87% מהסטודנטים מעדיפים לקבל באקדמיה הכשרה מעשית יותר לשוק העבודה, וכרבע מהם אף שוקלים להחליף את מקצוע הלימוד למקצוע מעשי יותר. כך עולה מסקר שערכה קרן אדמונד דה רוטשילד, שבוצע בקרב מדגם מייצג של 525 סטודנטים, באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה.

בסקרים קודמים שביצעה לאחרונה הקרן עם מכון גיאוקרטוגרפיה, עלה גם כי חמישית מהסטודנטים בישראל עלולים לנשור מהלימודים בעקבות משבר הקורונה. כמו כן, קרוב למחצית מהסטודנטים מדווחים כי הלמידה מרחוק מקשה עליהם. 55% מהסטודנטים מדווחים שהמוסד שבו הם לומדים אינו מקל עליהם.

למידה מרחוק, הרצאה מקוונת (צילום:  Rido, shutterstock)
קרוב למחצית מהסטודנטים מדווחים כי הלמידה מרחוק מקשה עליהם | צילום: Rido, shutterstock

במקביל לנתוני הסקר המדאיגים, נראה שדווקא חלה מגמת עלייה מפתיעה בקרב הדרישה ללימודים אקדמיים, שנובעת ככל הנראה מהרצון לחידוש ומהזמן הפנוי שנוצר בהיעדר תרבות פנאי או לחלופין למי שמצא עצמו מובטל. לדברי אלי בוך, מנהל הפילנתרופיה של קרן אדמונד דה רוטשילד, לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית קרובה הייתה עלייה בהרשמה ללימודים אקדמיים: "הישראלים לא נוסעים לחו"ל, יושבים יותר בבית, ולכן יש יותר נרשמים. עם זאת הרבה מהם עדיין לא שילמו על הלימודים, אז אין לדעת כמה בפועל ילמדו. מה שכן ברור זה מימדי הנשירה; עיקר הנשירה היא באוכלוסייה מהפריפריות החברתיות, כמו עולים חדשים, חרדים, ערבים ובעלי מוגבלות", הוא מסביר בדאגה.

אין היום פריבילגיה ללמוד רק מה שאוהבים

לשאלה אם נראה פחות סטודנטים במדעי הרוח, למשל, מאשר בפקולטות למקצועות מעשיים, עונה בוך כי "אני מעריך שיהיה פחות ביקוש ויותר נשירה במקצועות מיעוטי תעסוקה, כי אין לך את הפריבילגיה היום ללמוד רק מה שאתה אוהב. יש פער גדול בתקופה זו בהשמה לתעסוקה, בין מקצועות מדעי הרוח למקצועות מעשיים, בעיקר הייטק או סיעוד, למשל, שיש להם ביקוש גבוה כיום במשק".

ממחקרים שביצעה הקרן, עולה כי עידן הקורונה, והתמורות שהוא מחולל בשוק העבודה הישראלי, מהווה אתגר גדול במיוחד לאוכלוסיות מהפריפריות החברתיות של ישראל. אלה, "הלא מקושרים", נאלצים להתמודד עתה על פחות משרות כשהיעדר הניסיון המעשי מותיר רבים עם תואר אקדמי ביד אבל בלי עבודה. לפחות לא בתחום שהשקיעו בו את לימודיהם.

לימודים אקדמיים משולבי התמחות מעשית

בעקבות המחקרים, קיבלה הקרן החלטה אסטרטגית לשנות את מצב הדברים ולהגביר גם את הסיכוי של סטודנטים מהפריפריות החברתיות של ישראל - ובהם, בני משפחות עולים, חרדים, ערבים וסטודנטים המתמודדים עם מוגבלויות - להשתלב בשוק העבודה ולהשתכר בהתאם להשכלתם וכישוריהם. קרן אדמונד דה רוטשילד, בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה ואלומה החלה להפעיל מיזם בשם "למידה משלבת התנסות", עקב השלכות הקורונה על עולם האקדמיה והיציאה לשוק העבודה.

זה צפוי להעמיד לרשות הסטודנטים יותר מ-100 קורסים אקדמיים משולבי התמחות מעשית, ב-20 אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ ויאפשר לסטודנטים להרוויח ניסיון מעשי בטרם יציאתם לשוק התעסוקה ואף נקודות זכות בתואר.

אלי בוך ויפעת סלע, מנכ"לית עמותת אלומה מבהירים, כי עד היום, אלפי סטודנטים שובצו להתמחות מעשית בחברות, רשויות וארגונים כחלק מהמסגרת האקדמית, תוך ליווי אישי של חונך מקצועי מתוך הארגון הקולט (מבלי שמתקיימים ביניהם יחסי עובד מעביד). להבטחת הצלחת ההתמחות מלווה אלומה גם את הארגונים הקולטים ומכשירה את החונכים האישיים בכל ארגון.