חוזרים ללימודים (צילום: רויטרס, חדשות)
בחרתם קורס עם שם מעורפל? אל תתפלאו אם אתם לא מבינים אפילו את הסילבוס | צילום: רויטרס, חדשות

כשכל עולמכם מורכב ממבחנים, עבודות ודו"חות, הגיוני שתעשו כמה שטויות רציניות בדרך. אחרי הכל, קשה לסמוך על האינסטינקטים שלכם כשאתם חיים על  חמש שעות שינה, שתי קופסאות "נובלס" וקופסת ריטלין ביום. החדשות הטובות? אתם לא לבד. כל הסטודנטים עושים את אותן הטעויות ומשלמים את אותו המחיר. תימנעו מעשר המלכודות הללו, יש סיכוי שתעברו את התואר הזה במינימום פרצי בכי.

 לעבוד על הסמינריון ברגע האחרון
הקונספט של עבודה על פרויקט לאורך זמן נשמע הזוי לכל סטודנט, במיוחד ב"חופשת" הסמסטר כשמבחן רודף מבחן. אבל סמכו עלינו – עבודה שלמה שתתבצע בלילה לבן, על שש כוסות אספרסו ושלושה "רד בול", לא תגיע לקרסוליים של אחת שתכתבו בכמה שבועות. תקדישו שעה ביום עמוס וכמה שעות ביום פנוי, יחסית, לעבודה על הסמינריון שלכם – גם אם מדובר בהוצאת ציטטות ממאמר שכבר קראתם, או בבניית ראשי פרקים. על כל התקדמות שתבצעו לפני מועד ההגשה, עצמכם העתידי יודה לכם מקרב לב.

 לקחת קורס בחירה בקצה השני של הקמפוס
חייבים לקחת קורס חוץ בפקולטה אחרת? אחרי שעברתם על הסילבוסים והצלבתם מערכות שעות, אל תשכחו לבדוק גם באיזה בניין הוא מתקיים. זה נשמע כמו שיקול טיפשי, אבל מהר מאוד תגלו כי מדי שבוע נגזלות מכם דקות הפסקה יקרות בזמן שאתם שועטים לצד השני של האוניברסיטה או המכללה, בתקווה לא לאחר – שוב – לשיעור של מרצה מפקולטה אחרת. זוכרים את הפרק ב"חברים" שבו רוס משתמש בגלגיליות כדי להגיע לשיעור שלו בקצה השני של העיר? בדיוק.

משפטים או מנהל עסקים? היכנסו לייעוץ לימודים חינם

 להתעלם מהקרצייה עם הלפטופ
ההוא שמגיע לכל שיעור ולא מבריז אף פעם? ההיא ששואלת את כל השאלות המעצבנות דווקא כשמגיע הזמן לעבור לנושא חדש? אלה צריכים להיות החברים הכי טובים שלכם. טוב, אולי הגזמנו, אבל תשקיעו באיזה "בוקר טוב" והצעת חברות פייסבוקית למסכמים הסדרתיים, כי בבוא היום – כשתחפשו את סיכום השיעור ההוא שפספסתם או את ההסבר של המרצה לנושא שיהיה במבחן – תזדקקו לחבר'ה האלה נואשות.

  לגשת רק למועד ב'
בהנחה שלא תקף אתכם שלשול קטלני, אחותכם התחתנה או נשרף לכם הבית ביום שבו חל המועד המקורי של המבחן – עשו לעצמכם טובה וגשו אליו, לא חשוב עד כמה מוכנים אתם. אתם לא רוצים למצוא את עצמכם בעיצומו של התקף חרדה מוצדק רגע לפני ההזדמנות האחרונה שלכם לקבל ציון סביר בקורס. אז גם אם לגשת למועד א' יגזול מכם זמן לימוד למבחן אחר, עדיף שתיגשו אליו ותדעו בדיוק מה מצפה לכם במועד ב'. מקסימום תצליחו.

 לבחור בקורס עם שם מעורפל
בבואכם למלא את המערכת שלכם בקורסי בחירה או קורסים מפקולטות אחרות, אתם עלולים להיתקל בכמה שיעורים שנשמעים מעניינים על הנייר. אתם לא ממש יודעים במה עוסק הקורס, אבל אתם די בטוחים שב"מיתוס הצבר הישראלי בראי הקומוניזם" או "פולחן האישיות ואמנות הקימונו" לא תמצאו נוסחאות מסובכות ומאמרים חופרים. ובכן – טעות. קורסים עם שמות מעורפלים הם לעיתים קרובות קורסים עם סילבוסים מעורפלים, מרצים מעורפלים ועבודות גמר עם דרישות מעורפלות – אבל הציון העלוב שתקבלו עליהן יהיה חד וכואב.

