לא קל להיות סטודנט בשנה א'. עוד יותר לא קל להיות סטודנט בשנה א' שלא התכונן כראוי לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית. עבור אלה מכם שעדיין לא ממש הבינו שעוד רגע הלימודים מתחילים, ליקטנו עבורכם טיפים שנכתבו בדם על ידי סטודנטים שחוו את שוק חייהם ביום הראשון, ועכשיו רוצים להזהיר אותכם מראש: 

1. לעבור על רשימת הקורסים
אולי זה נשמע לכם בסיסי, אבל תופתעו לגלות שלא מעט סטודנטים לא בודקים מה הם הקורסים שהם עתידים לעבור בשנת הלימודים. אז אתם יודעים שתלמדו משפטים, היסטוריה או מדעי המחשב - אבל מה זה בעצם אומר? מעבר זריז על רשימת הקורסים של שנה א' והתיאור של כל אחד מהם יעשה לכם קצת סדר בבלגאן.

2. להגיע לאוניברסיטה
אמנם תבלו כאן לא מעט בשנים הקרובות, ועדיין - כדאי שתגיעו לאוניברסיטה לפחות פעם אחת לפני תחילת הלימודים. כך, תוכלו לדעת מהי הדרך הנוחה ביותר כדי להגיע לפקולטה, מתי אתם צריכים לצאת כדי להגיע בזמן ולא פחות חשוב מכך - תוכלו להכיר את המקום כדי להוריד את מפלס הלחץ ביום הראשון.

3. לדאוג לסביבת לימודים נוחה בבית
לא פחות חשובים מהקורסים עצמם הם הקריאה והלמידה העצמית שלכם בבית. לכן, ודאו שיש בדירה שלכם מקום נוח ושקט שתוכלו ללמוד בו. ולא, המיטה שלכם לא נחשבת.

4. לקנות לפטופ טוב
בודדים הם הסטודנטים שמחזיקים מעמד עם מחברות ועטים לאורך התואר, וכנראה שבשלב זה או אחר תבינו שאתם זקוקים למחשב נייד. עצה מאיתנו: רכשו לפטופ מעט לפני תחילת שנת הלימודים, כשיתחילו המבצעים לסטודנטים. הדברים המרכזיים שכדאי שתבדקו לפני שאתם בוחרים את סוג המחשב, הם עד כמה הוא נוח לנשיאה ומהו אורך חיי הסוללה שלו. נגד יש גם כאלו שימליצו לכם לא להשקיע בכלל בלפטופ יוקרתי שעלול להיהרס, אלא להשקיע במחשב נייח חזק לעבודה שיישאר בבית, ובמחשב נייד קטנטן שיילך איתכם בתיק במהלך היום (וגם כאן, אל תתפשרו על חיי הסוללה).

סטודנטית לומדת (צילום: ThinkStock)
לבחור את הלפטופ הנכון זה בייסיק | צילום: ThinkStock

5. וגם כוס תרמית
ככל הנראה, תצרכו הרבה קפה במהלך התואר. הרבה מאוד. במקום להוציא מאות שקלים בחודש על קפה בקפיטריה של הקמפוס - כדאי שתצטיידו כבר עכשיו בכוס תרמית מגניבה ואופנתית, שתשמור על הקפה שהכנתם מהבית חמים וטעים גם במהלך השיעור הראשון של הבוקר.

6. לברר אם אתם יכולים לקבל מלגה
לקבל מלגה זה דבר הרבה יותר קל ממה שאתם אולי חושבים. מקום המגורים שלכם, המוסד שבו תלמדו, המוצא שלכם, ההישגים שצברתם עד כה וכמובן התנדבות במהלך התואר - כל אלה ורבים אחרים עשויים להעניק לכם מלגה בגובה אלפי שקלים.

7. למצוא משרת סטודנט
לעבוד במשרה מלאה בשנה א' זה לא קל, אבל לעבוד במשרת סטודנט לעומת זאת, זה אחלה דבר. חפשו מבעוד מועד משרת סטודנט נוחה ומשתלמת, ואם היא גם קשורה לתחום שתלמדו - מה טוב, לצבור ניסיון זה תמיד טוב.

8. לדבר עם סטודנט
מצאו סטודנט בשנה ב' או ג', או בוגר של התואר, שייתן לכם כמה טיפים לקראת שנה א' – מה הם קורסי הבחירה המומלצים, איפה החניה הכי קרובה או התחנה הכי נוח לאוטובוס, מה המקום שבו הכי כדאי לכם ללמוד ואיפה נמצאת הקפיטריה השווה. וזאת רק ההתחלה, עוד לא דיברנו בכלל על סיכומים ומבחנים סרוקים ועוד טריקים שיעזרו לכם ללמוד.

זוג מעיין בחשבונות (אילוסטרציה: Shutterstock)
דברו עם סטודנטים משנים קודמות - הם יתנו לכם את הטיפים ממקור ראשון | אילוסטרציה: Shutterstock

9. לברר אילו הטבות מגיעות לכם כסטודנטים
בררו אילו הטבות מגיעות לכם מעצם היותכם סטודנטים - בבנק, במס הכנסה, בארנונה, ברשתות שונות ועוד. בנוסף, בררו מה מציעה אגודת הסטודנטים שלכם.

10. לקחת נשימה עמוקה
ואולי הכי חשוב, קחו רגע כדי להירגע. אתם עומדים בפני התחלה חדשה ותקופה אינטנסיבית, חלקה תהיה נהדרת וחלקה אולי קשה ומבאסת. תהיו מוכנים ללמוד ולהתאמץ, אבל אל תשכחו ליהנות מהדרך ולקחת דברים בפרופורציה. והכי חשוב - שיהיה בהצלחה!