בשבוע הבא תצא לדרך שנת הלימודים האקדמית הבאה עלינו לטובה, וכ-200,000 סטודנטים עתידים לשוב אל ספסל הלימודים. ביניהם, גם אלפי לוחמים ולוחמות משוחררים, שלוקחים חלק בתכנית המלגות "ממדים ללימודים", בשיתוף האגף והקרן לחיילים משוחררים, צה"ל ו"יחד למען החייל". ניתוח של נתוני המשתתפים והעדפותיהם פרסו בפנינו תמונה מעניינת אודות ההעדפות של לוחמי צה"ל המשוחררים. הן לגבי מסלול הלימוד והן לגבי המוסד בו בחרו ללמוד.

מבין 5,225 מלגאים שלקחו חלק בתכנית בשנת הלימודים החולפת (תש"ף), כ-38% השתחררו מחיל הרגלים, כ-10% מחיל התותחנים, כ-7% הם שריונרים בדימוס, כ-6% השתחררו מחילות הים והאוויר (כל אחד בנפרד) וכ-5% מחיל ההנדסה. 28% נותרים השתייכו לחילות שונים. עוד עולה, כי רוב המלגאים לומדים באוניברסיטאות. כך, כ-12% לומדים באוניברסיטת אריאל, כ-10% - באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטה העברית (כל אחת בנפרד) וכ-9% - באוניברסיטת ת"א. בהמשך הרשימה ניתן למצוא את אוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה הפתוחה והמרכז הבינתחומי - בכל אחד מהמוסדות לומדים 6% מהמלגאים; ולאחר מכן את הטכניון, שבו לומדים כ-5% מהמלגאים. יתר המלגאים - כ-36% - לומדים במוסדות שונים בארץ.

בכל הנוגע לתחומי הלימוד, בטח לא תופתעו לגלות כי קיימת העדפה לתארים הריאליים: כ-41% ממקבלי המלגה בשנת תש"ף, בחרו ללמוד את תחומי ההנדסה או המחשבים (26% מהמלגאים הנם סטודנטים להנדסה, 13% הנם סטודנטים למדעי המחשב ו-2% בלבד לומדים הנדסת מחשבים). נתונים אלה מהווים חלק ממגמה כללית בישראל, שבמסגרתה, חל זינוק במספר הסטודנטים לתארים ריאליים, כשאחד מכל ארבעה סטודנטים (מעל 27%) לומדים הנדסה, מדעי המחשב, סטטיסטיקה או מתמטיקה. "העלייה בביקוש לתארים הריאליים היא, בין היתר, תוצר של המאמץ להנגיש תארים אלה לאוכלוסיות שונות", מסבירה ד״ר חגית פרץ, מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה במכללה האקדמית אשקלון. "מעבר לכך, תארים ריאליים נתפסים כמבטיחים השתלבות מוצלחת בשוק התעסוקה, ומשכך נראים אטרקטיביים במיוחד. בפועל, בתקופה הנוכחית, תארים בתחומים רבים, ובהם גם תחומים ריאליים, אמנם פותחים אפשרויות תעסוקה, אך אינם מהווים בטוחה לתעסוקה מיד לאחר סיום הלימודים".

למול העלייה בביקוש לתארים הריאליים, הרי שבכל הנוגע ללימודי מדעי החברה - ניתן להצביע על מגמה הפוכה. בעוד שבאופן מסורתי, לימודי מדעי החברה נחשבו ללימודים המבוקשים ביותר בישראל, הרי שבשנתיים האחרונות ניכרת ירידה מסוימת. ועדיין, שיעור משמעותי של כ-28% מכלל הסטודנטים בישראל לומדים תואר בתחום מדעי החברה. בקרב מלגאי התוכנית "ממדים ללימודים", הביקוש ללימודים בתחום נמוך בהרבה, ועומד על 10% מהסטודנטים בלבד. "קיימת ירידה בביקוש לתארים במדעי החברה, זאת בין היתר נוכח השחיקה בתנאי ההעסקה", מאשרת ד"ר פרץ. "למעשה, שחיקה זו בתנאי ההעסקה רלוונטית לתחומים רבים, וביניהם גם תחום ההנדסה, אולם נראה כי בתחום מדעי החברה, כמו גם מדעי הרוח, שחיקה זו בולטת במיוחד".

