המכללה האקדמית בוינגייט ומכללת לוינסקי לחינוך נמצאות בימים אלו בתהליכי מיזוג. סטודנטים הלומדים בימים אלו במכללה האקדמית בוינגייט, חוששים כי האיחוד יוביל לכך שמי שהתחילו את לימודיהם במכללה לא יקבלו את תעודת הגמר הבלעדית של המוסד – תעודה הנחשבת יוקרתית בעולם החינוך הגופני - אלא יקבלו תעודת של המוסד הממוזג שעתיד לקום.

לאור הדברים, אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית בוינגייט הצהירה שהיא מתנגדת למהלך ודורשת מההנהלה להעניק לסטודנטים הלומדים כיום תעודה בלעדית לקמפוס בו בחרו ללמוד. במקביל לכך, הצטברו באגודה תלונות של סטודנטים נגד בחירת המכללה לעשות שימוש בתכנת המעקב "תומקס", המנטרת ועוקבת אחרי הסטודנטים בזמן המבחנים – שני הדברים יחד הובילו את אגודת הסטודנטים לצאת להפגנה מול כותלי המוסד, בה השתתפו עשרות סטודנטים.

הפגנות הסטודנטים במכללה האקדמית בוינגייט  (צילום: ירדן בן צבי | באדיבות אגודת הסטודנטים המכללה האקדמית בוינגייט)
מתוך הפגנת הסטודנטים נגד המיזוג | צילום: ירדן בן צבי | באדיבות אגודת הסטודנטים המכללה האקדמית בוינגייט

יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית בוינגייט, צחי לגזיאל אמר ל-mako: "אנחנו יוצאים להפגין כדי להגן על הזכויות הבסיסית ביותר של הסטודנטים והסטודנטיות במכללה; הזכות להבחן ללא חדירה לפרטיות והזכות לסיים את התואר במוסד בו בחרנו ללמוד. לצערנו, נראה כי המכללה האקדמית בוינגייט בוחרת להערים קשיים על הסטודנטים שלה. במציאות שבה כולנו עדים לפריצות ודליפות מידע. החדירה אל מרחבנו וסכנות אבטחת המידע האישי שלנו אינם מידתיים לצורך בחינת הידע שלנו".

"אני קורא להנהלת המכללה: מנעו את השימוש בתוכנה, מנעו את הפגיעה בפרטיות שלנו, הפסיקו להסיר אחריות מסטודנטים שבחרו ללמוד במוסד שלכם על פני אחרים. אנחנו דורשים שתמצא חלופה, אנחנו דורשים לקבל תעודה באופן בלעדי מהמוסד בו למדנו. עד שזה לא יקרה לא נפסיק להיאבק".

הפגנות הסטודנטים במכללה האקדמית בוינגייט  (צילום: ירדן בן צבי | באדיבות אגודת הסטודנטים המכללה האקדמית בוינגייט)
מתוך הפגנת הסטודנטים נגד המיזוג | צילום: ירדן בן צבי | באדיבות אגודת הסטודנטים המכללה האקדמית בוינגייט

 יוסי גולן, בן 28 מתל מונד, הוא סטודנט שנה ד' אשר עובד גם כאסיסטנט במכללה. "אני אחד שעובד עם סגל המרצים וגם סטודנטים", הוא מעיד על עצמו. "אני סטודנט מאוד פעיל ומעורב. אני מצטיין נשיא לאורך כל השנים, לכן אני לא מבין איך יתכן שאני שומע בצורה עקיפה, בשמועה, ברשת חברתית, שהמכללה בתהליכים מואצים של מיזוג עם מכללה אחרת?".

"אני לא מבין", מתפלא גולן, "איך אף אחד לא טרח להודיע לסטודנטים, ועד עכשיו לא הייתה שיחה רשמית או הודעה רשמית של המכללה בנושא, למרות הכעס הרב של הסטודנטים. סטודנטים הגיעו למכללה האקדמית בוינגייט שמוכר כמוסד ייחודי להכשרה בתחום החינוך הגופני, יש לו היסטוריה, שם, מותג. איך אותם סטודנטים אמורים להרגיש כשבסוף התואר המייגע, אחרי ארבע שנים מלאות, ללא אפשרות לעבוד במשרה מלאה ואפילו בחצי משרה, נקבל תואר ממכללה אחרת? לא צריך להיות עורך דין כדי להבין שזה לא תקין. משלם על א' ומקבל ב'. אם היינו יודעים שככה הדבר, היינו הולכים ללמוד במוסד אחר קרוב לבית, בלי לשלם מחיר של העתקת מגורים, תשלומים נלווים של שכר דירה וכל היוצא מכך. אני חושש אולי יש חשד לאינטרסים אישיים של בעלי תפקידים בכירים במכללה, שתמכו והובילו את מהלך המיזוג".

