מועד אפריל 2020 הוא המועד האחרון בשנה שבו יכול לגשת מי שמתעתד להיות מועמד ללימודים במוסדות להשכלה הגבוהה בשנת הלימודים הקרובה שתיפתח בתקווה באוקטובר 2020. במבחן הפסיכומטרי שהיה אמור להתקיים ב- 6-7 באפריל השנה, היו צפויים להיבחן למעלה מ-30,500 נבחנים, שנרשמו ושילמו מבעוד מועד עבור הבחינה. בכל שנה זהו המועד עם מספר הנבחנים הגבוה ביותר, שאליו ניגשים בין היתר מועמדים שלא השיגו תוצאות משביעות רצון בבחינות הקודמות.

לפני מספר שבועות, כיממה לאחר ההכרזה על סגירת מוסדות החינוך, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, יצאה הודעה גם על דחיית מועד הבחינה הפסיכומטרית שהייתה אמורה להיערך בתחילת חודש אפריל למועד לא ידוע, מה שהשאיר את הנבחנים העתידיים במצב של חוסר וודאות מוחלט. בהמשך לכך, יצאה השבוע (ב-29.3) הודעה נוספת שעדכנה כי הבחינה תיערך מוקדם ככל הניתן, מרגע שיתאפשרו שוב התקהלויות ובהתראה מוקדמת של 7 ימים לנבחנים. הודעה זו עוררה את כעסם של לא מעט צעירים, הרשומים לבחינה במועד הנדחה.

"אנחנו במשבר וזה לא נלקח בחשבון"

"חלק מהנבחנים הם אנשים שנמצאים במצב כלכלי לא טוב, העסקים שלהם קורסים, הם נדרשים לצאת לעבוד וחלקם עם ילדים. פנתה אליי אם חד הורית שאמורה לעבור את הבחינה, ואמרה שכעת היא לא יכולה ללמוד כי אין לה פתרון עבור ילדיה, מועמדת אחרת נמצאת כרגע במילואים בפיקוד העורף ולא יכולה ללמוד. בהתראה של שבוע אי אפשר ללמוד לבחינה כזו", מספר נטע מאיר (23) מהוד השרון, מיוזמי העצומה שקוראת לשינוי ההחלטה. לאחר ההודעה האחרונה שיצאה מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה, הרשתות החברתיות החלו לגעוש, נטע גיבש קבוצת חברים ויחד הם פנו במכתב למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבוהב, לסגן וועדת המל"ג, ולמרכז הארצי לבחינות והערכה. "כרגע אנו מחכים לתגובות שלהם. התחושה היא שהם חוששים להגיב ולעורר רעש ציבורי נוסף, ושהם נמצאים במבוי סתום", אומר נטע.

נטע מאיר (צילום: נטע אייל)
נטע מאיר, מיוזמי העצומה | צילום: נטע אייל

מהן הבקשות שהעליתם בפנייה? "אנחנו דורשים הודעה מקדימה של 21 יום טרם הבחינה. זו לא בכיינות או דרישה מוגזמת. אנחנו במשבר ויש אנשים שצריכים לעבוד, או אנשים שאין להם פתרון לילדים, זה לא נלקח בחשבון. פתרון נוסף שהצענו הוא לחשוב על פקטור לבחינה, או שתצא הנחייה למוסדות להשכלה גבוהה שבשל הסיטואציה המיוחדת שנוצרה, שיתנו לבחינת הפסיכומטרי משקל נמוך יותר בתהליך הקבלה. ביקשנו שייעשה מאמץ לנסות לבדוק את הבחינה תוך שלושה שבועות ולא תוך חודשיים שזהו הזמן הממוצע שבו מקבלים את תוצאות הבחינה. יש הרבה אנשים שמחפשים עבודה עכשיו וזה יכול להיות פתרון מצוין עבורם. הצעה נוספת הייתה שהאוניברסיטאות בעצמן יצרו תהליך קבלה חלופי, במקום הפסיכומטרי, ובאופן ספציפי למועמדי מועד אפריל. כלומר מי שרוצה ללמוד לדוגמה מדעי המחשב או כימיה, יעבור בחינה שתבחן את כישוריו. העקרון המנחה שלנו הוא לייצר עבורנו שוויון הזדמנויות בקבלה ללימודים הגבוהים. בסופו של דבר למועמדים שעברו את הבחינה במועדים הקודמים יש סיכויים יותר גבוהים להתקבל למוסדות להשכלה הגבוהה. חשוב לנו שיתייחסו לזה, לא ברור לנו למה ההחלטות האלה התקבלו".

