עשרות סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, הגישו תביעת פיצוי של מאות אלפי שקלים מהאוניברסיטה, לאחר שגילו שפרטים האישיים והאינטימיים, ובכלל זה הרגלי המין שלהם, נחשפו לציבור הרחב ב'גוגל' עקב מחדל אבטחה חמור.

במסגרת הפרשה החמורה, פרטיהם האישיים של 250 סטודנטים שהיו מועמדים לפסיכולוגיה שנרשמו ללימודים באוניברסיטה, היו חשופים בגוגל במשך תקופה ארוכה, מבלי שתקלת האבטחה תוקנה. למעשה המידע נודע כחלק ממיונים שעשו באוניברסיטה, כדי להחליט מי מבין הסטודנטים יתקבל ללימודי התואר השני בפיסיכולוגיה.

לפני כשנה, נדרשו הסטודנטים על ידי האוניברסיטה להעביר במייל מידע רגיש על אורחות חייהם ובכלל זה על עברם התעסקותי, הרגלי המין, טראומות שעברו בילדות ובכלל במהלך חייהם, מידע רפואי ועוד.

"כל מי שהקליד את השם שלי במשך חודשים ארוכים יכול היה לדעת כל פרט הנוגע לחיים האינטימיים שלי"

"העברתי את החומרים מתוך ידיעה שהם נשמרים במאגרי האוניברסיטה ולא דולפים החוצה. היום שם דבר אינטימיים מאוד. שנגעו להרגלי המין, פרטים רפואיים, מידע על העבר בצבא, בילדות וחומר רב שנוגעים לחיים האישיים שלי", שיחזר בשיחה עם mako אחד הסטודנטים, "אתה מצפה שהאוניברסיטה תשמור את המידע הזה בצורה הכי מאובטחת שיש".

אלא שהאוניברסיטה כשלה בשמירת המידע האישי שלהם, וזה דלף בגוגל. כמה מחבריהם של הסטודנטים שהקלידו את שמותיהם בגוגל נדהמו לקבל את פרטים האישיים המאוד אינטימיים שכללו בין השאר את הרגלי המין שלהם ובכלל חייהם האינטימיים והטראומות שעברו בחייהם. "למעשה כל מי שהקליד את השם שלי במשך חודשים ארוכים יכול היה לדעת כל פרט הנוגע לחיים שלי. הייתה פה פגיעה בצנעת הפרט והוצאת לשון הרע מצד הנהלת האוניברסיטה", קבל אחד הסטודנטים.

סטודנטים שגילו את המחדל לפני כמה שבועות פנו לאוניברסיטה וביקשו שפרטיהם יוסרו מגוגל, הם נדהמו לגלות שאכן גורמים מטעמה הודו בטעות והבטיחו שפרטיהם יוסרו לאלתר.

"אני מבקש לעדכן אתכם בתקלה שקרתה באוניברסיטה, אשר בגינה מידע אישי ששלחתם לנו בעת המיונים לקבלה לתואר שני בפסיכולוגיה דלף לרשת", נאמר בהודעת האוניברסיטה שנשלחה לסטודנטים ב-4 בינואר: "לצערנו, במקרה הנוכחי, בשל טעות אנוש שקרתה תוך כדי ביצוע עבודות שדרוג לאחד מהאתרים, המידע הפך לחשוף וניתן היה לגשת אליו גם ללא הרשאה. מיד כשנודע לנו על כך, פעלנו במהירות והורדנו את האתר לצורך תיקון הליקוי ופנינו לחברת גוגל כדי שתוריד את המידע שעוד נותר בשרתיה. אנו בודקים כיצד ייתכן שטעות
אנוש כזו קרתה", נאמר במכתב, ויש לציין כי  רק כעבור כשלושה ימים מההודעה הזו הוסרו במלואם כל פרטי הסטודנטים מגוגל

במכתב נוסף מטעם האוניברסיטה, שנשלח ב-7 בינואר, נכתב: "אנו מתחייבים לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים במטרה להמשיך ולאתר מידע שיתכן ודלף. מלבד זאת אנו נחושים לתחקר את האירוע באופן מקיף ולהפיק את הלקחים הדרושים".

אוניברסיטת חיפה (צילום: shutterstock)
אוניברסיטת חיפה: "ואים חשיבות עליונה בשמירת מידע פרטי של מועמדים וסטודנטים" | צילום: shutterstock

הסטודנטים, באמצעות עו"ד איתן פלג, הגישו תביעות נגד האוניברסיטה לבית משפט השלום בחיפה, בגין פגיעה בפרטיות והוצאת לשון הרע. כל אחד מהם תובע פיצוי של 60 אלף שקל.

"האוניברסיטה גרמה לנו עוגמת נפש רבה. היה פה מחדל חמור. פגעו בשם הטוב  שלנו. לחלק מאתנו יש טראומה נפשית קשה מהעובדה שאנשים נחשפו לפרטים האישיים שלנו", טען סטודנט שתובע כעת. 

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה: "אנו רואים חשיבות עליונה בשמירת מידע פרטי של מועמדים וסטודנטים. הוא נשמר באתרים מאובטחים שאין אפשרות גישה אליהם מהרשת. עם היוודע דבר המקרה שכרנו חברה חיצונית והיא עורכת בימים אלו תחקיר מעמיק".