גולן לא מתחרט על הדברים החריפים, ואף ממשיך: "ההנהלה מתנהלת בצורה בריונית וחד-צדדית. המכללה היא לא גוף חוקר עם תקציבים כמו אוניברסיטאות גדולות בארץ, רוב הכסף מגיע מהסטודנטים שמגיעים ללמוד, כלומר אנחנו הלקוחות הראשיים של המכללה, אנחנו המהות". 

כאמור, סיבה נוספת לכעס הסטודנטים היא השימוש בתוכנת תומקס, המאפשרת ניטור ומעקב בזמן מבחן. מעל 600 סטודנטים חתמו על עצומה הקוראת לא לעשות מבחנים באמצעות תוכנה זו. "מצד אחד חייבים להסכים להשתמש ולהוריד את התוכנה, ואם סטודנט מסרב, על המכללה לספק חלופה הוגנה ללא פגיעה בסטודנט", מסביר גולן, "אבל המכללה התעקשה להמשיך להשתמש בתוכנה. נפתחה שיחה בין נציגי הסטודנטים להנהלה, ונשיא המכללה דאג לציין שהם לא מתכוונים לשנות דבר, כך שתומקס יהיה בשימוש ולא יעזור מה נעשה".

"אני חושש אולי יש חשד לאינטרסים אישיים של בעלי תפקידים בכירים במכללה, שתמכו והובילו את מהלך המיזוג"

"אחרי שהמאבק התרחב הם באמת חזרו בהם והחליטו שחלק מהמבחנים כן יהיו דרך אמצעים פחות נוקשים, אם כי הוסיפו כל מיני נהלים מוזרים להקשות על הסטודנטים. החלופה היא מבחן בזום שבו הסטודנט מפעיל את מצלמת הלפטופ, בנוסף בטלפון הנייד מפעיל מצלמה שמשקיפה על שולחן הסטודנט והמסך עליו הוא עובד", מסביר גולן, "דאגו שלא נוכל לעבור בין שאלות, כלומר ברגע שעברת שאלה אין אפשרות לחזור אליה. אין אפשרות להשאיר שאלות קשות לסוף, לדפדפף. אני בתור סטודנט מצטיין, אחד הכלים שלי זאת אסטרטגיה שבה אני לא מתעכב על שאלות שהתשובה לא עולה לי ישר ומשאיר אותן לסוף, למה אני צריך שייקחו ממני את הכלים שרכשתי במהלך השנים? ההרגשה היא שמראש חושדים שנעתיק ולא סומכים עלינו".

גולן הוא היום סטודנט מצטיין, אך מהמקום שהוא הגיע ממנו זה כלל לא מובן מאליו. לגולן רקע סוציו-אקונומי נמוך והוא בן משפחה היחידי שסיים תיכון. "אני עומד על ממוצע 95, תוך כדי שאני ממן דירה ורכב ללא תמיכה משפחתית. ואז מגיע נשיא המכללה, שמרוויח שכר חודשי שמשתווה למה שאני כסטודנט מרוויח בשנתיים, ואומר לי שאני צריך להתמודד עם השינויים בגלל המצב? אתה הגוף החזק עם התקציבים, תדאגו למצוא פתרונות נוחים ללקוחות שלכם, למהות המכללה שלכם. אני מרגיש חרטה שבחרתי ללמוד במכללה האקדמית בוינגייט, לא סופרים אותי".

איתי גולן, סטודנט במכללה האקדמית בוינגייט  (צילום: צילום עצמי)
איתי גולן:"אני מרגיש שקוף" | צילום: צילום עצמי

איתי גולן, סטודנט שנה ד' בתואר ראשון ושנה א' בתואר שני טוען כי המכללה עשתה זאת על מנת "לא ליצור הפחתה ברישום הסטודנטים ולשמור על "שמם הטוב". הוא ממשיך: "המכללה בעלת מוניטין של 76 שנים עם הכרה בינלאומית בתחום הספורט והחינוך הגופני. נקלענו למצב לא הגיוני, פגיעה מוסרית קשה כלפי הסטודנטים שנתנו את השנים הטובות ביותר שלהם למען מכללה, שבסופו של דבר מוכרת אותם, וכל זאת בשקט מוחלט".