מגמה מפתיעה: רק 6% בחרו ללמוד משפטים

ומה בנוגע ללימודי משפטים ומנהל עסקים? בעוד שבמשך שנים, אלה נחשבו לתחומים הסובלים מביקוש יתר, הרי שבשנים האחרונות ניתן להצביע על ירידה של כ-20% עד 25% בביקוש למסלולים הנ"ל. כיום, מבין כלל הסטודנטים, 7% בלבד לומדים מנהל עסקים ו-6% בלבד לומדים משפטים, כשהנתונים לגבי מלגאי "ממדים ללימודים" כמעט זהים. "בעבר, הביקוש לתארים במשפטים ובמנהל עסקים היה גבוה במיוחד, בין היתר מפני שאלה נתפסו כבעלי פוטנציאל גבוה לתעסוקה. הירידה שאנו רואים כיום, מהווה סוג של 'התפוצצות הבועה', ונובעת מהמחסור במקומות העבודה לבוגרים", מסבירה ד"ר פרץ.

אחרונים חביבים הם מדעי הרוח. כידוע, בשנים האחרונות נמשכת מגמת הירידה בביקוש לתארים אלה, כשבשנת תש"ף, כ-24% מהסטודנטים בלבד פנו ללימודי מדעי הרוח בפקולטות השונות. על רקע ירידה זו, המועצה להשכלה גבוהה יצאה בתוכנית לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות, תוך הנגשתם למגוון גדול של סטודנטים, ושילובם בתחומי הלימוד השונים (כך שסטודנטים יוכלו לשלב, למשל, לימודי הנדסה ופילוסופיה). "הירידה בביקוש ללימודי מדעי הרוח היא מגמה עולמית", אומרת ד"ר פרץ. "בעיניי, מדובר במגמה מדאיגה. לימודי מדעי הרוח, וכן מדעי החברה, חיוניים לחברה לא פחות מלימודים טכנולוגיים. למעשה, משבר הקורונה מהווה עדות לכך - בסופו של דבר, לצד החשיבות של הבסת הנגיף, חשוב לא פחות לדעת לנהל את המשבר מבחינה חברתית, מול ציבור המורכב מקבוצות תרבותיות שונות. אלה יכולות שאני עצמי מלמדת ומפתחת בארגוני בריאות, חינוך, אכיפת חוק ועוד".

האם כל לוחמי צה"ל זכאים למימון הלימודים?

התכנית "ממדים ללימודים" נוסדה במטרה להוקיר את החיילים הלוחמים והאוכלוסיות המיוחדות על שירותם בצה"ל, ולאפשר למשוחררים לרכוש השכלה שתסייע להם בתחילת דרכם בחיים האזרחיים. בכל שנה, התוכנית מעניקה לזכאים - חיילים וחיילות שהתגייסו לאחר יולי 2013 ושירתו שירות מלא ותקין כלוחמים או כלוחמות, וכן אוכלוסיות מיוחדות, ובהן חיילים בודדים ועולים חדשים - סיוע בגובה שני שלישים משכר הלימוד האוניברסיטאי, למשך שלוש שנות לימודיהם במוסד לימודים המוכר על-ידי המל"ג. המלגות ממומנות באדיבות תורמים מהארץ ומהעולם, וכן באמצעות "יחד למען החייל", מוסד ללא כוונת רווח, שמטרתו לקדם את רווחתם של חיילי צה"ל.

בשבועות האחרונים, עלתה התוכנית לכותרות, כשהתגלה כי קשיים תקציביים מסכנים את המשך פעילותה. קשיים אלה נובעים, בין היתר, מעלייה משמעותית בביקוש ללימודים אקדמיים בשנת תשפ"א בקרב משוחררי צה"ל, זאת על רקע משבר הקורונה, שמאלץ רבים מהמשוחררים לוותר, לפחות באופן זמני, על הטיול הגדול. בכל אופן, ההודעה על סכנת המשך פעילותה של "ממדים ללימודים" הביאה לביקורת ציבורית, ובתגובה, הודיעו צה"ל ומשרד הביטחון כי התוכנית תפעל כמתוכנן. בימים האלה ההרשמה נמצאת בעיצומה.

 

אם גם אתם מתכננים להתחיל את שנת הלימודים בשבוע הבא, אל תשכחו להתארגן על כל הציוד שדרוש לכם ללמידה מרחוק. באיזי ריכזו לכם את כל האופציות במקום אחד: