בימים אלו, כשוירוס הקורונה משתק את המשק ותלמידי ישראל לומדים בלמידה מקוונת מביתם, גם הסטודנטים להוראה וחינוך ממשיכים את תכנית הלימודים שלהם דרך הלמידה המקוונת. אולם, מה עם העבודה המעשית הנדרשת להשלמת הלימודים? במכללת אוהלו לחינוך והוראה, הסטודנטים לחינוך ממשיכים בהתנסות המעשית שלהם מול תלמידים, כמו בכל מקום - באופן מקוון. הסטודנטים עולים מול התלמידים בלמידה מקוונת באמצעות אפליקציית זום, בנוכחות המורה והמרצה המלווה את הסטודנט. וממש כמו בהתנסות מעשית בכיתה, לאחר השיעור שהעביר הסטודנט הוא מקבל משוב מהמורה והמרצה.

אמנם זהו כורך המציאות כרגע, אך זו אינה פשרה בדיעבד, אלא החלטה שבוצעה מתוך מחשבה כי בעתיד אלו יהיו הכלים הטכנולוגיים ללמידה ויש להכשיר את  מורי המחר לסוג למידה שכזאת.

המכללות האקדמיות להכשרת מורים ומחנכים פועלות על מנת להוציא את המירב מהסיטואציה הלא פשוטה והמאתגרת אליה נשאבנו כולנו. מטרת ההתנסות המעשית ביומיום היא להכשיר את המורים והמחנכים העתידיים של מערכת החינוך בישראל ולהכין אותם למפגש עם תלמידים ששולטים בטכנולוגיה מתקדמת. כעת, זוכים הסטודנטים להתנסות מעשית הלכה למעשה, במבחן המציאות.

כאמור, ההתנסות המעשית המקוונת מתבצעת כך שהסטודנט להוראה מעביר שיעור מקוון לתלמידים שלו כשהמורה המאמנ/ת צופה בישעור וחלק ממנו. לאחר מכן, הסטודנטים מקבלים משוב כמו בשיעורים פרונטאליים בדיוק. הסטודנטים להוראה גם נמצאים בקשר אישי וישיר עם כל אחד מתלמידי הכיתה במקביל למחנכים וכן עם הורי התלמידים. הם מעבירים שיעורים מקוונים מגוונים ומביאים לידי ביטוי יכולות טכנולוגיות חדשניות. 

 ד"ר יונית ניסים (צילום: באדיבות המצולמת)
ד"ר יונית ניסים | צילום: באדיבות המצולמת

"ימי הקורונה אולי יזכרו כהערה שולית בדברי הימים, ההיסטוריה האנושית, אך השינוי שהם יצרו בעולם החינוך והפדגוגיה הינו מהפכני. ביום בהיר אחד עברנו מלדבר חדשנות, לחשוב לחקור ולפתח חדשנות - ללעשות חדשנות בכל הרבדים - שיעורים, הרצאות והתנסות מעשית" אומרת ד"ר יונית ניסים, ראש הפקולטה לחינוך במכללת אוהלו, מכללה לחינוך והוראה בקצרין. "התנסות אחרת , דיגיטלית, מודל מותאם לעובדה שמורים ותלמידים מושבתים מבתי הספר אך ממשיכים כל העת בלמידה. אומנם, הלמידה היא מרחוק אך החיבור בין הסטודנט-תלמיד- מורה נותר מהודק וקרוב".