תחושות קשות עולות בשיחה איתו, כאב, תסכול, אכזבה, והוא אומר בעצב: "אני וחבריי לא מצליחים להשמיע את קולנו, אני מרגיש שקוף. ההנהלה 'יורה לעצמה ברגל'. היא לא מבינה כי אנו הסטודנטים הלב של המכללה. תחושת תסכול וחרטה מלווים אותי".

גולן לא לבד, גם הסטודנטים החדשים, סטודנטים משנה א' טוענים שהם מרגישים מרומים ומנוצלים – לא פחות. אתר בראון, בת 29 מקיבוץ הזורע, היא סטודנטית שנה א' שרצתה ללמוד במכללה לאחר שגם אחותה למדה בה בעבר. "כל חיי שמעתי את השם 'המכללה האקדמית בוינגייט' כמותג", היא מספרת בגאווה, "והנה כשאני מגיעה לנקודה בה אני חלק מאותו מוסד יוקרתי, אני מגלה שבכלל נרשמתי למוסד אחר. השקעתי רבות בחסכון כדי לממן את שכר הלימוד. עצרתי את חיי בשביל תואר יוקרתי בעל הכרה בינלאומית. אני מרגישה שקולי לא נספר ודעתי לא חשובה, ומעבר לכך, שאין שום משמעות לפרטיות שלי, לידע שלי, להצלחות שלי במבחנים ולתנאים שהמכללה התחייבה לתת לי כשנרשמתי. אלו אינם ערכים שאני מעוניינת להעביר הלאה למתאמנים שלי. מה שווה מכללה ללא סטודנטים אם הם גם ככה לא רואים אותנו?".

אתר בראון, סטודנטית במכללה האקדמית בוינגייט  (צילום: צילום עצמי)
אתר בראון: "אני מרגישה שקולי לא נספר ודעתי לא חשובה" | צילום: צילום עצמי

 

מהמכללה האקדמית בוינגייט נמסר בתגובה: "המכללה האקדמית בוינגייט עתידה להתמזג עם מכללת לוינסקי לחינוך וזאת כחלק מביצוע מתווה לאיחוד מכללות לחינוך ומעבר לתקצוב ות"ת, אותו קבעה ומובילה המדינה. מדובר בקפיצת מדרגה חשובה בתחום ההשכלה הגבוהה שתיצור אפשרויות אקדמיות חדשות לטובת סגל העובדים והסטודנטים גם יחד. 

מתווה המיזוג גובש בקפדנות, תוך שמירה על הייחודית של שני המוסדות. המתווה אינו פוגע בפעילות הקיימת במכללה, לרבות תוכניות הלימוד וסגל ההוראה, ואף עתיד להרחיבה.

המכללה ערה לכך שנושא שם המכללה שיתנוסס על גבי תעודות התואר לאחר השלמת המיזוג מעסיק את הסטודנטים ובימים אלו נעשות פעולות למציאת פתרון הולם שעומד בהגדרות החוק וכפוף לכללים של המועצה להשכלה גבוהה.

אשר לשימוש בתוכנת תומקס. אין מדובר ב"תכנת מעקב" אלא בתכנה המאפשרת קיומם של מבחנים, לרבות השגחה, באופן מקוון כפי שמתחייב מההנחיות הקיימות לגבי הגבלת התקהלויות ופעילות בקמפוס.

המכללה פועלת גם בעת הזו תוך הקפדה על עקרון טוהר הבחינות, כמתחייב ממוסד אקדמי, אך תוך שמירה על זכויות הסטודנטים.

המערכת נותנת מענה רחב וידידותי לסטודנטים במהלך קיום המבחנים המקוונים וכוללת אמצעים מתקדמים לאבטחת מידע ולשמירה על הפרטיות.

יחד עם זאת, המכללה ערה וקשובה לחששות הסטודנטים מן השימוש במערכת החדשה, ועל כן העמידה לבחירתם מספר חלופות לשימוש במערכת".

  

ממכללת לוינסקי לחינוך לא נמסרה תגובה