בין אם אתם מתחילים את הלימודים האקדמיים בקרוב ובין אם אתם כבר סטודנטים ותיקים - כנראה שגם אתם עמדתם מול הדילמה הקשה והמוכרת: האם לבחור בתחום הלימודים שהכי מעניין אתכם, או דווקא בתחום שנחשב מעשי יותר. אנחנו לא נכנסים לזה כמובן, כל אחד והשיקולים שלו. אבל כן נפתח בקצת נתונים בנושא.
בשש השנים האחרונות, שיעור הלומדים לתואר ראשון במדעי הרוח והחברה ירד ב־3%, ל־6% ו־22% בהתאמה. עוד עולה מנתוני משרד הכלכלה כי פערי השכר בין בוגרי מדעי המחשב ומהנדסי תוכנה לבין בוגרי מדעי הרוח והחברה הולכים וגדלים, כששכר הברוטו ההתחלתי של הראשונים עומד על כ-24 אלף שקלים בחודש, לעומת אלפי שקלים בודדים אצל האחרונים. במקביל, מגמה בולטת אחרת היא המחסור החמור בעובדי טכנולוגיה בארץ. למעשה, מדוח החדשנות של משרד הכלכלה מ-2016 עולה כי בעשור הקרוב, יהיה מחסור של יותר מ-10,000 מהנדסים ומתכנתים.

מגמות אלה יצרו מציאות שבה יותר ויותר בוגרי מדעי הרוח והחברה עושים הסבה למקצועות טכנולוגיים. כאן, נכנסת לתמונה תוכנית Experis Kickstart של חברת Experis Software, תוכנית המיועדת לבוגרי אוניברסיטאות ומכללות שלא למדו מחשבים והגיעו למסקנה שהם רוצים לעשות שינוי כיוון ולהיכנס לעולם ההיי טק. בין היתר היא מציעה קורסים טכנולוגיים אינטנסיביים בני שישה חודשים, כאשר ההשתתפות אינה מותנית בידע או ניסיון קודם, ובסופה מובטחת השתלבות הבוגרים בתעשיית ההיי טק. והנה נתון מפתיע - כ-33% מבוגרי התוכנית הם בוגרי הפקולטות למדעי הרוח והחברה.

איך זה קרה בדיוק? "אנחנו מאמינים בבינתחומיות ותופסים את הרקע של בוגרי הפקולטות למדעי הרוח והחברה כיתרון", אומר אלון שטרסמן, מנכ"ל התכנית. "למשל, חברות ביולוגיה יעדיפו להעסיק למשרה טכנולוגית מישהו שלמד מדעי המוח, חברות שמפתחות מודלים כלכליים יעסיקו בוגרי כלכלה או מתמטיקה וכו'. התארים האחרים האלה אהובים מאוד על החברות שאנחנו עובדים איתן".

מה מביא למחסור החמור באנשי תוכנה?
"ישראל נמצאת בין חמש המדינות המובילות בעולם בתחום הסטארטאפים וחברות הטכנולוגיה, אנחנו אומת היי טק. יש כאן היצע גבוה מאוד של מקומות עבודה טכנולוגיים, לכן המדינה מנסה לעודד אנשים ללמוד מקצועות טכנולוגיים, ובייחוד מחשבים".

אין תמונה
גל בן צמח מדמון

גל בן צמח מדמון, בת 29 מחיפה, היא בוגרת לימודי פסיכולוגיה שמועסקת כיום כמפתחת תוכנה בחברת ברודקום. איך היא הגיעה לזה? "סיימתי תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני במנהל עסקים", היא מספרת, "רק במהלך לימודי התואר הראשון הבנתי שקשה מאוד לעסוק בפסיכולוגיה בארץ והתחלתי לחפש כיוונים נוספים. כשסיימתי את התואר לא מצאתי עבודה שתואמת את הכישורים שלי והמשכורת שלי הייתה נמוכה מאוד, אז החלטתי ללמוד את התואר השני בטכניון. אז, דרך חברים, נחשפתי לתחום הנדסת התוכנה והרגשתי שהתחום הזה עשוי להתאים לי. כך הגעתי לקורס של EXPERIS, שהיה קשה אבל גם מספק מאוד. היום אני עובדת בתפקיד של מהנדסת יישומים, ואי אפשר להשוות בין התנאים והאווירה בחברה הנוכחית שלי לבין מה שחוויתי במשרות קודמות".

את מרגישה שהתואר שלך מסייע לך?
"אני חושבת שמי שמגיע מתחום אחר, בייחוד עם רקע של מדעי החברה, מביא איתו יתרונות רבים, גם אם לפעמים יש דעות קדומות כלפי מי שלא מגיע מרקע ריאלי. העבודה לא מסתכמת בתכנות מול מחשב, אלא דורשת גם תקשורת בין אישית, ובעיניי ניכר שעדיין יש צורך בעולם ההייטק ביותר אנשים שמבינים באנשים ולא רק במחשבים".

