ענף ההשכלה הגבוהה מקיים בימים אלו שגרת עבודה באמצעות הלימוד ממרחק. הרבה תשבחות ניתנו לאוניברסיטאות והמכללות על המעבר הגמיש, ונראה שגם הסטודנטים מרוצים וחלקם אפילו מקווים להמשיך ללמוד באופן מקווון גם בשנה הבאה.

בניסיון להפוך את הלמידה המקוונת לנוחה יותר, וכדי להקל על הסטודנטים ולאפשר לוח זמנים גמיש, מרבית ההרצאות הפרונטליות מוקלטות ונגישות לסטודנטים גם לאחר זמן השיעור.  הדבר מהווה יתרון ברור עבור סטודנטים שהם הורים לילדים ללא מסגרות או סטודנטים עם קשיים בגישה לאינטרנט בזמן השיעור כמו גם לעתים עבור חלק מן המרצים. עם זאת, להקלטות השיעורים ישנן גם להשלכות מקצועיות ומשפטיות שחשוב להיות מודעים אליהן.

היצירה של המרצה, הפרטיות של הסטודנטים

באיגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, מסבירים כי הדרישה להקלטת השיעורים חושפת את המרצים לפגיעות שונות, כך למשל עשויות המכללות עלולה להשתמש בהרצאות מוקלטות אלו בעתיד, הן לאחר סיום העסקתו של מרצה, והן במקביל להעסקתו וזאת ללא תשלום בגין השיעור. בנוסף הם מעלים את החשש כי גורמים מחוץ למכללה עלולים להשתמש בהרצאות באופן פיראטי. שימוש עתידי בשיעור שכבר יהיה לא מעודכן ותקף, בין מצד המכללה ובין מצד גורם חיצוני - עלול גם לפגוע בערכו הפדגוגי ובתוך כך לפגוע בשם ובמוניטין של המרצה, מסבירים באיגוד. מעבר לכך, הם מציינים, ישנם מרצים שמעדיפים להימנע מהקלטה כדי לעודד תלמידים להשתתף בשיעור עצמו ובכך להפוך אותו לאפקטיבי יותר.  

אישה מאוכזבת בטלפון (צילום:  fizkes, shutterstock)
גם הפרטיות של הסטודנטים המשתתפים בשיעור נמצאת בסכנה | צילום: fizkes, shutterstock

אך האם ביכולתן של המכללות לחייב את המרצים להקליט את השיעורים למרות זאת? "מאחר שהסכם ההעסקה עם המרצים הוא קבלת שכר בתמורה למתן הרצאות ומטלות נלוות כמו בדיקת עבודות ובחינות, אזי בדיוק כפי שלא ניתן היה להקליט שיעור פרונטאלי בימי שגרה, כך לא ניתן לחייב להקליט שיעור שנעשה באופן מקוון" מבהיר עו"ד דידי לופו, היועץ המשפטי של האיגוד מטעם כוח לעובדים . בנוסף, הוא מסביר, כי הרצאה שיש בצדה תוצר בדמות של הקלטה, הופכת להיות 'יצירה' של המרצה המוגנת לפי חוק זכויות יוצרים, כמו גם המצגת הנבנית לצורך השיעור. "לצד זאת, הקלטת שיעור גם מקימה חובות שונות למרצה המקליט, כמו החובה לשמור על פרטיות הסטודנטים המשתתפים בהרצאה בביתם ולעיתים לוקחים בו חלק פעיל. הפצת הקלטה, בין אם על ידי המכללה ובין אם על ידי גורם אחר, עלולה להוביל לתביעות של סטודנטים כלפי המרצה בגין חשיפת שמם ו/או דברים שאמרו בלא קבלת הסכמתם לכך."

בימים אלו איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, המאגד סגלים ב-13 מכללות ציבוריות, מנהל מו"מ מול וועד ראשי המכללות הציבוריות (ור"ם) על מימוש  זכויות המרצים בלמידה מרחוק. לטענתם, לא התחייבו בור"ם במידה מספקת להגן על זכויות המרצים בהקשר להקלטות. ובעקבות כך הפיץ בימים האחרונים האיגוד מכתב הפונה למרצים מציע להם כיצד לנהוג על מנת לשמור על זכויותיהם. "כל עוד לא הוסכם על מסמך ארצי או מקומי המסדיר את זכויות המרצים בנוגע להקלטות, מרצה שאינו/ה מעוניין/ת להקליט שיעור רשאי להימנע מכך והמכללה אינה יכולה לכפות עליו לעשות זאת ואינה יכולה לפגוע בהעסקתו עקב סירוב להקליט בנסיבות אלו. כמו כן, על המכללה למחוק בתום סמסטר ב' כל קורס מוקלט מזמן משבר הקורונה שנמצא בידיה" נכתב במכתב שהופץ ל-7,000 מרצים במכללות הציבוריות, ובו המלצות האיגוד להלן. 

האמצעים בהם ממליץ איגוד הסגל האקדמי לנקוט:

  1. במקרה שהשיעור מוקלט, מומלץ להצהיר בתחילת כל שיעור ובסופו שמדובר בשיעור המתקיים בעת משבר הקורונה, תוך התאמה מאולצת להוראה מקוונת, וכי על כן אין לעשות שימוש בהקלטת השיעור אלא לצורך למידה של הסטודנטים הרשומים לשיעור ובזמן הסמסטר הנוכחי בלבד.  ניתן גם להוסיף שכל שימוש אחר בהקלטה, או כל הקלטה של הסטודנטים ללא אישור המרצה יגררו הגשת תלונה לוועדת משמעת.
  2. במקרה שהמרצה מסרב להקליט, מומלץ לציין זאת בפני הסטודנטים ולנמק זאת בקצרה.
  3. לשלב ככל הניתן הפוגות לדיון עם הסטודנטים - כדי להעלות את הערך של נוכחות בזמן השיעור, ובד בבד לצמצם את הערך של שימוש חוזר בהקלטה.
  4. לקצר את ההרצאה הכללית ולשלב הנחיה אישית או בקבוצות קטנות.
  5. לשלב בתוך המצגות הצהרה בדבר זכויות יוצרים ששייכות למרצה.
  6. לשתף את הקלטת השיעור באתר בשליטת המרצה ולהסיר את ההקלטה לאחר פרק זמן מוגדר מראש.