, ו"אמון על הבטחת השקיפות". את הליווי וההקמה מבצע המאמן אלון גל. במועצה הציבורית חברה עו"ד יפעת סולל, מומחית קואופרטיבים. לקואופרטיב הצעיר כבר יש יועץ תקשורת ומנכ"ל בשכר. אך על אף שהוא קיים רק חודש וחצי, כבר נרשמות בו חריקות שונות.

כך למשל אחד המייסדים, ומי שרשום כאחד משני חברי ועדת הביקורת, אחת הועדות החשובות בכל ישות משפטית, הוא שגיא בנאו, עורך דין שנחשף בתחקיר TheMarker מדצמבר 2015 ("10,000 דולר ואתם בפנים: כך מוכרים לכם דוקטורט באוניברסיטה לא קיימת"), כשמכר תארים פיקטיביים לכל דיכפין, ואף התהדר בעצמו בתואר דוקטור פיקטיבי. בנאו לא הסתפק בכל אלה אלה גם תיאר את עצמו כמי שעומד בראש "קבוצת אדיסון" הפיקטיבית, שמפעילה "מכון מחקר" פיקטיבי. הוא ביקש, וקיבל כסף רב מאנשים שנפלו בפח, להם הציע תואר דוקטור לא קיים מאוניברסיטת IUBL קליפורניה. בנאו עשה זאת יחד עם שותפתו רונית זץ, אף היא "דוקטור" פיקטיבי, שאף שימשה כ"מנחה" של אותם "דוקטורנטים". זץ, כך נודע ל-TheMarker, ידועה גם היום כשותפתו העסקית של בנאו, אך אין לה קשר לקואופרטיב עצמו.

בנאו וזץ מכרו את התארים כשנחשבו לשלוחה של עקיבא פרדקין, ראש הנחקרים בחקירת משטרה גלויה ועניפה שלא הסתיימה עדיין, כמי שעומד בראש תעשיית התארים הפיקטיביים בישראל.

מאז פורסם התחקיר הפסיק בנאו להשתמש בתואר דוקטור ומסתפק בתואר עורך דין בלבד. שיחות עם אנשי הקואופרטיב העלו שוב ושוב כי הוא "משתמש בקנאביס רפואי" , כאילו בכך קיבל את האישור להיות איש הביקורת של הקואורפטיב, וכי הוא "מתנדב". הנסיון להקטין את תרומתו לא עולה עם העובדה שבנאו נמצא ברשימת המייסדים, באתר, וכאמור רשום כאחד משני אנשי הביקורת של הקואופרטיב.

פנייה לעמית, מי שמוגדר כפנים של הקואופרטיב, ואמון על השקיפות בתוכו, העלתה תגובה לא שקופה לחלוטין: עמית טרק את טלפון, תוך סירוב מוחלט לדבר על הנושא הזה, או על כל נושא אחר.

עו"ד סולל אמרה כי מדובר בקואופרטיבי חדש. היא היתה בישיבה אחת שם ישב גם עורך דין שאינה מכירה. עוד הוסיפה כי הדברים יבדקו בעיקר בשל העובדה שמדובר בחבר ועדת ביקורת. אורן לייבוביץ' אחד המייסדים אמר כי מדובר ביוזמה יפה שתישאר נקייה, וכי הוא וחבריו לא היו מודעים לעברו הקרוב של בנאו ה"מתנדב".

תגובת הקואופרטיב: "קנאטיב הוא קואופרטיב חברים ללא מטרות רווח שכל מטרתו לעזור לחולים ומטופלי קנאביס רפואי בהתמודדות מול תאגידים, ביורוקרטיה ועוקצים למיניהם. לפיכך שמנו לנו כדגל את ההגינות והיושרה ובהתאם כל הנעשה בקנאטיב נעשה בשקיפות מוחלטת, על ידי מטופלים למען מטופלים. פעילותה של קנאטיב היא כלל ללא מטרות רווח וכל הנעשה במסגרתה חשוף הן לחבריה והן לציבור כולו בכל עת. ככל שידוע לנו עו"ד בנאו מעולם לא נחשד ואף לא נחקר בשום עניין שהוא ובודאי שלא הואשם בדבר. למען הסדר הטוב נבהיר כי ככל שיימצא מי שאינו נקי כפיים הוא או היא לא יהיו חלק מהארגון".

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

האם משרד המדע מפלה לרעה מדעניות המתגוררות בפריפריה?

ראיון עבודה "בכאילו": מה החילונים יכולים ללמוד מהנשים החרדיות