התופעה של אנשים מעל גיל 40 אשר פוקדים את ספסל הלימודים הופכת לנפוצה יותר ויותר. תוחלת החיים שלנו עולה, אנשים ממשיכים לעבוד אחרי גיל הפרישה, בין אם מתוך רצון או מכורח כלכלי, ורבים בוחרים לעשות הסבה מקצועית ב"אמצע החיים" כדי לשנות את מסלול הקריירה, בין היתר על רקע שחיקה ומיצוי של עבודתם. נוסף על כך, ישנם אנשים שהחלו לעבוד בגיל צעיר, הקימו משפחה ורק בעשור החמישי לחייהם מוצאים זמן ומשאבים ללימודי תואר ראשון, אשר לרוב יכולים לשדרג את שכרם ולהעניק נקודת זיכוי ממס.

סטודנטים מעל גיל 40 מגיעים לאקדמיה בדרך כלל עם ניסיון מקצועי לא מבוטל, הם מכירים את שוק העבודה, רכשו כלים ויודעים למה לצפות. רבים מהם עובדים תוך כדי הלימודים במשרה מלאה ובעלי משפחה וילדים, ועל כן מוסדות לימוד רבים באים לקראתם ומציעים מגוון מסלולי ערב, קורסים דיגיטליים, לימודים בימי שישי ועוד, על מנת שיוכלו לשלב את הלימודים עם העבודה.  אבל איך יודעים אילו מסלולים קיימים, מה כדאי, ומה מתאים לכם? הכירו את ליפ (LEAP) - הכלי החכם שיעזור לכם להחליט, ועוד כמה אופציות, מסלולים וכלים שיעזרו לכם לעשות את זה נכון.

תואר ראשון בלי בגרות

המדינה שמה לה למטרה לעודד עובדים בגילי 40 ומעלה ללמוד כדי להתפתח מבחינה אישית ומקצועית ולתרום לשוק התעסוקה. תוכנית 30+ נועדה לאנשים מעל גיל 30, בעלי 12 שנות לימוד אך ללא תעודת בגרות ופסיכומטרי, המעוניינים ללמוד תואר ראשון. הזכאים מצטרפים למכינות הפזורות ברחבי הארץ, למשל באוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת אריאל, מכללת רופין, המרכז הבינתחומי הרצליה ועוד, ללימודים שנמשכים בין חודשיים לארבעה חודשים, ובסיומם הם מקבלים תעודה המאפשרת להם להתקבל ללימודים לתואר ראשון ללא בגרות, במוסד שבו למדו או בכל מוסד אקדמי אחר המכיר בתוכנית 30+. 

בנוסף ניתן למצוא בגופים שונים מגוון הכשרות מקצועיות כמו אלה שמציעה היחידה ללימודי חוץ, העובדת בפריסה ארצית ומעניקה מימון מלא לבני 45 ומעלה העוסקים במקצועות שוחקים. גם המרכז ללימודי חוץ והמשך בספיר פותח את שעריו למעוניינים בהכשרות מקצועיות בגילאי 40+ במימון מלא. בקרן "מעגלים" מבטיחים מימון מלא מטעם המדינה עבור קורסים, הכשרות, שדרוג התפקיד או הסבה מקצועית עבור עובדים בני 50 פלוס, העוסקים במקצועות שוחקים מעל ל-7 שנים במצטבר. מקצוע שוחק כולל, בין היתר, סחיבת משאות כבדים, תנאי אקלים קשים, מאמץ פיזי, עבודה בתנאי ריח קשים ועוד.

אופציה מעניינת נוספת שפותחת שער לעולם האקדמיה לאנשים בעלי משפחה, שעובדים במשרה מלאה, היא קורסים אקדמיים דיגיטליים, מיזם של המועצה להשכלה גבוהה והמשרד לשוויון חברתי, שהושק לפני כשנתיים. באתר קמפוס IL תוכלו למצוא מגוון קורסים דיגיטליים בחינם, שחלקם תקפים גם במוסדות האקדמיים. על פי נתוני המל"ג, כ-25% מהסטודנטים שסיימו את הקורסים בשנת תשע"ט הם מעל גיל 40, כאשר לשם השוואה בלמידה אקדמית "רגילה" רק כ-10% בלבד מהסטודנטים הם מעל גיל 40. במידה והיקף הלמידה הדיגיטלית יהיה שליש מהיקף התואר – ניתן יהיה לפרוס את לימודי התואר הראשון על פני יומיים בשבוע בקמפוס במקום שלושה, צעד שנועד להקל על אוכלוסיית הסטודנטים העובדים לצרכי מימון לימודיהם ומחייתם.

איך מתחילים?

למי שחצה את גיל 40 ומעוניין להירשם ללימודי תואר ראשון או להכשרה מקצועית כלשהי, על מנת לעשות הסבה ולעבוד בתחום שמושך אותו, מומלץ לגשת קודם לכן לייעוץ תעסוקתי. מטרת הייעוץ היא לעזור לפונים להבין איזה מקצוע הכי מתאים להם ללמוד, בהתחשב כמובן בכישורים, ההשכלה והניסיון התעסוקתי שצברו בחייהם. הייעוץ גם מספק מידע על מסלולי הלימוד הרלוונטיים לכל אחד – אוניברסיטאות, מכללות, קורסים מקצועיים בני מספר חודשים ועוד, וכן בנוגע לאפשרויות התעסוקה ורמות השכר בתחום אליו מעוניינים לפנות.   

אופציה פשוטה, חינמית ויעילה לייעוץ תעסוקתי היא כאמור LEAP, פלטפורמה חכמה שמאפשרת למשתמשים לבחור מסלול לימודים וקריירה בהתאמה אישית. לאחר שממלאים את הפרטים האישיים, מוצגים בפני המשתמשים היגדים שונים, אשר עליהם לקבוע האם הם מתאימים להם או לא. המטרה היא להבין אלו תחומים מעניינים אותם, מהן נקודות החוזק והחולשה שלהם, מהם הכישורים שלהם ועוד. בסופו של דבר, בשקלול הנתונים האישיים של המשתמשים (גיל, פסיכומטרי, בגרות) הם יקבלו את המקצועות שהכי רלוונטיים להם ללמוד, בצירוף מידע שימושי על כל מקצוע, כולל טווח השכר הממוצע בתחום.

למרות הקשיים שעומדים בפני סטודנטים שבוחרים ללמוד בגיל 40 ומעלה (שילוב לימודים עם עבודה וחיי משפחה, הסתגלות מחודשת לשיעורים, כתיבת עבודות ומבחנים אחרי שנים רבות וצורך להסתדר עם סטודנטים שצעירים מהם בשני עשורים), הלימודים יכולים לתרום להם רבות ולפתוח בפניהם קריירה חדשה או לחילופין לשדרג את הקריירה הנוכחית, מבחינת אפשרויות קידום והעלאה בשכר. גם הסטודנטים המבוגרים עצמם יכולים לתרום לכיתה באמצעות הידע וניסיון החיים שצברו ולתת פרספקטיבה שונה על הנלמד בשיעורים.