במסגרת סקר שיזם אתר 'לימודים בישראל' ועליו השיבו 452 סטודנטים, נשאלו הסטודנטים על העדפתם לגבי סביבת הלימודים בשנת הלימודים הבאה; באופן מפתיע 207 סטודנטים, המהווים 58.6% - מהמשיבים העידו כי היו רוצים להתחיל גם את הסמסטר הבא (סמסטר א' תשפ"א) מהבית. עוד עולה כי 120 משיבים - 34% - דווקא רוצים לחכות שיגמר המשבר ולהתחיל את הסמסטר בכיתות הלימוד וכי 26 סטודנטים, 7.6% - מעדיפים לבטל את הלימודים לחלוטין בשל החשש מהמגפה.

לדברי ענבר טופז מנכלית אתר 'לימודים בישראל', המרכז את כל המידע הקיים בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל, ישנה מגמה ברורה של העדפה ללמידה מרחוק. לדבריה, בימים האחרונים יותר ויותר מוסדות לימוד הודיעו כי הם מכינים תכניות ללימודים מרחוק בין אם הקורונה תמוגר בקרוב, ובין אם לאו, גם לאור העובדה שקיימת ירידה של 75 אחוז במספר הפניות לייעוץ וברישום למוסדות הלימוד השונים.
"עולם העבודה משתנה לנו מול העיניים וגם המוסדות האקדמיים יצטרכו להתאים את עצמם לעולם העבודה העתידי שבו יותר ויותר עובדים יעבדו מהבית ובתוקף כך ידרשו כישורים שונים מאלה להם הורגלו העובדים" אומרת ד"ר ענת רפופורט, פסיכולוגית תעסוקתית באתר 'לימודים בישראל'.

שיעורים מפוצצים כבר ב-9 בבוקר

אחד המוסדות האקדמים שאותו המגיפה דווקא תפסה מוכן הוא האוניברסיטה הפתוחה. פרופ' אורן סופר, דיקן פיתוח וטכנולוגיות למידה באוניברסיטה, מספר על המבצע של האוניברסיטה להתאמת אופן הלימוד של כלל הסטודנטים למקוון בימים אלה, בהם חל איסור על התקהלות. לדבריו, עד היום, היה נהוג לשלב למידה פרונטלית עם למידה אונליין ובעקבות המגפה האוניברסיטה איפשרה לכל מי שלומד פרונטלית להצטרף לאונליין.

פרופ' סופר מספר שהסטודנטים מאוד מגוייסים ללימודים אונליין, ושברגעים אלו ממש, משתתפים בקורס ג'אווה 234 סטודנטים, ובשיעור סטטיסטיקה 334 סטודנטים. לדבריו, אם בעבר הסטודנטים היו צופים בשיעורים מוקלטים בעיקר ופחות משתתפים בשיעורי ה-LIVE בזמן אמת, הרי שבימים אלה הקורסים מפוצצים כבר מהשעה 9:00. לאור הנתונים הללו, האוניברסיטה לא חוששת מירידה ברישום לסמסטר ג' שיפתח בקיץ, אלא אולי אף להיפך. יתרה מכך, ישנה מגמה של סטודנטים שמבקשים להגדיל את מספר הקורסים ואת נפח הלימודים שלהם בעקבות הזמן שהתפנה להם.

תופעה נוספת היא ביקוש רב מצד גופים אקדמיים לידע וניסיון שצברה האוניברסיטה הפתוחה בלמידה מרחוק. "חלקנו עם האוניברסיטאות האחרות את כל חומרי התמיכה שיש לנו, מדריכי הפעלה לציוד ועוד" מספר פרופ' סופר. "מתקבלות אצלנו עשרות פניות ממוסדות ואנו משתדלים לחלוק עם הקהילה האקדמית את הידע שצברנו ומקיימים השתלמויות, אבל הקדימות היא לסטודנטים שלנו."

המידע באדיבות אתר 'לימודים בישראל (universities-colleges), שהוקם על ידי הסוכנות היהודית בשנת 2000 ומעניק הכוונה וייעוץ למבקשים לרכוש השכלה או מקצוע.