סביבת עבודה נשית היא הרמונית, במובן העמוק של המילה: את "הרומן" שלנו התחלנו לפני כ-16 שנה. היינו אז בהריון שני (הדס) ובהריון שלישי (שירה). מצאנו את עצמנו שתינו מתרוצצות באתרי בניה עם בטן ענקית. את ההריונות הבאים כבר ניסינו לתכנן כך שלא יתרחשו בו זמנית - כדי שחופשות הלידה, שגם כך היו חלקיות ומצומצמות, לא יקרו במקביל. כשהתינוקות נולדו שמנו אותם במשפחתון צמוד למשרד ויצאנו להניק באמצע העבודה. דאגנו לשלב מזרון מתנפח במשרד, למקרה שאחד מהם חולה. היום, שבעה ילדים אחרי ואינספור פרויקטים במגזר הפרטי והעסקי, הקשר ביננו הוא סינרגטי ונראה שאין כוח בעולם שיוכל להפריד ביננו.

לא במקרה בחרנו להקיף את עצמנו בצוות שמורכב כולו מנשים, והתוצאה היא סביבת עבודה מפרה, מעוררת השראה ונטולת אגו למכביר. האתגר בלעבור הריונות, ללדת ולגדל ילדים קטנים הוא מטורף עבור כל אחת, אך דווקא מהמקום הזה, שעלינו כנשים לנהל כ"כ הרבה זירות במקביל, זה מה שגורם לנו להפוך למולטי טסקינג שנותנות אלף אחוז מעצמן ומסוגלות להכל.

לא במקרה בחרנו להקיף את עצמנו בצוות שמורכב כולו מנשים

 ההחלטה להקיף את עצמו בסביבה נשית התגבשה תוך כדי תנועה. בתחילת הדרך הגיעו נשים, ראינו כי טוב והחלטנו שזה פשוט מתאים לנו. העובדה שכולנו נשים רק חיזקה את ההתפתחות של המשרד לאט לאט. ההחלטות שלנו כבעלות המשרד הן יותר מושכלות וזהירות ואנחנו כן מייחסות את זה להיותנו נשים. לאורך כל הדרך אנחנו תמיד מתייעצות ומקפידות לעבור אימון, ייעוץ עסקי, ארגוני כך שכל הזמן יש התפתחות - אבל היא מאוד זהירה. דבר אחד בטוח, 2020 הוכיחה סופית שנשים טובות בניהול משברים: מדינות כמו פינלנד, ניו זילנד וטאיוון, שבראשן עומדות מנהיגות, התמודדו טוב יותר עם התפשטות המגפה לא מעט בזכות האמפטיה שהפגינו המנהיגות. הן השכילו לזהות מבעוד מועד תמרורי אזהרה והפגינו מהירות תגובה יוצאת דופן. האמון המלא לו זכו מהציבור אפשר להם לגדוע את המגפה בזמן הנכון ולזכות בכותרות.  

מבלי לעשות הכללות, נשים מביאות איתן ארסנל של תבונה ורגישות. לא תמיד נזדקק למילים כדי לסכם או להסביר. לעיתים מספיקים מחווה או מבט. התקשורת הטובה מקצרת תהליכים, תורמת לסביבת עבודה נעימה ופרודוקטיבית ומעלה את התוצר שנתפס בזכות כל אלה למהוקצע ואיכותי.

הלל אדריכלות ועיצוב פנים (צילום: עודד סמדר,  יח"צ)
ככה נראה המשרד שלהן | "ההחלטה להקיף את עצמו בסביבה נשית התגבשה תוך כדי תנועה" | צילום: עודד סמדר, יח"צ

הלל אדריכלות ועיצוב פנים (צילום: עודד סמדר,  יח"צ)
עוד הצצה למשרדים | "סביבת עבודה נשית היא הרמונית, במובן העמוק של המילה" | צילום: עודד סמדר, יח"צ

