בעשור האחרון הטכנולוגיה המשיכה לשנות את העולם ללא הרף ואיתו את שוק התעסוקה- עם ביקוש גובר למקצועות "חדשים" כמו סייבר, מטבעות קריפטוגרפים ולמידת מכונה-deep learning. על אף הביקוש, המקצועות האלה כמעט ולא קיימים כיום באקדמיה, ותלמידים שרוצים ללמוד סייבר למשל, יצטרכו ללמוד מדעי המחשב ומשם ינסו לפלס את דרכם לסייבר דרך התנסות פרקטית בתעשייה/צבא  ו/או קורסים מקצועיים מותאמים לצרכי התעשייה.

הדינמיות הטכנולוגית הזו גם מטלטלת סדרים ישנים, בהם בכדי לרכוש מקצוע אדם היה חייב להשקיע 3-4 שנים אינטנסיביות מחייו באקדמיה, עבור לימוד מקצוע שעשוי להיות כבר לא רלוונטי בשוק התעסוקה בסיום התואר. נכון, ללימודים אקדמיים יש יוקרה, וזה עדיין נחשב סמל סטטוס להציג ש"יש לי תואר ראשון". ולמרות הפיחות במעמדו, ארגונים שונים במשק עדיין ממשיכים להשתמש בתואר כסוג של כרטיס כניסה. אבל בעוד תארים באקדמיה מצריכים על פי רוב לימוד תאוריות מגוונות שלא תמיד רלוונטיות או שימושיות במיוחד, מכללות ובית ספר מקצועיים החלו להציע קורסים מכווני מטרה הנמשכים מספר חודשים ומותאמים לצרכיי התעשייה העכשוויים. 

עולם ההייטק למשל, משתנה הרבה יותר מהר מהקצב שבו אוניברסיטאות מצליחות לאשרר קורסים ותוכניות חדשות מול המל"ג, מה שמוביל לתוכניות לימוד שאינן מעודכנות בהתאם למה שקורה בפועל בשוק- מציאות שחייבת להשתנות אם האקדמיה רוצה לשמר את מעמדה. כך למשל, חברות הייטק דורשות ידע בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות בהרבה מאשר אלו שנלמדות בתארים טכנולוגיים באקדמיה. גם המרצים באקדמיה נמדדים לפי כמות ואיכות המאמרים שהם מפרסמים, וכנראה שפחות יעניין אותם שהתוכן יהיה מעודכן וחדשני, הם פועלים במנותק מהתעשייה ולכן לא נגישים לטכנולוגיות החדשות.

דור התכלס מחפש את הפואנטה

דבר נוסף שחייבים לתת עליו את הדעת הוא שהסטודנטים של היום, המילניאלס, שונים מהסטודנטים של לפני עשור. המילניאלס מכווני מטרה, דינמיים וטכנולוגיים יותר מהדורות הקודמים. הם מבינים שבעולם העבודה של היום, העובדים הוורסטיליים, רבי המיומנויות, הם אלו ששורדים. הסטודנטים של היום גדלו לתוך עולם שבו הטכנולוגיה משתנה בקצב כל כך מהיר, שבו הפיתוחים שהומצאו היום יהיו מיותרים ומיושנים כבר עוד שנתיים-שלוש. דור "התכל'ס" מחפש את התמצית, את הפואנטה, את הדרך המהירה, ואין לו סבלנות לקורסים תיאורטיים, ולהשקיע עכשיו בתואר בשביל להתחיל רק עוד 3 שנים בקריירה שהם חולמים עליה.

ההמלצה שלי לאותם סטודנטים היא לחפש מוסדות שמאפשרים טעימה מהלימודים, אפילו בתשלום, לפני שנרשמים למסלול לימודים מלא. אל תהססו לעשות מחקר רציני על התחום אותו אתם מתכוונים ללמוד- דברו עם מכרים שעובדים בתחום, חפשו משרה שתאפשר לכם להתנסות בתחום הלימודים, תבדקו במודעות דרושים מה הדרישות לאותו מקצוע ותשוו את זה למה שהסילבוס של התואר/קורס מציע לכם- ככה תוכלו להבין בצורה מיטבית האם אתם מתחברים למקצוע והאם התואר/קורס הספציפי שאתם מתכוונים ללמוד תואם לדרישות השוק. 

איתי בר נחום (צילום: ספיר קרליקר-וידאל)
איתי בר נחום | צילום: ספיר קרליקר-וידאל
 

בסופו של דבר, מה שיציל את האקדמיה הוא עדכון תוכניות הלימוד בהתאמה לצרכי התעשייה; שינוי מודל וקצב אשרור הקורסים באוניברסיטאות; שינוי שיטת מדידת איכות המרצים באקדמיה והתחשבות גם בתכני הוראה ואיכות הוראה, ולא רק מספר פרסומים אקדמיים; הכנסת מרצים מובילים מהתעשייה המחוברים לשטח ויצירת תוכניות מואצות שיאפשרו לצד ה"יוקרה" האקדמית גם פרקטיות וזמן לימודים קצר יותר.

הדור של היום מבין שהוא כבר לא חייב ללכת במסלול המוכר של לימודH תואר כדי להצליח. בהתאם לקצב השינויים שמובילה הטכנולוגיה, בכדי להצליח, הדור הזה מבין שהוא חייב לכבוש את היעדים שלו מהר. הדיפלומה והתיאוריות יכולים להמתין להמשך.

הכותב הינו מנכ"ל HackerU ישראל