לחיות על מכונות מזון
ככה זה כשאין בנמצא מקרר שבו תוכלו לאפסן סלט טרי או מיקרו לחמם בו תבשיל ביתי, והאופציות שעומדות לרשותכם נעות בין סנדוויץ' עבש מהקפיטריה לחבילת בוטנים אמריקאים "סבבה" מהמכונה. אנחנו יודעים מה עובר לכם בראש – ללכת על הפתרון הזמין, הזול והמנחם ביותר, אבל אחרי שבוע של ארוחות צהריים שמורכבות מ"דוריטוס" ו"טוב טעם", תתחילו להרגיש עייפים, מדוכאים וחולניים מאי פעם. הפתרון? להכניס לתפריט פריטים עם ערכים תזונתיים גבוהים יותר מנקטר מנגו, כמו למשל תפוח או חטיף אנרגיה שארזתם לשעת חירום. ואם הכל אבוד, תמיד עדיף ללכת בסוף על הסנדוויץ' העבש.

 לזלזל במזכירת הפקולטה
לא המרצה, לא המתרגל וגם לא הדיקן – האדם הכי חשוב בעולמכם בשלוש השנים הללו הוא מזכירת הפקולטה. חושבים שמדובר בפקידה אפורה שכל תפקידה הוא לתלות ציונים על הלוח? תחשבו שוב. זו האישה שבחסדה תזכו להחליף קורס גרוע, להגיש באיחור עבודה לתא של המרצה, לערער על ציון ובכלל לקבל לידיכם את התעודה הנכספת. סמכו עלינו, אתם לא רוצים לעצבן אותה.

יום סטודנט (צילום: Thinkstock)
אל תוותרו על יום הסטודנט. גם תוכלו לפגוש סטודמטים שלא הכרתם וגם למי יש כסף להופעה בימינו? | צילום: Thinkstock

להבריז מיום הסטודנט
המוני ומיותר? אולי, אבל יום הסטודנט הוא הזמן היחיד שבו אפשר להסתובב בקמפוס ולפגוש סטודנטים מפקולטות אחרות כשהם לא ממהרים בדיוק לשיעור הבא שלהם. זה הזמן ליהנות מהופעות בחינם (כי כשאתה סטודנט, למי יש כסף לכרטיס להופעה?) והכי חשוב – הזדמנות מצוינת לקבל שלל מתנות חינמיות ונחוצות מאוד כמו תיקי צד, עטים, מחברות, חולצות ואפילו טמפונים. החינם הוא חברו הטוב של הסטודנט הישראלי, ולחברים טובים לא מבריזים.

להעמיס קורסים כדי לפנות יום חופשי
חלומו של כל סטודנט הוא לבנות מערכת עם ארבעה או שלושה ימי לימוד בשבוע. יום או יומיים פנויים הם הזדמנות לעוד משמרות בעבודה, ללמידה בבית או סתם למנוחה. אבל מה המחיר? אם כדי לפנות לעצמכם יום בשבוע תיאלצו לשבץ חמישה או שישה קורסים ביום אחר, אכלתם אותה. יום של שתיים עשרה שעות לימוד הוא מתכון בטוח לאפיסת כוחות, שתוביל להישגים מזעזעים בקורסים שמשובצים אחר הצהריים. חושבים שהמרצה הזה משמים בעשר בבוקר? נסו להישאר ערים מולו בשבע בערב.

לקחת סמסטר קיץ
כמו הסעיף הקודם – רק תכפילו בשלושה חודשים. גם אם אין לכם כסף לחופשה בתאילנד ושאר הסטודנטים במקום העבודה שלכם נלחמים על משמרות בקיץ, אל תתפתו לקורסים ביולי אוגוסט. קחו את הזמן כדי ללמוד כמו שצריך למועדי ב', לסיים עבודות ולנוח. עוד מעט מתחילים החיים האמיתיים.

יודעים כבר אילו טעויות לא לעשות? היכנסו לייעוץ לימודים חינם