כל בוגרת או סטודנטית ללימודי הנדסה ודאי זוכרת את הגבות המורמות, המבט התמה והפליאה שמתפשטת בחדר כשהיא מספרת כי היא לומדת הנדסה. וכשמגלים שמדובר בהנדסת חשמל? או אז עשוי ממש לעבור זרם בצד השני - וזה לא משנה אם ממול עומדים גבר או אישה.

כמעט כל אחת מאתנו חוותה את זה על בשרה והיתה צריכה להסביר, להצטדק או לשים לב לכך שהיא לבד בחדר. כי אחרי הכל, גם בשנת 2020, הנדסה נחשבת לתחום גברי, ולא מעט סטודנטיות עדיין מוצאות את עצמן לבד בחדר, או עם קומץ קטן של חברות לכל היותר.

אז להסללה של נשים למקצועות מסוימים אנחנו מודעים, ואת הצורך של נשים לאזן בין אימהות לקריירה אנחנו מכירים. אבל זה גם המקום לומר שלמרות כל אלה, בשנים האחרונות כן חל שינוי וצצים לא מעט מיזמים ומהלכים שנועדו למשוך נשים להנדסה ומשם להייטק. מגמה מבורכת זו וודאי עוד תישא פירות.
אלא שלצד זאת, אני קוראת דווקא לנו, הסטודנטיות, לעודד נשים נוספות להגיע למקצוע ולפרוץ את המועדון הסגור, על ידי כך שנשקף בפניהן את היתרונות, את העתיד שהן יוצרות לעצמן ואת ההבנה שדווקא במקצועות אלו – שלכאורה נתפסים כגבריים – טמון המפתח לשינוי ולמימוש עצמי.

אחד מכל חמישה לומד הנדסה

בשנת הלימודים האחרונה עקפו מקצועות ההנדסה את מקצועות מדעי החברה והפכו לתחום הלימודים המבוקש ביותר בקרב סטודנטים. אחד מכל חמישה סטודנטים בישראל בוחר ללמוד הנדסה. הסיבה לכך פשוטה – בוגרי לימודי הנדסה משתלבים בתעשיית הייטק כבר במהלך לימודיהם האקדמיים וזוכים לתנאי שכר גבוהים. הם גם סוללים את דרכם למקצועות בעלי אופק קידום, ביקוש קשיח ומגוון רחב של אפשרויות בשל ההתפתחויות הנרחבות של הטכנולוגיה.

תנאים אלו הם בדיוק התנאים שנשים זקוקות להם לשם בניית קריירה, יצירת עצמאות כלכלית והובלה של שינויים טכנולוגיים שישפיעו על החברה והאנושות כולה. זו הזדמנות עבורן להניח את התשתית והיסודות עבור דור המהנדסות הבא ולסמן את הכיוון עבור ממשיכות דרכן.

אחת הדרכים המרכזיות לעשות זאת היא על ידי יצירת נרטיב חדש למקצועות ההנדסה, והגדרה מחודשת שלו - שמתבססת על כישורים, יכולות ותפקיד, ולאו דווקא על שיוך מגדרי או דפוסים שבלאו הכי כבר פחות ופחות רלוונטיים. כך, למשל, בניגוד לדעה הרווחת או לסטריאוטיפ הקיים, מהנדסת חשמל לא מרימה כבלים ולא מגיעה לתקן תקלות; היא זו שאחראית על תכנון, פיתוח ושיפור מערכות אנרגיה, והבקרה עליהן. מהנדסת מכונות, מתוקף תפקידה והידע המקצועי שלה, יכולה לתכנן רכב אוטונומי, לסנכרן בין כלל מערכות הרכב ולעשות דברים שרחוקים מהדימוי השחוק. הדבר רלוונטי לכל תחומי ההנדסה ואין לי ספק שגם מהנדסות תוכנה, מהנדסות רפואיות או מהנדסות בכל תחום אחר יוכלו להתחבר לכך.

לא מעט בנות צעירות, כאלה שזקוקות למודל לחיקוי או לקול מכוון לא בהכרח מקבלות או שומעות אותו בבואן לקבל החלטה לגבי המשך לימודיהן. לא מן הנמנע שזו אחת הסיבות לכך שלמרות שרואים לא מעט נשים במקצועות ריאליים או בלימודי חמש יחידות מתמטיקה במהלך לימודיהן בתיכון, הן הולכות ומתמעטות באקדמיה, בבחירות תחום העיסוק ובהמשך חייהן. אבל דווקא בשל כך, אנחנו המהנדסות נדרשות לעשות את מה שמהנדסים – ומהנדסות – יודעות הכי טוב – לתכנן, ולשנות, למען האנושות כולה.

הכותבת היא סטודנטית להנדסת חשמל באפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב