סטודנטית לרפואה (צילום: Luke Jones, unsplash)
איזו מרידית'? להיות רופאים מתמחים זה הרבה פחות זוהר ממה שנדמה לכם | צילום: Luke Jones, unsplash

תקופת הלימודים, במהלכה צעירים וצעירות רוכשים השכלה גבוהה, נתפסת לרוב כפרק משמעותי בחיים, בו מתחילים לרכוש ידע שיסלול את דרכם לקריירה המקצועית של החיים הבוגרים.

אמנם תואר אקדמי איננו ערובה לביטחון כלכלי, ובוודאי שאפשר לחיות חיים מספקים גם ללא הצלחה בלימודים האקדמיים. ובכל זאת, השאלה החשובה שמעסיקה כמעט כל טרום-סטודנט היא מה כדאי ללמוד? או מה כדאי ללמוד על מנת לרכוש מקצוע? אם גם אתם מתלבטים, הנה 3 נקודות שאתם צריכים לבדוק עם עצמכם (על עצמכם), שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת יותר, כזו שתתאים ליכולות ולאופי שלכם.

  1. נצלו את ההזדמנות כדי להכיר את עצמכם

    עליכם לשאול מה מטרת ההשכלה האקדמית שלכם? האם המטרה היא להגדיל את סיכויי ההצלחה בפרנסה ואולי גם להשיג סיפוק והנאה? כדי להגיע להתאמה בין הנתונים שלכם לבין אפשרויות ההשכלה והפרנסה העומדות בפניכם, אתם קודם כל צריכים לדעת מי אתם.

    תצטרכו לעשות מחקר פנימי רציני, אמיתי וללא מסכות. נסו להתמקד בשאלות הבאות:
    * האם אתם טובים בעבודת צוות או מעדיפים שיעזבו אתכם בשקט?
    * איך יכולת הלמידה שלכם? ומה לדעתכם המסוגלות האקדמית שלכם?
    * עבודה מול לקוחות עצבניים נשמעת לכם כמו משהו מאתגר בקטע כיפי או מבאס?
    * האם אתם טובים תחת לחץ? 
  2. גלו איך הלימודים נראים בפועל

    אין שום דבר ביום פתוח במכללה או באוניברסיטה שיכול להכין אתכם או להכיר לכם באמת את המחלקה. את כל המידע שתוכלו לקבל ביום הפתוח, תוכלו לקבל בשיחת טלפון או בפגישה אישית עם מזכירת המחלקה. בינינו, הסיבה היחידה להגיע לימים כאלו היא לקבל הנחה ברישום.

    אז מה כן כדאי לעשות? מומלץ לסטודנטים לעתיד להשקיע יום אחד מהחיים שלהם וללכת לבקר בקמפוס תוך כדי הלימודים. היכנסו לשיעור של שנה א' ופשוט הקשיבו. אתם גם יכולים להיכנס לשיעורים של שנים גבוהות יותר. לרוב, בקורס עם עשרות סטודנטים, אף-אחד לא ישים לב אליכם ואף אחד לא יבקש מכם הסברים. נצלו את ההזדמנות כדי לדבר עם הסטודנטים בצורה בלתי אמצעית. פשוט גשו לסטודנט שלומד את התואר בו אתם מעוניינים - ושאלו אותו שאלות. יום כזה ייתן לכם הבנה טובה במאות מונים יותר מאשר יום פתוח.

    לאלו שלא מתכוונים ליישם את ההצעה, קיימת עצה פשוטה יותר - הירשמו לקורס אונליין בתחום שמעניין אתכם, ופשוט בדקו האם באמת החומר הנלמד מדבר אליכם. קיימים כיום קורסים בכל תחום לימודי, החל מכלכלה ופסיכולוגיה, דרך פוליטיקה וכלה במתמטיקה ומדעי המחשב. חלק יכולים להיות אפילו חינמיים – כדאי לשקול אותם, רק לצורכי התנסות. 
  3. גלו איך המקצוע שאתם שואפים לו נראה בפועל

    לרוב הצעירים אין מושג במה הם רוצים לעסוק. בודדים הם אלו שיש להם תחום מוגדר בו הם מעוניינים להצליח ומוכנים להקריב ולעבוד הרבה עבורו. אפילו אלו שיש להם מטרה אקדמית, לעתים מדמיינים שהמקצוע נראה כמו בסרטים כאשר המציאות היומיומית של התחום היא אפורה ומשמימה. העבודה של רוב עורכי הדין לא נראית כמו פרק בסדרה "האישה הטובה" והעבודה של אף רופא לא דומה למה שמוצג בסדרות כמו "האנטומיה של גריי", "ER" או "האוס".

    לכו לבדוק איך נראית העבודה בפועל. אם אין לכם אפשרות, דברו עם אנשים שעובדים במקצוע. שאלו אותם על סדר היום שלהם, על הבעיות בהן הם נתקלים במהלך העבודה ועל סוג האנשים שלפי דעתם מתאים לעבודה כזו. יש תארים כמו "הנדסת אלקטרוניקה", בהם מנעד אפשרויות ההעסקה כל כך רחב שאפשר לחשוב שמדובר בתארים שונים. יש מהנדסים שהם למעשה אנשי מכירות מקצועיים ויש מהנדסים שחלום חייהם הוא להיות סגורים בחדר עם לוחות מחיקים מהרצפה ועד התקרה ולכתוב שם כל היום משוואות בלי לראות אנשים. גם מקצוע כמו ביוטכנולוגיה נראה שונה מאד בלימודים המרתקים לעומת המציאות היום-יומית וכדאי מאוד לקבל את התמונה הכללית מבעוד מועד.

    ד"ר רועי יוזביץ'  (צילום: דוד שטיין,  יח"צ)
    ד"ר רועי יוזביץ' | מרצה במחלקה למדעי מחשב ב-HIT מכון טכנולוגי חולון | צילום: דוד שטיין, יח"צ

 

הכותב ד"ר רועי יוזביץ' הוא סופר וחוקר ישראלי רב-תחומי, מרצה במחלקה למדעי מחשב ב-HIT מכון טכנולוגי חולון. יוזביץ' ידוע לציבור הרחב בעיקר בזכות הרצאותיו, סרטיו הלימודיים וספריו העוסקים במצוינות והשכלה.