נציגי מטה המאבק של המכללות הבלתי מתוקצבות הפגינו היום (א') מול משרדי המועצה להשכלה גבוהה בירושלים, במה שהם מכנים ״מחאת הפיג׳מות״. ההפגנה, בהובלת יוזמי מחאת ״שכחו אותי בבית״ ובשיתוף התאחדות הסטודנטים הארצית, התקיימה לאחר שהפגישה עם השר להשכלה גבוהה, ח"כ זאב אלקין, הסתיימה ללא תוצאות.

בפגישה ביקשו ראשי מטה המאבק למצוא פתרונות למצב הקשה שאליו נקלעו אלפי סטודנטים בעקבות משבר הקורונה, כאשר בראש דרישותיהם הם מבקשים קיצוץ של שכר הלימוד בשיעור של כ-20%. את הקיצוץ הם מבקשים שיתוקצב בחלקו על ידי הממשלה והחלק השני על ידי המכללה.

בנוסף הם מבקשים מתן מענק קורונה לכל סטודנט במכללות הלא מתוקצבות וסיכום על תשלום אחיד לתקופת זמן הקורונה: "כל עוד הלימודים ממשיכים להתקיים באופן מקוון, אין שום הצדקה לתשלום שכר לימוד מלא, בטח שהמדינה אינה נותנת תמיכה", טענו ראשי המאבק.

מתוך ההפגנה שהתקיימה היום (25/10/2020) מול המל"ג (צילום: נועה מורם )
מתוך ההפגנה שהתקיימה היום (25/10/2020) מול משרדי המל"ג | צילום: נועה מורם

״ממשלת ישראל נכשלה בטיפול בסטודנטים"

אור צברי, יו״ר אגודת הסטודנטים במכללה למנהל, מסר היום ל-mako: ״עלינו היום לירושלים במטרה אחת - שיתחילו לשמוע ולראות אותנו. גמרנו להיות פראיירים. לא ייתכן שהממשלה לא תעניק מענק לסטודנטים בזמן זה ולא יעלה על הדעת שהמכללות ידרשו שכר לימוד מלא בזמן שהם לא נדרשים להוצאות שבשגרה, כמו חשמל ותחזוקת הקמפוס. אנחנו לא דורשים דבר שלא מגיע לנו. אנחנו קוראים שוב לשר להשכלה גבוהה ח"כ זאב אלקין למצוא פתרון שיבטיח את עתידנו. אנחנו כאן כדי להזכיר לכולם שכמו מגזרים נוספים, גם הסטודנטים נפגעו ממשבר הקורונה. אנחנו דור העתיד של מדינת ישראל, השקיעו בנו ותעזרו לנו לעבור את התקופה המאתגרת הזו. הממשלה חייבת לתת מענק לכל סטודנט ולתמוך בקיצוץ שכר הלימוד במכללות הבלתי מתוקצבות״.

״ממשלת ישראל נכשלה, לעת עתה, בטיפול בסטודנטים. אני מכיר אישית עשרות חברים שלי ששוקלים פשוט לוותר על הלימודים", הוא מוחה בזעם, "אם הם צריכים לבחור בין פרנסה עכשיו לבין השכלה להמשך, הם חושבים על כאן ועכשיו, אין להם אפשרות אחרת, זו מלחמת הישרדות! הרי מי אותם אלה שהוצאו לחל״ת ופוטרו? מי הקהל שעובד בכל אותן מסעדות שנסגרו? אנחנו הסטודנטים. בזמן רגיל קשה לנו להשאיר את הראש מחוץ למים, בטח עם שכר הלימוד הגבוה ויוקר המחייה בארץ, אז תחשבו על הקושי המטורף והבלתי אפשרי בזמן מגפת הקורונה. חבל שבלי להפגין ולעשות רעש לא מגיעים לתוצאות ולהישגים במדינת ישראל, אנחנו הבנו את חוקי המשחק ואנחנו לא מתכוונים להפסיק עד אשר יימצא פתרון שיבטיח את עתידנו״.

מתוך ההפגנה שהתקיימה היום (25/10/2020) מול המל"ג (צילום: ארגון "שכחו אותי בבית")
מתוך ההפגנה שהתקיימה היום (25/10/2020) מול משרדי המל"ג | צילום: ארגון "שכחו אותי בבית"

מתוך ההפגנה שהתקיימה היום (25/10/2020) מול המל"ג (צילום: ארגון "שכחו אותי בבית")
מתוך ההפגנה שהתקיימה היום (25/10/2020) מול משרדי המל"ג | צילום: ארגון "שכחו אותי בבית"

צברי לא לבד במאבק, נוי פארג', יו"ר אגודת הסטודנטים ב"המרכז האקדמי פרס" וחברת הוועד המנהל בהתאחדות הסטודנטים הארצית, נלחמת יחד איתו: "אני חושבת שהממשלה כשלה בטיפול בנו, דור העתיד שלה. סטודנטים רבים נשארו ללא פרנסה ואין מי שידאג להם. הרי חילקו מענקים להמון סקטורים, ובצדק, אבל מה איתנו? אנחנו שקופים? זה שבחרנו ללמוד במכללות בלתי מתוקצבות, זה אומר שלמדינה אין אחריות עלינו בעת המשבר הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל?".