הסבה להיי טק (אילוסטרציה: ProStockStudio, Shutterstock)
אי אפשר להשוות בין התנאים והאווירה | אילוסטרציה: ProStockStudio, Shutterstock

מוזיקאי לא נדרש להכין מצגות


יהונתן דן (צילום: יחסי ציבור)
יהונתן דן | צילום: יחסי ציבור
גם יהונתן דן, בן 31 מרמת גן, ניגש לקורס מתוך תחושה שהלימודים האקדמאיים שלו לא לגמרי יושבים עליו. "התלבטתי בין לימודי משפטים ומנהל עסקים לבין מדעי המחשב ומתמטיקה, ובסופו של דבר בחרתי במשפטים מתוך רצון לעשות צדק", הוא מספר. "כבר במהלך הלימודים עלו בי ספקות על הדרך שבחרתי, אבל החלטתי להמשיך כי כבר התחלתי. לאחר שעברתי את מבחני הלשכה התחלתי לעבוד כעו"ד וגיליתי שהתחום לא מספיק מסקרן אותי. בעקבות זאת החלטתי לשנות כיוון, ואחרי תקופה שבה הרגשתי שאני לא ממצה את עצמי, הקורס היה שינוי מרענן".

יהונתן מועסק כיום כמועסק כמפתח תוכנה בחברת Mobile Tornado, וטוען שהוא נהנה מכל רגע: "אני מפתח תוכנה בשפות C ו-C++, בצוות Server, והעבודה מעניינת ומאתגרת וכוללת פיתוח רכיבים חדשים במערכת, ייעול של המערכת הקיימת וכמובן תחזוקה כמו פתרון באגים. הייתי ממליץ לכל אחד, לא משנה איזה תחום הוא מעוניין ללמוד, לחשוב לעומק מה הוא רוצה לעשות בחיים, מה הוא אוהב ומה יקדם אותו לשם. אני שמח מאוד שעברתי את השינוי הזה".

פבל איבנצ'נקו (צילום: יחסי ציבור)
פבל איבנצ'נקו | צילום: יחסי ציבור

שטרסמן טוען כי לא רק בוגרי מדעי הרוח והחברה מבקשים להשתתף בתכנית, אלא גם בוגרי מקצועות טכנולוגיים מסוימים כמו פיזיקה או מתמטיקה, ואפילו אמנויות. כמו למשל פבל איבנצ'נקו, בן 33 מרמת גן, שלמד מוזיקה באקדמיה למוזיקה בירושלים, והתמקצע בנגינה על סקסופון. "אחרי הלימודים עבדתי במשרה מלאה כמורה למוזיקה והתרוצצתי בין בתי ספר שונים כל יום, ובלילות הייתי מופיע בחתונות. למעשה, רדפתי אחרי פרנסה וכעבור שנים ספורות בלבד הרגשתי שאני שחוק והבנתי שאני צריך לשנות כיוון", הוא מספר.

"במהלך החיפוש העצמי שלי עברתי לא מעט - החל מעגלות בחו"ל ועד מסחר בבורסה, אבל שום דבר לא הרגיש כמו קריירה רצינית, ולא הרגשתי שיש לי את הכוחות הנפשיים כדי ללמוד תואר ראשון נוסף. הגעתי לגמרי במקרה לקורס של EXPERIS והתקבלתי. כאן התחילה תקופה אינטנסיבית שבה למדתי מבוקר עד ערב על שפות C ו-C++, מבני נתונים ותקשורת ועוד. היום אני מפתח בגולן טלקום; אני בונה את צד השרת, מערכות ניהול התוכן והלקוחות של האתר ושירותי הרשת של החברה. תכנות הוא מקצוע מאתגר, אבל גם מספק מאוד".

אתה מרגיש אחרת בתור בוגר אומנויות בתוך העולם הטכנולוגי הזה?
אני לא מרגיש בהבדל בין אנשים שהגיעו מרקע ריאלי, אבל לפעמים יש רגעים מצחיקים; כמו, למשל, הפעם שבה אפיינתי וכתבתי מערכת קוד סופר מורכבת, אבל אחר כך, לקראת הישיבה - לא היה לי מושג איך לעשות לה מצגת PowerPoint, כי כמוזיקאי מעולם לא נדרשתי להכין מצגות. בשורה התחתונה אני שמח על הדרך שעברתי, ובעיניי עדיף ללמוד את מה שאוהבים, ולהצטיין בזה".

עד היום הכשירה Experis Kickstart למעלה מ-800 אנשי תוכנה שעשו הסבה מקצועית. התוכנית עצמה, אגב, לא מותנית בתשלום מצד המשתתפים, אבל זה לא אומר שקל להתקבל אליה וגם אם התקבלתם, שום דבר לא מבטיח שלא תנשרו בדרך. יחד עם זאת, אם תסיימו את הקורס, החברה תדאג לכם לתעסוקה במשך השנתיים הראשונות במשרת פיתוח, כך שכניסתכם לעולם ההיי טק תובטח.