"שילמנו מספיק כסף"

נטע מספר שרוב האנשים התחילו ללמוד באינטנסיביות בקורסים הייעודיים כבר בדצמבר-ינואר, חלקם לומדים לבחינה סביב 8-10 שעות ביום. סביב הבחינה הפסיכומטרית ישנן לא מעט הוצאות כלכליות. מחיר הבחינה עומד על 560 שקלים בהרשמה מוקדמת, ולמעלה מ-800 שקלים להרשמה מאוחרת. אך זוהי ההוצאה ה"זניחה" יחסית. טווח עלות הקורסים המכינים לבחינת הפסיכומטרי נע בין 6000 ל-10,000 שקלים. יש שלוקחים בנוסף שיעורים פרטיים, ואף עוברים מספר מועדי בחינות, כדי לשפר תוצאות - כך שההוצאה הולכת וגדלה.

כששמעו במכללת-HiGHQ על דחיית בחינת מועד אפריל למועד לא ידוע, החליטו להעביר את התלמידים משיעורים פרונטליים בכיתה לפלטפורמת ה LIVE "סיימנו ללמד את כל החומר הנדרש למבחן באמצעות הפלטרפומה, ומאז, אנחנו שולחים להם חומרי לימוד, מלווים אותם מנטלית ומספקים להם בכל יום למשך שעתיים שיעורי Live שבמהלכם אנחנו עורכים חזרות על החומר ועונים על שאלות של תלמידים", אומר אורי ויזל, מנכ"ל HiGHQ, "בשל העצומה שארגנו אלפי תלמידי מועד אפריל מרחבי הארץ, המרגישים מצוקה רבה וטוענים שנעשה להם עוול ומתוך סולידריות והבנת המצב, החלטנו להרים את הכפפה ולהציע ללא עלות את שיעורי האולטרה-מרתון, ששמורים לתלמידי HiGHQ לכל תלמיד ותלמידה אשר מתכננים לגשת לבחינה הקרובה. HiGHQ תאפשר לכל מי שרשום לבחינת אפריל (גם אם הוא לומד אצל מתחרה) ליהנות מאתר-התלמיד המתקדם שלנו, לקבל חומרי-לימוד חדשים, להצטרף לחזרות האינטנסיביות ולשיעורי המרתון, ולהגיע הכי מוכנים שאפשר למבחן האמיתי".

אורי ויזל (צילום: אדי שטרן, סטודיו גרופ)
אורי ויזל | צילום: אדי שטרן, סטודיו גרופ

"בסופו של דבר אנחנו צרכנים", אומר נטע מאיר, "לא מגיע לנו להיענש בגלל הקורונה. קנינו ומימנו את הבחינה, וכמו שאין זה הגיוני שאני אשלם במכולת עבור ביצים שקניתי, ויגידו לי אנחנו לא יודעים מה יהיה עם הביצים, נעדכן אותך בהמשך, כך זה לא הגיוני שזו תהיה התגובה לגבי הבחינה הפסיכומטרית. אי אפשר לא לקחת אותנו בחשבון בהחלטות האלה, אנחנו רוצים וצריכים להיות חלק פעיל בתהליך קבלת ההחלטות שאמור להיות שקוף, יש כאן למעלה מ- 30,000 אנשים, ששילמו מספיק כסף כדי לעבור את הבחינה בצורה המיטבית. חשוב להדגיש שהמאבק הזה הוא לא רק שלי או של שותפיי אלא של כלל הנבחנים. אם כולם יירתמו למאבק, נצליח להשיג את המטרות שלנו, אך אם כולם יתחפרו באדישות, אז כולנו נידפק, וחבל. המאבק הזה הוא גם של האוניברסיטאות שאמורות לשאוף לקבל תלמידים טובים, שחלקם אמור לעבור את הבחינה הזו, לכן גם הן אמורות להירתם למאבק".