את הבונדינג הנשי הרגשנו כשעברנו למשרדים החדשים. למשימה הזאת התגייסנו שבע נשים. ולמרות שלא הייתה ביננו חלוקת תפקידים רישמית, הצלחנו לפעול כמו תזמורת מיומנת ומסונכרנת והתוצאה בהתאם. זאת הייתה דוגמה מצוינת לכך שסביבה אישית היא נטולת אגו, והרצון של כולן הוא שהדבר הזה שכולנו עומלות עליו יצליח. לא תמיד לעבודת צוות נשית יש הסבר רציונלי, אבל נראה ששיתוף הפעולה בין כל הנוגעות בדבר יותר מהכל מפרה, ולכל אורכו כולן נותרות קשובות לצרכי האחרות. לא במקרה בחברות ובארגונים שדוגלים בסיעור מוחות ובשיתופיות, יש נטייה לגייס צוותים עם רוב או אחוז גבוהה של נשים - הן תורמות לארגון ומצטיינות ביצירת מסורת ארגונית. ההווי שנוצר בסביבת עבודה נשית לא יסולא בפז והוא תורם בצורה פנטסטית ביצירת מורל.

את התחושה הזאת של להגיע בבוקר למשרד שכולו מורכב מצוות נשי, קשה להסביר במילים: השיחות הקטנות, העזרה בין לבין והשיתוף ביננו, הם המפתח לאווירה הפתוחה והחברית, ולצחוק שתמיד נשמע ברקע. הפתיחות והיצירתיות הן ברכה והן אלה שמובילות אותנו כצוות למצוא פתרונות אופרטיביים, במקומות בהם מאוד יכול להיות שאחרים היו נתקעים.

"מבלי לעשות הכללות, נשים מביאות איתן ארסנל של תבונה ורגישות. לא תמיד נזדקק למילים כדי לסכם או להסביר. לעיתים מספיקים מחווה או מבט".

אנחנו עוסקות בתכנון ועיצוב בתים של משפחות וא.נשים. וכנשים, אנחנו מבינות היטב את הפרקטיקה ואיך באמת חיים ומתנהלים בבתים. זה מאוד עוזר לנו לפרוט סיטואציות ולהתייחס לכל התרחישים. בעוד שבמשרד אנחנו עטופות בנשים, מרבית העוסקים במלאכה באתרי הבניה עצמם הם גברים. העולם שלנו קצת הפוך מהעולם האמיתי ואנחנו מנהלות את המיקרו קוסמוס הזה: אנחנו מתכננות ומנחות, ומי שמבצע הם הגברים. האינטראקציה מול הלקוחות היא אחרת, מכיוון ששם מי שלוקחות את ההחלטות הן הנשים. GIRL POWER כבר אמרנו?

למרות שכל אחת מאיתנו הגיעה מעולם פנימי שונה, היום אנחנו מבינות עד כמה הערכים שלנו זהים והמטרות דומות. על מנת שזה יקרה צריך חיבור מאוד טוב ושיח פתוח שמתבסס על אותה שפה. הדרייב להצליח ולצמוח ביחד הוא תוצר של תפיסה דומה. שותפות אמנם לא חייבת להתפתח ממקום חברי, אבל כדי שהיא תצליח צריך לוותר מראש על אגו ותחרויות. לפני שחוברים צריך לשאול הרבה שאלות ובכל שלב לבחון את עצמכם.ן ולחוש ולבדוק ולבחון כיצד כל אחד מהצדדים חווה את הווית השותפות. כל שותפה גם צריכה להשיב איך היא רואה את העסק בטווח הקרוב וגם בזה הרחוק. אם התשובות דומות, סימן שיש בסיס איכותי וטוב. 

הכותבות אדריכלית שירה מוסקל ומעצבת הפנים הדס רוט הן בעלת המשרד "הלל אדריכלות ועיצוב", מאמינות בחיבור האנושי כגורם הכי חשוב להצלחה של פרויקט ובעבודה ויצירה מתוך תשוקה ליופי ואסתטיקה.