בשיחה היום עם mako אומרת פארג' בכעס ובכאב כי קשה במציאות הקורונה להמשיך ללמוד ולתפקד ללא תמיכה וללא עזרה. היא מוסיפה כי: "אנחנו מנהלים מאבק ממושך מול מקבלי ההחלטות במל"ג ובאוצר שמסרבים להכיר במצוקה שלנו, כשברקע ישנו נרטיב שגוי שהגיע הזמן לנפץ - רוב הסטודנטים הלומדים במוסדות הלא מתוקצבים אינם עשירים או בני עשירים, אלא אנשים שהגיעו מנקודת פתיחה אחרת, כשדלתות האוניברסיטאות והמכללות המתוקצבות המסובסדות היו נעולות בפניהם. נאלצנו לשלם שכר לימוד כפול ומכופל ממוסדות מתוקצבים רק כדי לקבל הזדמנות אמיתית לרכוש השכלה. רובנו, דור ראשון להשכלה גבוהה בארץ".

"נרשמנו מראש בידיעה שעלינו לשלב משרה מלאה במקביל ללימודים, בכדי לעמוד בהוצאות הגבוהות של הלימודים. עכשיו, כשרובנו הוצאו לחל"ת או פוטרו, אנו נדרשים לבחור בין שכר לימוד לשכר דירה. מבחינתו הצלחת המאבק היא קבלת מענק קורונה לכל סטודנט והפחתת שכר הלימוד, מה שצריך לבוא גם מהממשלה וגם מהמכללות עצמן. בשביל זה הקמנו את המחאה הזו ולא סתם קראנו לה בשם 'שכחו אותנו בבית', כי זה מה שאלפי סטודנטים מרגישים בעת הזו", היא מסכמת: "ההיסטוריה מלמדת שדווקא בעתות משבר, המעמדות בחברה נקבעים. אם ננשור מהלימודים כי איבדנו את מקור הפרנסה שלנו, זה יכריע את עתיד הדורות הבאים שימשיכו מאותה הנקודה שהפסקנו. מבחינתו הצלחת המאבק היא קבלת מענק קורונה לכל סטודנט והפחתת שכר הלימוד, מה שצריך לבוא גם מהממשלה וגם מהמכללות עצמן. פה אנחנו נבחן וזה המדד".

נוי פארג', יו"ר אגודת הסטודנטים ב"המרכז האקדמי פרס (צילום: צילום פרטי, באדיבות המצולמת)
נוי פארג', יו"ר אגודת הסטודנטים ב"המרכז האקדמי פרס" | צילום: צילום פרטי, באדיבות המצולמת

במקביל למחאת הסטודנטים, בימים אלו נכנסת שביתת המרצים במכללות הציבוריות לשבוע השני שלה. למעשה, כ-30,000 סטודנטים ב-11 מכללות ציבוריות לא החלו בכלל את שנת הלימודים שלהם. מרצי המכללות הציבוריות מוחים על סירוב האוצר להתקדם במו"מ, הנמשך שלוש שנים, בנוגע לפערים בתנאי העסקתם בינם לבין מרצים באוניברסיטאות, הכוללים פיטורים סמסטריאליים ופער של עד 60% בשכר.

מלשכת השר להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "השר אלקין מכיר במצוקת הסטודנטים שנגרמה בעקבות משבר הקורונה וחושב כי על המדינה להכניס יד לכיס ולסייע להם כלכלית. בימים אלה פועל השר ביחד עם התאחדות הסטודנטים והמועצה הלאומית לכלכלה בהוראת ראש הממשלה, אל מול משרד האוצר על מנת ולהביא סיוע משמעותי שיעזור לעשרות אלפי סטודנטים לסיים את שנת הלימודים הנוכחית. סיוע זה מצטרף לסיוע נוסף שהשר אלקין כבר הוביל בסמסטר הקודם ביחד עם האוצר, מפעל הפיס והתאחדות הסטודנטים הארצית בהיקף של 100 מיליון ש"ח וכשהפעם מדובר בתקציב גדול יותר.

לגבי הדרישה להוריד את גובה שכר הלימוד לסטודנטים הלומדים במכללות הלא מתוקצבות, חשוב להדגיש כי כפי שעולה מההגדרה של המוסדות, המדינה לא מתקצבת מוסדות אלה ולכן גם לא משמשת כרגולטור שלהם בנושאים כספיים. השיח בנושא שכר לימוד במוסדות הלא מתוקצבים הוא שיח בין המוסדות לאגודות הסטודנטים שלהם. יחד עם זה השר פועל בתיאום עם התאחדות הסטודנטים למען המטרה שהסטודנטים במוסדות הלא מתוקצבים יוכלו ליהנות באופן שוויוני עם שאר ציבור הסטודנטים מסיוע ייחודי שהמדינה תוכל להביא לטובת המלגות בשנה של משבר הקורונה".