השבוע יצאה לדרך שנת הלימודים האקדמית, ומאות אלפי סטודנטים החלו את דרכם הארוכה באקדמיה, במהלכה ירכשו מיומנויות למידה שונות ומגוונות.

בעוד שהרוב מפנים את הזרקור בתקופה זו בעיקר לסטודנטים שמתחילים את שנתם הראשונה באקדמיה, ולאתגר המשמעותי מולו הם ניצבים - לחזור ולרכוש מיומנויות למידה לאחר שנים של הפסקה מאז הלימודים בתיכון (צבא, טיול שלאחריו ועוד). חשוב להתמקד גם בסטודנטים הממשיכים בלימודים האקדמיים, שהם רבים לא פחות, הניצבים בעצמם בצומת דרכים.

עדיין מתלבטים איזה תואר הכי מתאים לכם ללמוד? הכירו את Leap - כלי חכם לבחירת מסלול קריירה בהתאמה אישית. לאבחון חינם>>

הסטטיסטיקה מלמדת שנשירה מהאקדמיה מתרחשת בשכיחות גבוהה במעבר לשנת הלימודים השנייה ובמהלכה. במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי journal of attention disorder, אותו ערכו מטאו גורמלי ועמיתיו בקרב כ-2,000 סטודנטים בארצות הברית שפרשו מלימודיהם, נמצא כי למעלה מ-60% מהסטודנטים נשרו מלימודים אקדמיים בראשית שנה ב'. הגורמים העיקריים שמצאו החוקרים לכישלון האקדמי של הצעירים היו ירידת מתח בשנת הלימודים השנייה, תחושת חוסר הישגיות וקושי להתמודד עם תוצאות נמוכות מהרצוי.

 

בכמה צעדים פשוטים, שדורשים משמעת אישית, ניתן למנוע נשירה זו ולהקל במעט את עול הלימודים האקדמיים. כעת, בפתיחתה של שנת הלימודים האקדמית, אני ממליץ לסטודנטים לשבת עם עצמם ולערוך תכנון אישי ושנתי. הנה חמש דרכי פעולה, שכדאי להתמקד בהן:

תכנון שבועי

כעת שיש לכם את מערכת הקורסים המלאה, שבו ותכננו תוכנית-על שבועית. כמובן שתוכנית זו תתעדכן משבוע לשבוע, אך בתוכנית העל חייבת להיות התייחסות לשלושה גורמים מרכזיים: מחויבות אקדמית, מחויבות לדיור ופעילות פנאי.

חשוב לאזן ביניהם, שכן חוסר באיזון יביא ללחץ ולקריסה אישית (אין אדם שהצליח בחייו כאשר סכנה של פינוי מהדירה ריחפה מעל ראשו, למשל). שריינו זמן ללמידה ולהכנה של מטלות אקדמיות וכמובן לזמנים בהם תוכלו לקחת משמרות עבודה, בהתאם לימי הלימודים ולמחויבויות האקדמיות שלכם. ואל תשכחו כמובן להשאיר זמן לפעילויות פנאי, פנאי הוא דלק חברתי שיעזור לכם להתמיד בכל.

 בחנו מקצועות חוזקה וחולשה

אתם מכירים את עצמכם ואת החולשות שלכם, הקדישו תשומת לב מיוחדת לקורסים בהם אתם צריכים להשקיע יותר או שצפוי לכם לקושי. מומלץ לבדוק עם בוגרים של הקורסים שלקחתם, אולי הם יוכלו לעזור בסיכומים או במידע על הקורס ועל הדרישות שלו.

ניטור השקעה בקורסים בהם צפוי לכם יותר קושי ואתגר, מול קורסים בהם צפויה לכם עבודה נינוחה יותר, יאפשר לכם גיוס משאבים נכונים יותר לכל קורס.

תיאום ציפיות

בשבוע הראשון ללימודים פגשתם את המרצה, הכרתם את שיטת הלימוד שלו ואת דרישות הקורס – ובהתאם לאלו זה בדיוק הזמן להחליט האם בכלל מתאים לכם להישאר בקורס הספציפי הזה. שבועיים לאחר תחילת השנה תם מועד ההעברות והשינויים במערכת הקורסים, ומומלץ לנצל זאת אם גילתם בשבוע-שבועיים הראשונים שהקורס ודרישותיו אינם מה שחשבתם.

עם זאת, קחו בחשבון שלשבוע הראשון יש נטייה להלחיץ מעבר לנורמה, ושלעיתים דרישות שנראות מאיימות במיוחד, מתגמדות כאשר יורדים לרזולוציות רחבות יותר – לעיתים מגלים שהשד לא כזה נורא. אז קחו הכל בפרופורציות.

להתמיד בבחירה

בחרתם להישאר בקורס? הכינו תוכנית עבודה ההולמת את הסילבוס ואת דרישות ההגשה. אני מציע להיפגש עם מרצי הקורסים בשעות הקבלה ולבחון כיצד ניתן לייעל את הלמידה. מרצים רבים, בעיקר במכללות, רגישים לצרכיהם של סטודנטים לקויי למידה וגם לסטודנטים המעידים שהם צריכים עזרה נוספת כדי לצלוח את הקורס. רובם ככולם ישמחו לסייע לכם להצליח וללמוד בהנאה.

 לכו לבקר את הרופא

לאלו מביניכם שמטופלים בתרופות המסייעות להם להתמודד עם הפרעות הקשב או האתגרים האחרים באקדמיה, לאחר גיבוש המערכת הסופית, רצוי לערוך מפגש עם רופא מומחה, ולבחון ביחד איתו את תוכנית הטיפול התרופתית המומלצת. בקביעת תכשיר תרופתי הרופא לוקח בחשבון את סוג תכשיר, המינון ומשך השפעה. לפי סדר היום שלכם תוכלו לבחון לכמה שעות של כיסוי תרופתי תידרשו ביום. מומלץ וחשוב לעשות זאת בליווי מקצועי ולא על דעת עצמכם.

לסיכום, תכנון טוב של תחילת שנת הלימודים, יאפשר לכם להמשיך לעבוד, להצליח באקדמיה ואפילו ליהנות מחוויית לימודים משמעותית תוך ניצול מרבי ומוצלח של הזמן שלכם.

הכותב ד"ר גיל מאור, הוא מרצה באשכול לקויות למידה של החוג לחינוך באקדמית גליל מערבי