האוניברסיטאות הישראליות ממשיכות לדשדש בדירוג הבינלאומי, הפעם של ארגון QS, המפרסם מדי שנה דירוג המבוסס על מדדים שונים הבוחנים את איכות המחקר וההוראה והמוניטין של המוסדות. האוניברסיטאות מסעודיה מצליחות לראשונה לנשוף בעורפן של האוניברסיטאות הישראליות המובילות, ומדורגות במקום גבוה יותר מחלקן. האוניברסיטה העברית נותרה היחידה שמצליחה להוביל בדירוג, בהשוואה לאוניברסיטאות המובילות מסעודיה.   

ב-2018 פורסם ניתוח המצביע על כך שישראל, שדורגה ראשונה במזרח התיכון בהיקף המחקר המדעי, איבדה את הבכורה במהלך 20 השנים האחרונות למקום הרביעי. איראן מדורגת במקום הראשון ואחריה טורקיה וסעודיה, אך הנתונים התייחסו לתפוקת המחקרים ולא לרמת המחקר. ואולם דירוגי האוניברסיטאות משקללים גם נתונים המצביעים על איכות המחקר ואנשי הסגל בכל מוסד. 

בדירוג של הארגון ל-2020, האוניברסיטה העברית שומרת על מקומה כאוניברסיטה הישראלית האיכותית ביותר, ובמקום 162 בעולם. עם זאת, מדובר בהידרדרות של שמונה מקומות בהשוואה לדירוג של 2019, אז דורגה 154 בעולם.

האוניברסיטה העברית (צילום: The World in HDR / Shutterstock.com)
העברית עוקפת בדירוג את אוניברסיטת תל אביב והטכניון | צילום: The World in HDR / Shutterstock.com

אוניברסיטת תל אביב רשמה בדירוג את מגמת השיפור הגדול ביותר מבין האוניברסיטאות הישראליות, ועלתה ב-11 מקומות בהשוואה לשנה שעברה, אל המקום ה-219. לעומתה, הטכניון הידרדר בעשרה מקומות מהמקום ה-247 ל-257 ואוניברסיטת בן גוריון דורגה במקום 419.

אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת חיפה לא הצליחו להתברג לרשימת 500 האוניברסיטאות המובילות בעולם - אוניברסיטת בר אילן דורגה בטווח המקוומת של 551-560, ואילו אוניברסיטת חיפה במקום נמוך יותר - 700-651. אוניברסיטת אריאל לא הצליחה להכנס כלל לדירוג.

את שלושת המקומות הראשונים הדירוג קטפו מוסדות אקדמיים מארה"ב - במקום הראשון מדורג המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), אוניברסיטת סטנפורד מארה״ב דורגה במקום השני, ואוניברסיטת הרווארד במקום השלישי.

לעומת הדשדוש של האוניברסיטאות הישראליות, אוניברסיטאות מאזור המפרץ הפרסי מצליחות לזנק בכל שנה בדירוג הבינלאומי, בקצב מהיר מאוד. במידה שהמגמה תשתפר, הן צפויות לעקוף כבר בשנה הקרובה את כל האוניברסיטאות הישראליות. 

כך, למשל, אוניברסיטת המלך עבדול מסעודיה דורגה במקום 186 בעולם - 24 מקומות בלבד אחרי האוניברסיטה העברית  - כשהיא עוקפת בדירוג את אוניברסיטת תל אביב והטכניון, ואת שאר המוסדות הישראלים. האוניברסיטה מתקדמת בקצב מהיר בדירוג, וקפצה ב-45 מקומות רק בשנה האחרונה, כשב-2013 דורגה במקום 360.

אוניברסיטת פאהד מסעודיה דורגה במקום 200 - גבוה יותר ב-19 מקומות מאוניברסיטת תל אביב וכל האוניברסיטאות הישראליות פרט לאוניברסיטה העברית, ואוניברסיטת המלך סעד מערב הסעודית דורגה במקום 281.

בנוסף, אוניברסיטת ח'אליפה (khalifa) באיחוד האמירויות דורגה במקום 268, לאחר שקפצה 47 מקומות בשנה אחת, וגם היא מדורגת גבוה יותר מחלק ניכר מהאוניברסיטאות הישראליות.

אוניברסיטת שריף באיראן דורגה במקום 407, כשעד 2015 כלל לא הצליחה להכנס לדירוג של 500 המוסדות המובילים בעולם, ומאז היא נמצאת במגמת שיפור יציבה ומהירה.

כתבה זו פורסמה במקור ב-TheMarker