הם רק באמצע שנות ה-20 שלהם וכבר הספיקו להתברג במקום מבטיח בעולם העסקים של המשק הישראלי, אבל כנראה שזה לא מספיק להם. ולכן הם החליטו ללכת בשני מסלולים מקבילים: מצד אחד לנהל עובדים ותקציבים ובמקביל לשבת בכיתה באוניברסיטה וללמוד את התיאוריות מאפס. ניסינו להבין מה הסיבה שגורמת להם להמשיך להיות סטודנטים מן המניין, בזמן שכל שאר הסטודנטים היו חולמים להתחלף איתם.

מנכ"ל סטארטאפ: "נרשמתי לפסיכולוגיה כדי להבין אנשים"

אייל מקובר (26), הוא סטודנט שנה ג' לפסיכולוגיה בבינתחומי בהרצליה, ובחצי השנה האחרונה משמש גם כמנכ"ל "מובאו" - חברה המציעה שירותים של פיתוח ומיתוג אפליקציות ואתרים לחברות גדולות וליזמים פרטיים.
הכל התחיל לפני שנתיים, אז הקים אייל את "booster" - רשת חברתית שנועדה לטפל בבעיית הדחיינות. האפליקציה הזו זכתה במקום החמישי בתחרות פייסבוק בינלאומית שהתקיימה בלונדון (מתוך 425 מועמדים מכל העולם). במקביל לעבודה על האפליקציה, פיתחו אייל וחבריו מוצרים גם ללקוחות פרטיים, ומאז החברה התרחבה ושוויה מוערך כעת ב-1.5 מיליון דולר.

עוד בלימודים וקריירה:

איך לימודי פסיכולוגיה מתקשרים לכל עולם היזמות והטכנולוגיה?  
"אני מאמין שלצד הפרקטיקה והיזמות גם התיאוריה חשובה. פסיכולוגיה זה מקצוע שמלמד המון על החיים ועל אנשים, זוהי תורת הנפש. נרשמתי לפסיכולוגיה כדי ללמוד להבין אנשים. 80 אחוזים מהעבודה שלי זה יחסי אנוש עם הלקוחות והעובדים, קבלת החלטות, ניהול משברים".

יש שטוענים שמניסיון אישי אפשר ללמוד אפילו יותר מאשר באקדמיה
"בלימודים אני משייף את הכלים הבינאישיים שלי. אני משוכנע שאעשה תואר נוסף בפסיכולוגיה או במנהל עסקים. בעולם האקדמי נמצאים המדע והתיאוריה, ולומדים תהליכים עמוקים יותר שלא ניתן לרכוש מהניסיון היומיומי. אני רואה בלימודים אמצעי ולא מטרה, ויש לי עוד דרך ארוכה".

אם רק עכשיו התחלת ללמוד, מהיכן הרקע הטכנולוגי והניהולי? 
"הייתי קצין ביחידת מודיעין מסווגת במרכז שהתנהלה כמו סטרטאפ, היינו צריכים לאפיין מוצרים, ולהפעיל צוות טכנולוגי. היזמות תמיד בערה בי, הרצון להפתיע כל פעם את עצמי ואת הסביבה שלי, זה מה שגורם לי לקום בבוקר ולעשות משהו אחר, חדשני".

לא כל אחד שהיה איתך ביחידה הפך למנכ"ל, מאיפה הגיע הדרייב הזה?
"אני בן זקונים למשפחת יזמים: לאחותי יש חברה לייעוץ שיווקי, אחי הוא מנכ"ל של חברת סטרטאפ מצליחה, אבא שלי פתח סטרטאפ בגיל 65, אחרי שהיה יועץ ושכיר שנים רבות, ואימא שלי היא יועצת השקעות בחברות סטרטאפ של ביוטכנולוגיה. מה שהניע אותי זה הדחף היזמי שהיה לי כבר מגיל מאוד צעיר. בגיל 13 אבא שלי קנה לי ציוד והפכתי ל-.D.J, התפתחתי ובגיל 17-18 הייתי .D.J ברוב המועדונים בשרון, ועשיתי גם חתונות ובר מצוות. הרווחתי לא מעט כסף בשנים האלה".

מעצבות בגדי ים: המיזם הגיע מצורך אישי

הן אמנם מסתובבות במסדרונות "שנקר" עם חומרי גלם לבגדי ים, אבל הן דווקא לא לומדות את התחום המתבקש אלא לימודי תואר ראשון ב"הנדסה, תעשייה וניהול". ליאור בוקשפן (23) ואור כהן (23) שתיהן מתל אביב, ייעדו את עצמן לניהול פרויקטים אבל מצאו את עצמן מעצבות את המותג "Tethys" – בגדי ים סרוגים בעבודת יד, ומנהלות עסק מצליח.

ליאור בוקשפן ואור כהן (צילום: עדי הרמן)
"פתאום הבנו שיש לנו עסק ביד". הסטודנטיות ליאור בוקשפן ואור כהן | צילום: עדי הרמן

איך נולד המיזם?
"ישבנו בשיעור בקיץ האחרון וחיפשנו בגד ים סרוג לעצמנו, אך לא היה מענה בשוק הישראלי, אז החלטנו לייצר לעצמנו בגד ים כזה. חיפשנו לילות כימים סורגות, ואז עלה לנו הרעיון שאולי יש עוד בחורות שמחפשות את אותו הדבר. פתאום הבנו שיש לנו עסק ביד".

