חברת QS) Quacquarelli Symonds), שמדרגת את כל מוסדות ההשכלה הגבוהה בעולם על פי מדדים שונים הבוחנים את איכות המחקר וההוראה ואת המוניטין של המוסדות האקדמיים, פירסמה היום (10 ביוני) את הרשימה השנתית של האוניברסיטאות המובילות בעולם. שש האוניברסיטאות הגדולות בישראל נמצאות ברשימה, אך כולן ירדו בדירוגן בהשוואה לדירוג של השנה הקודמת. 

בדומה לשנה שעברה, גם ב-2020, האוניברסיטה המובילה בישראל נותרה האוניברסיטה העברית בירושלים, אשר ממוקמת במקום 177 בעולם - צניחה של חמישה עשר מקומות לעומת מיקומה בשנה שעברה. אחריה מדורגות אוניברסיטת תל-אביב, שממוקמת במקום 230, עם ירידה באחד עשר מקומות, והטכניון במקום ה-291 עם ירידה משמעותית של 34 מקומות.

במקומות נמוכים יותר ברשימה נמצאות אוניברסיטת בן גוריון (מקום 446) ואוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת חיפה שמשתרכות מאחור וכלל לא לא הצליחו להתברג לרשימת 500 האוניברסיטאות המובילות בעולם ונמצאות בטווח שבין 551-560 ובין 701-750 בהתאמה.

בחברה מסבירים כי הירידה של ישראל לעומת השנה שעברה נובעת בעיקר מירידה במעמד האקדמי, של האוניברסיטאות, ובהכרה מצד מעסיקים. כל שש האוניברסיטאות הישראליות המדורגות חוו ירידה בציוני המוניטין האקדמי ומוניטין המעסיקים משנה לשנה.

ארה"ב מרגישה את התחרות

העשיריה הראשונה בדירוג העולמי מורכבת ברובה מאוניברסיטאות אמריקאיות - שתפסו את ארבעת המקומות הראשונים, כאשר המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) נמצא במקום הראשון זו השנה התשיעית ברציפות. גם המוסדות הבריטיים מככבים עם 4 מקומות בעשיריה. ב-20 המקומות הראשונים בעולם ניתן למצוא גם נציגות מכובדת לשתי אוניברסיטאות מסינגפור ושתיים משווייץ לצד מוסדות נוספים מארה"ב ומאנגליה.

בן סואוטר, מנהל המחקר ב-QS, אומר כי "הרשימה השנה מעידה על כך שההיררכיה העולמית המסורתית להשכלה גבוהה נמצאת במצב של השתנות מתמדת, עם הצלחות שוברות שיאים באוניברסיטאות באסיה, במזרח התיכון, רוסיה, מלזיה ואמריקה הלטינית - בעוד שאנחנו מגלים שמגזר ההשכלה הגבוהה האמריקנית מרגיש את ההשפעה של התחרות העולמית ההולכת ומתעצמת". 

חזקים במחקר

בהקשר של ישראל, סאוטר מוסיף כי "מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל מתאפיינים בהצטיינותם בייצור ידע, כאשר 4 מתוך 6 האוניברסיטאות המובילות בישראל, נכנסו לרשימת 200 המובילות בעולם בתחום השפעת המחקר. כדי להשתפר עוד יותר, יש צורך בהגדלת יכולת ההוראה והמעורבות בתעשייה כדי לשפר את הכרת המעסיקים."

נתונים נוספים:

  • על פי 102,000 אקדמאים שנשאלו על ידי QS, האוניברסיטה הטובה בישראל היא האוניברסיטה העברית בירושלים, שממוקמת במקום 223 בעולם במדד המוניטין האקדמי.
  • לפי 51,000 מעסיקים שנשאלו- הבוגרים המוצלחים ביותר בישראל הם אלו שלמדו באוניברסיטת תל אביב, המדורגת 326 במדד מוניטין המעסיקים.
  • גם בתחום המחקר, אוניברסיטת תל אביב היא המובילה בישראל, עם ציון של 94.9 מתוך 100 במדד של QS לגבי השפעת המחקר, והציטוטים פר פקולטה.