הפרעת קשב הינה הפרעה נוירולוגית, המהווה אתגר משמעותי בכל תהליכי הלמידה וההיבחנות, במהלך כל החיים. לאחר שבמהלך שנות הלימודים בבית הספר, רכשו הלומדים עם הפרעת הקשב אסטרטגיות למידה והיבחנות שונות, בשנה האחרונה בעקבות מגפת הקורונה, השתנתה סביבת הלמידה של הסטודנטים באקדמיה ובמיוחד השתנו דרכי ההערכה והבחינה. האתגרים החדשים מחייבים את הלומדים להתמקד ביכולות הלמידה שלהם, על מנת להתמודד עם הפרעת הקשב בדרכים חדשות ויעילות.

בימים אלו תקופת המבחנים בשיאה, ורובם ככולם של אותם מבחנים מתקיימים באופן מקוון, אתגר לא פשוט עבור כלל הסטודנטים, אך במיוחד עבור אלו המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז.

וכדי שלא תלכו לאיבוד, ד"ר היידי פלביאן, מרצה בכירה וראש המחלקה לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה, ניסחה עבורנו טיפים שיכולים להציל אתכם בתקופה הקריטית הזאת, כך שתוכלו להוכיח לעצמכם שאתם מסוגלים להתמודד עם כל האתגרים הלימודיים החדשים:

את הליך הלמידה לקראת הבחינות מומלץ לחלק לשלושה שלבים עיקריים: הכרה בחוזקות האישיות של הלומד, למידה בסביבה מותאמת לחוזקות, ותרגול ההיבחנות בתנאים מקוונים.

  1. על הכרת החוזקות האישיות יכול כל לומד להעיד מתוך נסיונו. במהלך כל שנות הלימודים בבית הספר ובמסגרות אחרות, צברו הסטודנטים חוויות למידה שונות. גם אם היו קשיים בדרך, העובדה כי הגיעו לאקדמיה מוכיחה כי יש להם את הכישורים המתאימים ללמוד ולהצליח. לכן, בשלב הראשון על כל אחד ואחת מכם לערוך לעצמכם רשימה של 5 חוזקות הקשורות ללימודים.

    לדוגמה: זיכרון שמיעתי שבעזרתו ניתן להקשיב להרצאות מוקלטות; זיכרון חזותי המאפשר למידה תוך ארגון הידע בטבלאות, תרשימי זרימה, כתיבת סיכומים והדגשת מילות מפתח; זיכרון אסוציאטיבי של משפטי מפתח והקשרם לנושאי הלימוד; ארגון ומיון מידע לפי עקרונות; שינון בע"פ; קריאה מעמיקה של כל נושא ולמידתו תוך הבנת דרכים ליישום; שיח עם עמיתים ללימודים, ועוד.

    הכרה בחוזקות האישיות מאפשרת תכנון יעיל של הלמידה, אך יתר על כן, בעת היתקלות באתגר לימודים חדש - יש להיעזר בחוזקות אלה לפני שתתחיל תחושת התסכול והכישלון.
  2. ארגון סביבה לימודית מתאימה ללומד, מהווה תנאי הכרחי להצלחת הלמידה, ולומדים שונים זקוקים לסביבות למידה שונות. כך לדוגמה יש שזקוקים לשקט מוחלט סביבם. אין זה מציאותי לדרוש מכל הסובבים הגרים עם האדם להיות שקטים לחלוטין, אך הלומד צריך למצא את הדרך לייצר סביבה זו. לכן, מומלץ למצא אוזניות או אטמי אוזניים שמבודדים את הרעש מסביב, מבלי שיגרמו לתחושה לא נוחה על האוזניים. המושג "שקט" מתייחס גם לרעשים פנימיים של הלומד. לכן, על מנת ליצור שקט זה חשוב לסיים מטלות המסיחות את הדעת לפני תחילת הלמידה (תשלום חשבונות, הפעלת מכונת כביסה, שיחת טלפון חשובה וכדומה).

    לעומתם, סטודנטים אחרים, דווקא זקוקים לרעשים (בדרך כלל מוזיקה); רעשים שלא פעם מהווים מסך בינם לבין הקורה סביב ולכם הם מצליחים להתרכז. עבור לומדים אלה הייתי ממליצה להיעזר גם כן באוזניות, וזאת על מנת שהמוזיקה לה הם מקשיבים לא תפריע לסובבים, שאולי זקוקים לשקט במהלך לימודיהם.
    ד"ר היידי פלביאן (צילום:  יח"צ)
    ד"ר היידי פלביאן | צילום: יח"צ


    סגנון למידה נוסף הינו עבור אלה שאוהבים ללמוד בקבוצה. לעיתים, על מנת ללמוד ולהתייעץ יחד ולעיתים פשוט זקוקים לחברת אנשים סביבם על מנת שלא להרגיש לבד. עבור לומדים אלה ניתן כיום להתארגן בזום או בקפסולה שנפגשת יחדיו בקביעות. יש לתכנן זאת מראש וכך ללמוד בדרך היעילה שתאפשר הצלחה רבה יותר בבחינות.
  3. ולבסוף, מגיע שלב הבחינה. היות והבחינות בתנאים המקוונים הינו מצב חדש, חשוב לתרגל את ההיבחנות בתנאים מקוונים עוד לפני הבחינה. תרגלו עבודה מול מחשב כשלצידכם המצלמה, תרגלו עבודה כשחבר/ה ללימודים צופים בכם בעזרת הזום ועליכם להתעלם מהם. וודאו מראש שיש לכם גיבוי למקרה שמערכת האינטרנט קורסת (Hot-spot  על ידי מכשיר אחר, טלפון מיידי לתמיכה הממוחשבת או למרצה, וכדומה).

לסיכום, הכירו את עצמכם ותכננו למידה בהתאם. לימדו את אתגרי ההיבחנות המקוונות ותרגלו למידה והיבחנות מסוג זה. והכי חשוב: הגיעו רגועים, סמכו על עצמכם ובהצלחה.