בוקשפן וכהן מעסיקות עובדות גמלאיות, שסריגה היא התחביב שלהן. "תמיד קל לברוח למדינות עולם שלישי כי זה יותר זול, אבל החלטנו שכל עוד אפשרי אנחנו מייצרות כחול לבן. זה גם נותן לנו נגישות", מספרת כהן. "אנחנו כל היום ביחד וכל סביבת העבודה והלימודים מתחברת, אפילו את חשבון הבנק המשותף שלנו פתחנו מול "שנקר".

איך משלבים את העסק עם הלימודים? 
"זה לא קל לשלב מדידות של בגדי ים תוך כדי לימודי פיזיקה ומתמטיקה. בתקופת המבחנים התעסקנו בזה כל הזמן, כך שלא ממש הצלחנו ללמוד והיינו צריכות לעשות קורס קיץ. ויתרנו על החופשה כדי להשקיע בלימודים ובעסק, ובעצם לא ממש ישנו במהלכה. קמנו בבוקר ללימודים ונפגשנו בערב עם לקוחות".

"אנחנו לומדות המון: איך להתנהל מול לקוחות וכספים, על שיווק ומכירה, בשלושה חודשים צברנו המון ידע וניסיון. השילוב בין התואר הריאלי לבין ההתעסקות היצירתית תורם ומזין אחד את השני, הקורסים בניהול סביבת עבודה עוזר לנו בניהול של העסק. יש לנו חיבור אישי לאופנה שאף פעם לא פיתחנו, ולא תכננו את זה, לכן לא הלכנו ללמוד תואר בתחום הזה אלא חשבנו שצריך מקצוע ריאלי".

ומה הלאה? 
"כעת אנחנו בעיצומו של עיצוב הקולקציה הבאה לקיץ 2016. אנחנו עדיין גרות אצל ההורים ועובדות בבית, בעוד שהמדידות והמכירה מתבצעות בדירה תל אביבית של חבר. החזון שלנו הוא להגיע למצב שנפרוץ גבולות ונביא את המותג לחו"ל". 

יזם: "באוניברסיטה נחשפתי להטרוגניות חברתית"

כשדניאל שושני (26), סטודנט שנה ג' למדעי המדינה והמזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, טייל בדרום אמריקה הוא נתקל בקושי לשמור על קשר רציף עם סוכני הנסיעות. הקושי הזה הוליד רעיון למיזם הנקרא "Promie" ומושק בישראל בימים אלה. את המיזם הגה דניאל עם שותפו אלחנן אביב (26), סטודנט שנה א' להנדסת בניין. מטרת הסטרטאפ היא לקדם עסקים קטנים אונליין באמצעות אפליקציה המחברת בין עסקים קטנים ולקוחות באופן אינטראקטיבי.

"כיום עסקים קטנים משלמים לא מעט כסף על קידום ושיווק. המטרה שלנו היא להגדיל את מאגר הלקוחות על פי פילוח שבוחר בעל העסק, ובעלות סמלית מצדו. הפלטפורמה מתריעה לבעל העסק על לקוח שמחפש מוצר או שירות כמו שלו והעסק יכול להגיב. 300 עסקים שרובם בעלי מלאכה ועסקים לוקאליים כבר רשומים לזה", מספר שושני.

דניאל שושני (צילום: startau)
רעיון שעלה תוך כדי טיול בדרום אמריקה. דניאל שושני | צילום: startau

מה הייתה המטרה שניצבה בפניכם?
"הרקע שלנו לא היה בהייטק, אבל רצינו לחבור ולהיכנס לעולם העסקים יחד, למצוא נישה של עסק מצליח שנותן אפשרות לייצר הכנסות בצורה אורגנית. השקענו את מענק השחרור שלנו לפיתוח גרסת בטא, כדי שנוכל לגייס דרכה סכום מסוים. הצגנו לקבוצת משקיעים פוטנציאליים והצלחנו לגייס 100 אלף דולר. כיום אנחנו עומדים לפני גיוס של סכום נוסף. יש לנו עמותה של יוצאי שייטת, שעשתה איתנו את הפיילוט, וליוותה אותנו. הרעיון בסטרטאפ הוא ללמוד כל הזמן. הרבה סטרטאפים נשענים על הצלחות עבר של פלטפורמות דומות, אבל המטרה שלנו היא לייצר הכנסות מהמיזם, כי זה מה שיצדיק את הקיום שלו. אם עסקים יהיו מוכנים לשלם לזה כסף, זו האינדיקציה הכי טובה להצלחה".

תכלס, מה הקשר בין מדעי המדינה לסטרטאפ?
"אוניברסיטה היא מקום מדהים, שפותח את האופקים. בחרתי בתואר הזה כי פוליטיקה חשובה לי. אני בא מבית ציוני, והנושא יקר לליבי. לא ראיתי את זה כפלטפורמה פרקטית, באוניברסיטת תל אביב אין דגש על יזמות, זה מקום ללמוד בו. בסופו של דבר נשארתי כי חשוב לי לסיים את התואר".

"אני לומד המון מאנשים סביבי ואני לוקח את זה למקום אחר בחיים. גם אם אין קשר ישיר למקצוע, זה נותן לי ערך מוסף. בתחום כמו מדעי המדינה אתה נחשף להטרוגניות, וגם בסטרטאפ אני מעסיק אנשים ממקומות שונים, מתנהל בראש פתוח, ומוציא לפועל יעדים ומשימות. בהמשך אני מאמין שאלך ללמוד מנהל עסקים ובינתיים, אצבור ניסיון בעולם העסקי".

 >>מתלבטים מה ללמוד? המומחים שלנו מחכים לייעץ לכם בחינם>>