רחלי שמחון, סטודנטית לתואר שני במדעי המדינה וביקורת ציבורית באוניברסיטת חיפה, הגיעה לפני כמה ימים לספריית האוניברסיטה לשאול את הספר שכתב ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מקום תחת השמש".

"חיפשתי את הספר הזה בספריה העירונית ולא מצאתי אז ניגשתי לספריית האוניברסיטה כדי שיסייעו לי לאתר אותו", שחזרה שמחון בשיחה עם mako. לדבריה, הספרנית אליה פנתה בבקשה למצוא את הספר לא יצאה מגדרה כדי לסייע לה, אך כאן זה לא נגמר. לאחר שהצליחה לאתר את הספר בעזרת עובדת אחרת של הספרייה, ניגשה רחלי לדלפק הספרנית וביקשה לשאול אותו  - אז חיכתה לה הפתעה.

"ניגשתי עם הספר לספרנית. היא הסתכלה עליי ואמרה: 'מה הוא כתב ספר?'. עניתי לה בתמימותי שהוא כתב עוד שניים", סיפרה שמחון, "והיא הוסיפה: 'הוא בטח מרוויח מזה כסף'".

צילום עטיפת הספר "מקום תחת השמש" - מתוך ויקיפדיה

בשלב הזה שמחון ביקשה לברר לכמה זמן תוכל לשאול את הספר. "הספרנית השיבה שאני יכולה לשאול את הספר ל-14 ימים ושזה מתעדכן אוטומטית, ואז היא הוסיפה: 'מבחינתי את יכולה לשרוף אותו", נזכרה שמחון, "הייתי בהלם. היא הייתה רצינית לגמרי. מה זה משנה מי כתב את הספר? ככה מדברת ספרנית במקום ציבורי ועוד באוניברסיטה שמשרתת אלפי סטודנטים? היא חצתה את כל הגבולות. את הדעות שלה שתשמור לעצמה. אני באתי לשאול ספר ולא לקבל כאלה תשובות. קיבלתי יחס משפיל ומזלזל".

שמחון החליטה שלא לוותר ושגרה מכתב חריף להנהלת האוניברסיטה בו קבלה על היחס המחפיר וההתנהלות של הספרנית: "אני כיבדתי אותה ומן הראוי שהייתה מכבדת אותי. מדובר במוסד ציבורי אקדמי. צורה ההתבטאות של הגברת אינה ראויה וצריך לתת את הדעת על כך. לא יכולתי שלא להיזכר במשפט של הייניך היינה: 'במקום שבו שורפים ספרים שם גם ישרפו אנשים'", כתבה שמחון.

רחלי שמחון, סטודנטית לתואר שני באוניברסיטת חיפה (צילום: צילום פרטי)
רחלי שמחון | צילום: צילום פרטי

בעקבות פנייתה של שמחון היא קבלה תגובה במייל מהאוניברסיטה, לפיה התנהלותה של הספרנית לא הייתה במקומה ולא מתפקידה להעביר ביקורת על ספרים: "לא היה שום מקום שהיא תחרוג מגבולות התפקיד שלה ותחווה את דעתה על הספר ששאלת", נאמר לשמחון בתגובה ובהמשך נכתב כי הספרנית תוזמן לשימוע.

"אני מקווה שהאוניברסיטה תדאג שלא יישנו מקרים כאלה בעתיד. זה מקרה חמור שאסור לעבור עליו לסדר היום", ציינה שמחון.

פרקליטה של שמחון, עו"ד איתן סבג, מסר: "מקרה זה הוא עדות נוספת לשיח מסית נגד ראש הממשלה בישראל. הספרנית הציעה למרשתי לשרוף את הספר רק משום שנכתב על ידי בנימין נתניהו. אנו רואים בחומרה רבה את המקרה ובכוונתי לפעול שהספרנית תושעה לאלתר ותתנצל, וכן לפיצוי מאוניברסיטת חיפה בגין עוגמת נפש שנגרם למרשתי".


מייל התשובה שקיבלה רחל מהאוניברסיטה

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "אוניברסיטת חיפה רואה את המקרה בחומרה והעובדת זומנה לבירור משמעתי. ספריית האוניברסיטה מקדשת הפלורליזם וריבוי הדעות, היא משרתת את כל הסטודנטים ואין שום מקום להביע עמדה פוליטית או אישית לגבי ספר כזה או אחר".