רק לפני כשבועיים הכריז קבינט הקורונה על מתווה חזרה ללימודים האקדמיים, שהתקבל בלא מעט הרמות גבה, בלשון המעטה. אך אמש (יום ד'), אישר הקבינט במשאל טלפוני מתווה לימודים חדש, לפיו ניתן לקיים הכשרה מעשית או לימודים מעשיים במוסד להשכלה או להכשרה מקצועית, שלא ניתן לקיים בו לימודים מקוונים בשל צורך בציוד או תשתיות החיוניים ללימודים.

עוד קבעו בקבינט כי יש לאפשר לעד 10% מהסטודנטים באותם מוסדות גישה לתשתית או ציוד חיוני לצורך השתתפות בלימוד מקוון. בנוסף, הלימודים יהיו בקפסולות קבועות כאשר אנשי הצוות יוכלו לבצע תחלופה של עד שלוש קבוצות והפעילות בשטח פתוח תתקיים כך שיהיה איש צוות עם עד 19 תלמידים, כולל מסייע לתלמיד הזקוק לכך. יודגש: מסייע ייחשב במניין המשתתפים המקסימלי בפעילות.

"אנו מברכים על מתן אפשרות לקיום קורסים מעשיים בקמפוס לטובת הצלחתם של הסטודנטים וכן על פתיחת האפשרות ללמידה במוסדות לסטודנטים וסטודנטיות שאין ברשותם תשתית מתאימה ללמידה מרחוק", אמר היום ל-mako שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. "העלנו את הצרכים הללו לשר להשכלה הגבוהה, לות"ת ולועדת הקורונה, ואנו מודים לשר על קידום הנושא. כעת, על המוסדות האקדמיים לוודא כי ניתן לסטודנטים זמן מספק להתארגנות ומעבר ללמידה מעשית. אנו מייחלים להמשך ירידה בתחלואה שתאפשר לנו לחזור לשגרת לימודים בריאה ואיכותית".

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הא (צילום: סיון צדוק, התאחדות הסטודנטים הארצית)
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית | צילום: סיון צדוק, התאחדות הסטודנטים הארצית

בניגוד למתווה שגובש לפני כשבועיים, הפעם נראה כי סטודנטים תומכים במהלך, כמו למשל גלי שטרית ממכללת סמינר הקיבוצים, ששיתפה אותנו בתחושותיה: "הייתי אומרת שזה לא הכי טוב, אבל אנחנו לא נדע באמת עד שלא ננסה. כי צריך לנסות לחזור איכשהו לשגרה, לאט לאט ובדרך הגיונית, ואם המדינה קבעה שהדרך ההגיונית היא קפסולות אז כדאי לנסות. הכי טוב זה לחזור לשגרה נורמטיבית כמו לפני הקורונה, מה שלא יקרה כנראה עוד הרבה זמן. אבל זה טוב במידה מסוימת".

"המדינה מנסה לייעל את המצב ולעשות טוב לסטודנטים, לעזור להם לעבור את התקופה בלי יותר מדי חוסרים לימודיים שיפגעו לנו בידע ובהכשרות שלנו בעתיד", היא אמרה ומיד סייגה: "אבל ההצעות שלהם לא יעילות, כי הלמידה המקוונת עדיין קיימת. הלמידה בקפסולות לא עוזרת לכל הסטודנטים ומצריכה מאמצים מסטודנטים בתקופה הזו, במקרה שלי אני גרתי עד לפני שבועיים אצל ההורים שלי בקריית מוצקין כשאני לומדת בתל אביב וצריכה להתנייד ברכבות ובאוטובוסים. אבל עדיין קיימים סטודנטים שנאלצים להגיע ללימודים בתחבורה ציבורית וצריך להבין איך זה נעשה בימים אלו".

"מצפה שיתנו לנו הצעות אפקטיביות ולא בכאילו כדי לסתום לנו פיות"

שרית מזכירה שהלמידה בקפסולות לא בהכרח יעילה, בעיקר של העובדה שמדובר בשיעורים קצרים במרחב הפתוח: "הסמינר עבר עכשיו כתובת ונמצא במרכז תל אביב המאוד רועשת, זו לא אופציה טובה בעיניי. לימודים צריכים להתקיים בסביבה אקדמית נורמטיבית כמו שזה היה קודם, לפני הקורונה. אבל הניסיון הוא מוערך כי אנחנו צריכים לנסות להחזיר את עצמנו לשגרה לאט לאט, גם אם זה יהיה בקפסולות".

לעומתה, דולב ואזאנא, סטודנטית במרכז האקדמי פרס, מגיעה בגישה הרבה פחות מפויסת וטוענת כי המתווה החדש מגוחך ולא רציני: "אני מצפה שיתנו לנו הצעות אפקטיביות ולא בכאילו כדי לסתום לנו פיות. אולי במקום כל השטויות האלה היו עוזרים לסטודנטים ומורידים את שכר הלימוד? לא הגיוני שאנחנו משלמים שכר מלא על אפס הוצאות"

עוד היא מלינה על רעיון הקפסולות, שלדעתה קיומו לפי הנהלים חסר הגיוני: "המתווה החדש לא פרקטי, איך בדיוק יעריכו מי הם אותם 10 אחוז? למה לא לדאוג לכל סטודנט? אני הלכתי לקנות מחשב במיוחד בשביל הלימודים האלה. הלימודים בקפסולה בעייתיים. לא תהיינה הפסקות? לא יהיו עוד אנשים במכללה באותו יום בכלל? בטוח שכן ואז זה לא בדיוק יהיה קפסולה כי בקפיטריה אנשים יתערבבו."

"אי אפשר לנהל אקדמיה לפי דני רופ", אומר היום ל-mako יקיר גרסי יו"ר אגודת הסטודנטים בהדסה ומציע סוג של פשרה; לדבריו יש גם דברים טובים במתווה אבל הוא בעייתי לדעתו: "אני מברך על ההחלטה לקיים הכשרות ולימודים מעשיים במקצועות אשר צורת למידה זו הכרחית בהם. זהו סמסטר שני ברציפות שבמקום לעבוד עם כלי עבודה הסטודנטים נאלצים ללמוד מרחוק עם מצלמות. אני גם מברך על ההחלטה לאפשר גישה לתשתיות המוסדות לסטודנטים אשר נתקלים בקושי באיזור הזה. ההחלטה תוריד את הלחץ מסטודנטים שמצבם אינו מאפשר כניסה לשיעורים או הדלקת מצלמות בהם. עם זאת, לא ניתן לראות בהצעת לימודים בשטח פתוח פתרון או התקדמות. הרעיון בבסיסו הוא נכון, אך אנו בפתחם של חודשי החורף והצעה זו הינה "הצעה בעלמא".